Spis treści

Co to znaczy efektywne pozycjonowanie stron internetowych?

Mianem „skutecznych” określa się często kosmetyki, diety, środki czystości, a także różnego rodzaju zabiegi czy działania. Słowo to odnosi się do wszystkiego, co pozwala na osiągnięcie pożądanych efektów. Takie też może być pozycjonowanie stron internetowych. Zarówno dla klienta, jak i dla zajmującego się optymalizacją specjalisty, niezwykle istotne jest uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów. Chcąc osiągnąć określony cel, należy dokładnie poznać techniki związane z pozycjonowaniem, wykonać audyt SEO, opracować strategię i konsekwentnie realizować zadania z planu - wówczas cały proces pozycjonowania będzie można uznać za skuteczne.

etapy skutecznego pozycjonowania

Jeżeli chcesz, aby podejmowane działania SEO (ang. Search Engine Optimization) były efektywne, musisz je poprzedzić dokładną analizą. Dzięki niej poznasz branżę i konkurencję, dowiesz się, czy w danej dziedzinie występuje sezonowość oraz znajdziesz słowa kluczowe, które warto wykorzystać na stronie internetowej konkretnej marki.

Należy pamiętać, że wszystkie techniki wykorzystywane podczas optymalizacji treści oraz witryny powinny być zgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google. Stosowanie sprzecznych z regulaminem działań może bowiem skutkować nałożeniem na witrynę filtra lub bana, co uniemożliwi osiągnięcie określonych efektów.

Skuteczne pozycjonowanie stron w Google to również praktyki wykonywane z myślą o odbiorcach. Wartościowy i unikatowy content, który zainteresuje potencjalnych klientów, może znacznie zwiększyć efektywność podejmowanych działań. Jeżeli chcesz zadbać o widoczność swojej witryny, musisz również pamiętać o tym, że wszystkie działania należy wykonywać regularnie. Kluczowy jest także stały monitoring i analiza praktyk konkurencji. Warto pamiętać też o tym, że algorytmy Google często ulegają zmianom, na które trzeba natychmiastowo reagować, bo w innym przypadku działania przestają być skuteczne. Dlatego tak istotną rolę odgrywa również elastyczność.

Najważniejsze zasady efektywnego procesu pozycjonowania:

  • działaj zgodnie z regulaminem wyszukiwarki,
  • analizuj działania konkurencji,
  • twórz wysokiej jakości content dostosowany do odbiorcy,
  • pamiętaj o regularności swoich działań - zobaczysz, że w procesie pozycjonowania stron systematyczność popłaca,
  • wykazuj się elastycznością – szybko reaguj na zmiany w algorytmach Google oraz trendach.

Jakie efekty zapewnia skuteczne pozycjonowanie strony www?

Efektywne pozycjonowanie strony internetowej to działania, które przynoszą określone efekty. Praktyki związane z SEO są wykorzystywane przede wszystkim do zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.

Pośrednim, ale często osiąganym celem w skutecznym pozycjonowaniu (również w połączeniu z optymalizacją doświadczenia użytkownika) jest:

  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • dotarcie ze swoją ofertą do wybranej grupy docelowej,
  • osiągnięcie konkretnych konwersji.

Content marketing, jako element skutecznego pozycjonowania strony internetowej

Wysokiej jakości content publikowany zarówno na stronie, jak i na portalach zewnętrznych oraz w prasie branżowej, pozwala także na umocnienie swojej pozycji na rynku i zwiększenie rozpoznawalności firmy.

Interesujące artykuły pisane z użyciem słów kluczowych nierzadko sprawiają, że dane przedsiębiorstwo postrzegane jest jako ekspert na rynku. Przekazywanie użytkownikom prawdziwych i rzetelnych informacji to również dobry sposób na zyskanie ich zaufania do firmy. Jak widać, oprócz prób zwiększania widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe, można zyskać o wiele więcej.

Wymienione rezultaty skutecznego pozycjonowania często ściśle wiążą się ze zwiększeniem sprzedaży określonych produktów lub usług, co nierzadko jest głównym celem przedsiębiorstw mających swoje strony internetowe.

Efektywne pozycjonowanie a efekt ROPO

Czy mianem skutecznego pozycjonowania strony można określić tylko sytuację, w której użytkownik odwiedził stronę internetową i tam dokonał konwersji? Okazuje się, że nie! Niektórych efektów nie można zmierzyć wprost.

Proces pozycjonowania strony pozwala również na osiągnięcie efektów niewidocznych w internecie. Ma to związek z efektem ROPO, którego nazwa pochodzi od angielskich słów research online, purchase offline. Opisywane zjawisko polega na tym, że klienci dowiadują się o marce w internecie, szukają informacji na temat produktów albo usług w Google, a następnie dokonują zakupu w sklepie stacjonarnym danej firmy.

efekt ropo a skuteczne pozycjonowanie

Efekt ROPO nie oznacza jednak, że witryna została nieskutecznie wypozycjonowana. Gdyby nie odpowiednie działania SEO, użytkownik mógłby nigdy nie trafić na daną stronę i nie dowiedzieć się niczego na temat określonych produktów. Dobre opinie, wzbudzenie zaufania do marki oraz zachęcający do zakupu opis produktu mogą sprawić, że potencjalny klient podejmie ostateczną decyzję o pójściu do sklepu. I choć statystyki mogą pokazywać niższy współczynnik konwersji, to ostatecznie klient i tak decyduje się na zakup - jednak nie w sklepie internetowym, ale stacjonarnym.

Powody, dla których klienci szukają informacji online, a kupują offline to na przykład:

  • chęć natychmiastowego posiadania danego produktu,
  • chęć zobaczenia, dotknięcia lub wypróbowania produktu,
  • możliwość przymierzenia rzeczy, jeśli zakup dotyczy elementów garderoby.

Zgodnie z badaniami w 2020 roku w Polsce najwięcej klientów, bo aż 49%, szukało w internecie informacji na temat określonych produktów spożywczych przed ich zakupem w sklepie stacjonarnym. Efekt ROPO w znacznym stopniu dotyczył również branży budowlanej. W tym przypadku 48% ankietowanych nabyło produkty offline dopiero po sprawdzeniu ich parametrów czy dotyczących ich opinii online. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od branży, efekt ROPO wciąż należy do częstych zjawisk, dlatego za skuteczne pozycjonowanie stron w Google można uznawać również działania, które zachęcają użytkowników do odwiedzenia stacjonarnego sklepu marki.

Kiedy można zauważyć efekty pozycjonowania?

Nie można jednoznacznie określić, kiedy efekty pozycjonowania będą widoczne. To, jak długo trzeba czekać na osiągnięcie określonych celów, zależy nie tylko od zastosowanych technik, lecz także od innych czynników, m.in. branży, panujących obecnie trendów, sposobu optymalizacji treści, historii pozycjonowania, a nawet tego, czy na stronę były nakładane wcześniej kary. Czasem można pierwsze efekty zobaczyć stosunkowo szybko, jednak zwykle podczas działań SEO należy uzbroić się w cierpliwość i konsekwentnie działać. Ponadto, trzeba pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie nie powinno zostać skończone w momencie osiągnięcia określonego celu. Kluczowe jest długoterminowe działanie i utrzymanie wysokich pozycji oraz ruchu na stronie.

Agencje SEO, które zapewniają o bardzo szybkich efektach swojej pracy, zwykle nie działają skutecznie. Najczęściej w takim przypadku wykorzystywane są półśrodki lub nawet techniki black hat SEO. Brakuje w nich dokładnej analizy, audytu, planu i strategii działania. I choć początkowo może wydawać się, że przypominają działania związane ze skutecznym pozycjonowaniem, to jednak często łamią one zasady Google. Przez tego rodzaju praktyki określone witryny są narażone na filtry oraz bany, w wyniku których strona może nawet zostać całkowicie usunięta z wyników wyszukiwania.

Jak zmierzyć skuteczność pozycjonowania?

Nie ma stałego schematu skutecznego pozycjonowania. Wykorzystywane techniki i sposób realizacji określonych działań powinny zostać dopasowane do konkretnego przypadku. Chcąc mieć pewność, że określone praktyki przynoszą skutek, należy zmierzyć ich efektywność. Pozwoli to na wskazanie, które techniki nie zapewniają pożądanych efektów oraz jakie elementy strony www należy zmienić.

W tej kwestii można zdecydować się na mierzenie konkretnych wyników bądź zainwestować w profesjonalny audyt SEO. Podczas wykonywania analizy skuteczności pozycjonowania warto wyznaczyć kluczowy wskaźnik efektywności (KPI), który pozwoli skupić się na określonych danych.

Najczęściej za kluczowe wskaźniki efektywności są uznawane:

  • widoczność strony, czyli pozycje, jakie strona zajmuje w wynikach wyszukiwania na poszczególne słowa kluczowe,
  • ruch organiczny – to, ile osób wchodzi na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania,
  • współczynnik konwersji dotyczący pożądanych działań wykonywanych przez użytkowników na stronie internetowej,
  • doświadczenia użytkowników, określane również mianem User Experience (UX), które dotyczą użyteczności witryny.

Do rzetelnego określenia skuteczności pozycjonowania należy wykorzystać narzędzia ułatwiające analizę wyników. Do podstawowych zalicza się Google Search Console oraz Google Analytics. Całościowe badanie witryny pomoże również wykonać Ahrefs. Z kolei do szczegółowej analizy wykorzystywanych słów kluczowych warto użyć narzędzia SEMSTORM. Część narzędzi pozwala na porównywanie swojej strony z witrynami konkurencji oraz na zestawienie ze sobą danych z kilku miesięcy, co znacznie ułatwia wskazanie ewentualnych popełnionych błędów oraz określenie, jakie działania mogłyby pomóc w osiągnięciu pożądanych celów.

Komu zlecić pozycjonowanie, aby było skuteczne?

Jeśli zależy Ci na tym, aby pozycjonowanie Twojej strony w Google było skuteczne, zleć je doświadczonym osobom, które doskonale znają zasady SEO i potrafią stworzyć atrakcyjny dla użytkownika content. Pamiętaj również, że algorytmy Google nierzadko ulegają zmianom, więc zespół zajmujący się witryną, powinien stawiać na ciągły rozwój i brać udział w konferencjach, webinarach czy warsztatach. Skuteczną optymalizacją mogą zająć się nasi eksperci, doskonale znający branżę i stosujący bezpieczne praktyki pozwalające na osiągnięcie widocznych efektów pozycjonowania. Nasza agencja SEO rozumie, czym jest skuteczne pozycjonowanie oraz w jaki sposób osiągnąć wymarzone dla klienta efekty. Przekonaj się!

 
wyceń usługę skutecznego pozycjonowania
 

FAQ:

1. Jakich efektów można spodziewać się po prawidłowym wypozycjonowaniu strony?

Skuteczne pozycjonowanie często zwiększa ruch na stronie i pozwala na zajęcie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ostatecznie, może prowadzić do zwiększenia sprzedaży określonych produktów lub usług.

2. Czym jest efekt ROPO?

Efekt ROPO to kupowanie produktów w sklepach stacjonarnych przez osoby, które wcześniej znalazły informacje na temat określonej rzeczy w internecie. Można go zaliczyć do niewidocznych efektów skutecznego pozycjonowania.

3. Jakie programy wykorzystać do analizy skuteczności pozycjonowania?

Mierząc skuteczność pozycjonowania, możesz posłużyć się takimi programami jak Google Search Console, Google Analytics, Semstorm oraz Ahrefs.