Spis treści

Czym jest ASO (App Store Optimization) i jakie ma zalety?

Popularność aplikacji mobilnych stale rośnie, a średnia miesięczna liczba nowych aplikacji w Google Play wynosi około 100 tysięcy, dlatego na rynku można spotkać już m.in. warianty związane z grami, ułatwiające korzystanie z social mediów czy zastępujące kalkulator, budzik albo notatnik. Swoje aplikacje coraz chętniej tworzą również różne marki, które po zeskanowaniu indywidualnego kodu przy kasie, oferują klientom, np. zniżki na określone produkty. W sklepach takich jak Google Play oraz App Store nie brakuje też innych aplikacji mobilnych, np. dietetycznych czy pomagających w nauce języków. Jakkolwiek to brzmi, znaleźć można tam także wariant pozwalający ocenić (na podstawie dźwięku) czy… arbuz jest dojrzały.

W wyróżnieniu się na tle konkurencji może pomóc ASO (App Store Optimization), czyli pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Polega ono na optymalizacji strony określonej aplikacji tak, aby wyświetlała się jak najwyższej w wynikach wyszukiwania w sklepach Google Play oraz App Store. Jej celem jest także zwiększenie liczby pobrań danego oprogramowania. Często App Store Optimization porównuje się do działań SEO, jednak należy zaznaczyć, że zagadnienie to nie dotyczy stron internetowych, a wyłącznie aplikacji. Przez to kładzie ono nacisk na inne czynniki rankingowe.

Najważniejsze korzyści, jakie może przynieść profesjonalne ASO:

  • zwiększenie widoczności określonej aplikacji,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • dotarcie do wybranej grupy docelowej,
  • zyskanie pozytywnych opinii,
  • szansa na zyskanie popularności za granicą,
  • długofalowy wzrost liczby użytkowników zainteresowanych pobraniem aplikacji.

Od czego zacząć pozycjonowanie aplikacji mobilnych?

Zanim zaczniesz wprowadzać techniki ASO, poświęć czas na analizę rynku. Planując strategię, należy przede wszystkim określić grupę docelową. Istotny jest tutaj język, którym posługują się potencjalni użytkownicy aplikacji, ich zainteresowania oraz słowa używane przez nich podczas poszukiwań określonego oprogramowania. Warto także, podobnie jak w przypadku optymalizacji strony, zwrócić uwagę na działania konkurencji. Znacznie ułatwia to wybór odpowiednich słów kluczowych, odgrywających niezwykle ważną rolę w czasie pozycjonowania aplikacji mobilnych.

Szukając fraz, należy pamiętać, aby były one zgodne z funkcjami pełnionymi przez dane oprogramowanie oraz kategorią, w której ma znaleźć się aplikacja. Do wyróżnienia słów kluczowych możesz również wykorzystać specjalne programy i strony internetowe. Co więcej, na początku pozycjonowania aplikacji mobilnej zastanów się też, w jakim sklepie ma być dostępna Twoja aplikacja, ponieważ algorytmy Google Play są różne od tych wykorzystywanych przez App Store.

projekt aplikacji i optymalizacji

Nazwa aplikacji – zainteresuj użytkowników!

Jednym z najważniejszych elementów pozycjonowania aplikacji mobilnej jest stworzenie jej tytułu. W tym przypadku warto wykazać się kreatywnością i postawić na oryginalne, interesujące dla użytkownika zestawienie słów. Ponadto, nazwa powinna informować o tym, do czego służy wybrane oprogramowanie oraz zawierać słowa kluczowe, za pomocą których wyszukiwane są tego typu aplikacje.

W związku z tym dobrze tworzyć takie nazwy jak „BeFit – planner ćwiczeń” czy „Hau i Miau – internetowy sklep zoologiczny”. Dzięki takiemu działaniu związanemu pozycjonowaniem aplikacji mobilnej użytkownik jeszcze przed wejściem na jej stronę będzie mógł określić, czy takiego oprogramowania szuka. Zastanawiając się nad tytułem strony,należy również wziąć pod uwagę limity znaków ustalone przez markety.

  • Google Play - 50 zzs
  • App Store - 30 zzs

Jak stworzyć ciekawy opis aplikacji mobilnej?

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store wymaga stworzenia ciekawego podtytułu, który zachęci użytkownika do pobrania Twojego oprogramowania. Pamiętaj jednak, że również w tym przypadku obowiązuje limit 30 znaków ze spacjami. Z kolei w Google Play możesz napisać aż 80 znaków krótkiego opisu, który ma zachęcić do wypróbowania aplikacji. Podobnie jak w przypadku samego tytułu, niezwykle ważna jest kreatywność i wymyślenie atrakcyjnego dla użytkowników hasła.

Pozycjonując aplikację mobilną zarówno w App Store, jak i w Google Play możesz stworzyć jej opis na 4000 znaków. Jest on szczególnie ważny w przypadku drugiego z wymienionych marketów, ponieważ to właśnie przede wszystkim w tych zdaniach sklep będzie szukać słów kluczowych. Nie oznacza to jednak, że umieszczając swoje oprogramowanie na App Store, nie trzeba zadbać o prawidłową deskrypcję. Oryginalne przedstawienie oprogramowania może skutecznie zachęcić użytkowników do jego pobrania w każdym miejscu w sieci.

Podczas tworzenia opisu aplikacji trzeba pamiętać o:

  • umieszczeniu w opisie najważniejszych informacji na temat oprogramowania oraz wymienieniu korzyści, jakie wiążą się z jego instalacją,
  • zlokalizowaniu aplikacji i dostosowaniu tekstu do odbiorcy,
  • wykorzystaniu dostępnej liczby znaków,
  • zaangażowaniu odbiorcy,
  • dzieleniu treści na akapity oraz stosowaniu wypunktowań – ściana tekstu na stronie aplikacji nie wygląda atrakcyjnie,
  • naturalnym umieszczaniu w tekście słów kluczowych,
  • stosowaniu zasad ortografii oraz interpunkcji.

Dodatkowo pozycjonując aplikację mobilną w App Store masz 100 znaków ze spacjami, które możesz wykorzystać na wpisanie słów kluczowych opisujących dane oprogramowanie, np. jeśli liczy ono spożywane w ciągu dnia kilokalorie, pole to dobrze wypełnić takimi frazami jak „licznik kalorii”, „zbilansowana dieta” itd. Warto posłużyć się całym dostępnym miejscem, ponieważ odpowiednie uzupełnienie fraz zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownicy trafią na stronę aplikacji. Z kolei w Google Play opis swojego oprogramowania możesz uzupełnić 5 tagami, które również powinny odpowiadać tematyce danej aplikacji.

Zadbaj o wizualną część profilu aplikacji

W czasie pozycjonowania aplikacji mobilnych należy pamiętać nie tylko o ciekawych tekstach zawierających słowa kluczowe, lecz także o jakościowych grafikach. Jedną z najważniejszych jest ikona. Dobrze, jeśli będzie ona wyróżniać się na tle innych, a przez to – przyciągać uwagę użytkowników. Tworząc ją, należy mieć na uwadze, że będzie wyświetlana w znacznym pomniejszeniu, dlatego nie warto umieszczać na niej małych elementów graficznych i innych szczegółów, które osoby przeglądające ofertę sklepu, mogłyby uznać za nieestetyczne lub mało widoczne.

Istotną rolę odgrywają także zrzuty ekranu, projekty i layouty obrazujące interfejs aplikacji. Warto na początku umieszczać najlepsze widoki, pokazujące użytkownikowi, że obsługa aplikacji jest intuicyjna oraz komfortowa. Na takich zdjęciach dobrze przedstawić pozytywne strony swojego oprogramowania, dzięki czemu nawet część wahających się użytkowników będzie mogła dać szansę określonej aplikacji. Ponadto, zarówno Google Play, jak i App Store umożliwiają urozmaicenie strony oprogramowania krótkim, 10-sekundowym filmikiem, który także może zwiększyć skuteczność pozycjonowania aplikacji mobilnej.

Czynniki off-site, które mają znaczenie – opinie użytkowników i liczba pobrań aplikacji

Oprócz elementów, na które ma wpływ deweloper, jej widoczność zależy także od czynników off-site. Wśród nich jednymi z najważniejszych są opinie użytkowników. Warto zadbać o to, aby na stronie oprogramowania pojawiło się jak najwięcej pochlebnych recenzji, ponieważ to właśnie za ich sprawą część osób podejmuje ostateczną decyzję o pobraniu aplikacji. Chcąc zyskać sympatię użytkowników, dobrze też odpowiadać na opinie. Dodatkowo w sklepie Google Play brane są pod uwagę również słowa kluczowe używane podczas wyrażania swoich opinii.

Użytkownicy mogą również przyznawać oprogramowaniu gwiazdki stanowiące jego ocenę. Ma ona znaczenie dla pozycjonowania aplikacji mobilnych, ponieważ często pozwala na pojawienie się ich na specjalnych, przygotowywanych przez sklepy listach „najlepszych”. Umieszczenie oprogramowania w tego rodzaju rankingu może znacznie zwiększyć jego widoczność. Nierzadko użytkownicy zwracają także uwagę na liczbę pobrań danej aplikacji. Im jest ich więcej, tym oprogramowanie wydaje się ciekawsze i bardziej zaufane. Ponadto również ten czynnik często borą pod uwagę osoby tworzące listy polecanych aplikacji.

działania promujące i pozycjonujące aplikację mobilną

Dodatkowe działania wpływające na popularność aplikacji

Na widoczność danego oprogramowania w sklepie Google Play wpływa także liczba linków zewnętrznych prowadzących do określonej strony. W związku z tym podczas pozycjonowania aplikacji mobilnych należy zatroszczyć się też o to, aby zapewnić jakościowe odnośniki kierujące użytkowników do właściwej zakładki w markecie. Z kolei podczas optymalizacji aplikacji w App Store, istotny jest URL do podstrony z oprogramowaniem. Powinien on być prosty i kojarzyć się z oferowanym produktem.

Jeśli chcesz uzyskać bardzo dobre wyniki pozycjonowania aplikacji mobilnej, promuj ją również w social mediach. Założenie profilów poświęconych danemu oprogramowaniu na portalach społecznościowych może przynieść mu popularność. Dobrze także cyklicznie wprowadzać aktualizacje swojej aplikacji, reagując na feedback otrzymany od osób, które pobrały oprogramowanie. Do jego ściągnięcia możesz też zachęcić, oferując darmowy okres próbny, pozwalający użytkownikom przekonać się o skuteczności danej aplikacji. Pomóc w zwiększeniu widoczności może też inwestycja w reklamy. Co więcej, pozycjonowanie aplikacji mobilnych warto zlecić doświadczonym fachowcom, którzy stworzą dla Ciebie wartościowy content.

 
wyceń usługę pozycjonowania aplikacji mobilnych
 

FAQ:

  • Jak stworzyć odpowiednią nazwę aplikacji?
  • Nazwa aplikacji powinna być oryginalna. Należy również umieścić w niej słowo kluczowe wskazujące przeznaczenie danego oprogramowania.

  • Jak długi powinien być opis aplikacji w sklepie?
  • Na opis aplikacji można przeznaczyć 4000 znaków ze spacjami. Warto wykorzystać wszystkie i stworzyć interesujący oraz dopasowany do określonych odbiorców content.

  • Dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie swojej aplikacji mobilnej?
  • Pozycjonowanie oprogramowania to doskonały sposób na zwiększenie widoczności aplikacji, a co za tym idzie – dotarcie do wybranej grupy odbiorców oraz zwiększenie liczby pobrań oprogramowania.