Spis treści

Czym jest pozycjonowanie wizerunkowe w wynikach wyszukiwania?


Pozycjonowanie wizerunkowe, w skrócie nazywane SERM (ang. Search Engine Reputation Management), to działania, które mają na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa w wyszukiwarkach internetowych bądź sieci reklamowej Google. Dzięki SEO PR możliwe jest także stworzenie lub zacieśnienie relacji między marką a klientem. Osoby łączące praktyki SEO z technikami PR zazwyczaj chcą wpłynąć na to, jak dana firma jest postrzegana w internecie. Pozycjonowanie wizerunkowe opiera się m.in. na publikowaniu wartościowych elementów content marketingu (artykułów, zdjęć, grafik, wideo, infografik, newsletterów i innych), które będą mogły stworzyć w świadomości użytkownika pozytywny obraz danej marki oraz pomoże w zdobywaniu pochlebnych opinii na temat oferowanych produktów lub usług.

Wizerunek firmy w Internecie jest dziś na wagę złota — wszelkie prowadzone działania muszą być nie tylko trafne wobec grupy docelowej, ale również poprawne. W obecnych czasach łatwo popełnić błąd lub wykonać coś, co w interpretacji innych może być określone jako niewłaściwe czy nawet krzywdzące. Dlatego właśnie zarządzanie reputacją przedsiębiorstwa jest niezwykle ważne.

SERM - Search Engine Reputation Management, czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarce


Przed przystąpieniem do działań z zakresu pozycjonowania wizerunkowego, warto zapoznać się z najczęściej używanymi określeniami:

  • SERM - Search Engine Reputation Management, czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarce;
  • SEO - Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarki internetowej;
  • PR - Public Relations, czyli budowanie publicznych relacji.

Jakie zalety ma SEO PR?


Działania związane z pozycjonowaniem wizerunkowym nie tylko zwiększają ruch na stronie, lecz także sprawiają, że użytkownicy postrzegają markę i jej cele jako wartościowe oraz godne uwagi. Dzięki temu relacja stworzona pomiędzy klientem a firmą może być długotrwała i owocna. Techniki SEO PR często umożliwiają również zyskanie zaufania potencjalnych klientów, dzięki czemu mogą oni szybciej podjąć decyzję o zakupie określonych produktów lub usług.

Przemyślane kreowanie wizerunku marki ułatwia też umocnienie pozycji danej firmy na rynku, co często również sprawia, że dla wielu osób staje się ona ekspertem w danej dziedzinie. Użytkownicy mający zaufanie do danego przedsiębiorstwa chętniej poprą również jego działania, np. zaangażowanie w określoną akcję społeczną. Ponadto profesjonalne pozycjonowanie wizerunkowe pomaga w łagodzeniu konfliktów, jakie mogą powstać między daną marką a grupą użytkowników lub innym brandem. Techniki SEO PR są niezwykle przydatne także podczas wychodzenia z kryzysu spowodowanego np. niepochlebnymi opiniami na temat firmy, które mogą nawet trafić na pierwszą stronę w wynikach wyszukiwania Google.

Tym, co dodatkowo traktuje się jako zaletę SERM, SEO czy PR w wyszukiwarkach internetowych, jest pozytywny wizerunek konkretnej firmy w oczach potencjalnych pracowników, którzy chcieliby podjąć pracę w przedsiębiorstwie.

Wszystko to prowadzi do jednego: zadowolonych klientów i zwiększonych zysków.

Najważniejsze korzyści, jakie można zyskać dzięki pozycjonowaniu wizerunkowemu:

  • zdobycie zaufania użytkowników,
  • budowanie trwałych relacji między marką a potencjalnymi klientami,
  • umocnienie pozycji marki na rynku jako eksperta,
  • tworzenie pozytywnego wyobrażenia o firmie,
  • pozytywny obraz przedsiębiorstwa w oczach potencjalnych pracowników,
  • zyskanie poparcia użytkowników dla wdrażanych lub planowanych działań,
  • szybsze wyjście z ewentualnego kryzysu wizerunkowego.

Od czego zacząć pozycjonowanie wizerunkowe?


Przed podjęciem działań związanych z pozycjonowaniem wizerunkowym, należy dokonać dokładnej analizy wyników wyszukiwania, jakie wyświetlają się w Google po wpisaniu nazywany danej marki (frazy brandowe) lub określonego produktu albo usługi. Co więcej, niezwykle istotne jest określenie persony, a więc grupy osób, do których mają być kierowane tworzone treści. Znając odbiorcę, znacznie łatwiej stworzyć interesujący i wzbudzający sympatię do marki tekst.

Połączenie SERM, SEO i PR ma na celu zarządzanie reputacją w wynikach wyszukiwania i poprawę wizerunku firmy lub marki w internecie. Dlatego warto przeczytać opinie, które użytkownicy wyrażają w komentarzach pod postami marki w social mediach, na stronie danej firmy, forach czy blogach. Szczegółowa analiza przy użyciu narzędzi pomoże też zauważyć najczęściej wpisywane w Google słowa kluczowe dotyczące danego przedsiębiorstwa.

Planując swoje działania PR i SEO, nie należy pomijać negatywnych opinii oraz niepochlebnych stwierdzeń pojawiających się w postach blogowych, wpisach na forach czy komentarzach. Warto wziąć je pod uwagę podczas tworzenia treści. Ciekawie stworzona seria artykułów może pomóc w zmianie negatywnego charakteru danej frazy. Negatywne komentarze, działania nieuczciwej konkurencji czy niepotwierdzone oskarżenia mogą mieć ogromny wpływ na postrzeganie firmy przez potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy pracowników. Dzięki metodom SERM SEO i proces kształtowania reputacji pomagają w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.

Przykładem może być sytuacja, w której klienci jednej z marek produkującej farby do włosów często wpisują w wyszukiwarkę frazę:

„rudy odrost po farbowaniu produktem X”

Jeśli firma wie, że często jest to spowodowane nieumiejętnym nakładaniem kosmetyku na włosy, może opublikować wpis, który sprawi, że fraza ta zyska inny wydźwięk, np.

„Rudy odrost po farbowaniu produktem X? Sprawdź, jak tego uniknąć!”

Dzięki temu nawet osoby niezadowolone z zakupu określonej farby mogą ponownie ją kupić i tym razem zastosować poprawnie.

Jakościowy content jako jeden z ważnych elementów SEO PR


W budowaniu pozytywnego wizerunku marki niezwykle ważną rolę odgrywa wartościowy content. Może on mieć postać zarówno wpisów blogowych, jak i infografik, webinarów, podcastów czy wpisów w social mediach firmy. Warto także zadbać o to, aby w prasie lub na portalach branżowych pojawiały się artykuły gościnne czy sponsorowane danej marki. SEO wizerunkowe może obejmować również coraz bardziej rozwijający się segment reklamy internetowej, czyli influencer marketing. Negatywne czy pozytywne opinie mogą być kształtowane przez influencerów z zaangażowaną grupą odbiorców.

Niezależnie od tego, na jakie formy przekazu informacji postawisz, musisz przede wszystkim zadbać o to, aby treści dostępne dla użytkowników były interesujące. Informacje publikowane na stronie nie powinny również wprowadzać użytkowników w błąd, ponieważ może to spowodować spadek zaufania do przedsiębiorstwa. Już na początkowym etapie ważne jest monitorowanie komentarzy i efektów oraz obieranie kierunku, w jakim ma podążać dalsze SERM SEO.

content w seo pr

Zajmując się pozycjonowaniem wizerunkowym, trzeba też pamiętać o tym, żeby dostosować język do odbiorcy – inaczej zwraca się do odbiorców np. bank, a inaczej marka odzieżowa. Zadbaj także o poprawność językową tworzonych tekstów. Literówki czy nieodpowiednie konstrukcje stylistyczne mogą skutecznie zniechęcić użytkowników do odwiedzania strony danego przedsiębiorstwa oraz sprawić, że dla wielu osób stanie się ono mniej profesjonalne. Ponadto wszystkie treści należy tworzyć na podstawie ogólnych zasad SEO. Warto mieć na uwadze, że publikując wysokiej jakości content, zyskujesz nie tylko nowych klientów, lecz także partnerów biznesowych.

Podczas tworzenia treści dla SEO PR należy pamiętać przede wszystkim o:

  • dostosowaniu contentu do określonego odbiorcy,
  • tworzeniu tylko unikalnych, interesujących dla użytkowników treści,
  • przekazywaniu wyłącznie rzetelnych informacji,
  • dbaniu o poprawność tworzonych tekstów,
  • naturalnym umieszczeniu słów kluczowych we wpisach.

Jakie znaczenie mają opinie użytkowników w sieci - SERM/SEO PR


Opinie użytkowników na temat danych usług lub produktów są niezwykle ważne dla potencjalnych klientów. Zgodnie z badaniami Local Consumer Review Survey, w 2020 roku:

  • 87% osób czytało recenzje dotyczące lokalnych firm,
  • 79% badanych ufało opiniom online tak samo, jak rekomendacjom od rodziny lub przyjaciół.

W związku z tym, zajmując się pozycjonowaniem wizerunkowym, należy zadbać o to, aby ukazywało się jak najwięcej wartościowych opinii dotyczących danej marki. Recenzje mogą zostać opublikowane zarówno na stronie, jak i na portalach zewnętrznych, forach internetowych oraz w mediach społecznościowych.

W ramach zarządzania reputacją (SERM) i procesu pozycjonowania wizerunkowego (SEO PR) warto umożliwić użytkownikom wyrażanie swojego zdania na temat jakości oferowanego produktu, obsługi klienta, wysyłki, a nawet danego artykułu eksperckiego. Należy mieć na uwadze, że to, jak postrzegane jest określone przedsiębiorstwo w internecie, zależy w dużej mierze od jego podejścia do klientów.

Co robić z negatywnymi opiniami w ramach SERM/SEO/PR?


Nie wszystkie recenzje, w których ktoś wskazuje niedopatrzenia, okazują się złe. Jeśli zarzuty danego użytkownika są uzasadnione, nie warto ich usuwać. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest przyznanie się do popełnienia błędu oraz zapewnienie o tym, że zostaną z tego wyciągnięte odpowiednie wnioski. Trzeba również pamiętać, aby nawet w takiej sytuacji być kulturalnym w stosunku do osoby zamieszczającej recenzje.

Jeżeli natomiast negatywne opinie są wynikiem działań nieuczciwej konkurencji i tzw. czarnego PR-u, można je usunąć. Jeśli znajdują się one na portalach zewnętrznych, warto napisać do ich administratorów z prośbą o skasowanie obraźliwych wpisów.

Na co jeszcze zwrócić uwagę podczas pozycjonowania wizerunkowego?


Pozycjonowanie wizerunkowe łączy w sobie elementy marketingu, SEO, psychologii oraz public relations. Chcąc dotrzeć do jak największej liczby użytkowników, wcześniej wymienione techniki warto wspomóc kampaniami PPC, np. Google Ads, które często umożliwiają zwiększenie ruchu na stronie w niedługim czasie. Zwykle skuteczna jest także aktywność marki w social mediach. Na portalach społecznościowych również można publikować wartościowy content, zachęcający do skorzystania z usług lub zakupu produktu danej firmy.

Nierzadko za działanie wspomagające proces pozycjonowania wizerunkowego uważa się także marketing szeptany (ang. buzz marketing). Jego celem jest przede wszystkim to, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. Wykorzystywane w ramach tego działania techniki mają skłonić użytkowników do rozmów na temat danego przedsiębiorstwa. W tym przypadku należy dołożyć starań, aby marketing szeptany nie sprawiał wrażenia wymuszonego czy sztucznego.

Zainwestuj w wizerunek firmy w internecie - wybierz SEO PR


Techniki związane z pozycjonowaniem wizerunkowym może w swoich działaniach wykorzystać każda marka. Warto podkreślić, że nie są one skierowane wyłącznie do firm, w których niezbędne jest wyjście z kryzysowej sytuacji. Przemyślane działania pozycjonowania wizerunkowego mogą sprawić, że przedsiębiorstwo zyska nowych klientów oraz stworzy pozytywny obraz swoich produktów lub usług w świadomości użytkowników. Dotyczy to również zarządzania reputacją i wizerunkiem przez markę osobistą. W końcu o pierwszą pozycję, pozytywny wizerunek i dobrą reputację w oczach klientów, odbiorców czy partnerów biznesowych warto zawalczyć uczciwie.

Tego rodzaju pozycjonowanie możesz zlecić naszemu wykwalifikowanemu zespołowi - agencja SEO Empressia poleca się do współpracy. Opierając się na naszej wiedzy oraz doświadczeniu, zadbamy o wizerunek Twojej marki.

 
wyceń usługę pozycjonowania wizerunkowego
 

FAQ:

1. Jaki cel ma pozycjonowanie wizerunkowe?

Pozycjonowanie wizerunkowe ma na celu budowę pozytywnego obrazu marki w wyszukiwarce Google. Jego zadaniem jest stworzenie lub umocnienie pozytywnej relacji z użytkownikiem. To wsparcie dla działań PR-owych i walki z negatywnymi opiniami nieuczciwej konkurencji lub klientów.

2. Czy warto usuwać negatywne opinie?

Jeżeli Twoją markę spotyka konstruktywna krytyka, najlepszym rozwiązaniem jest ustosunkowanie się do danej opinii. Warto przeprosić oraz zapewnić klienta, że podobna sytuacja nie będzie mieć już miejsca. Jeśli jednak wpis jest obraźliwy lub wulgarny, możesz go usunąć.

3. Dlaczego ważne w SEO PR są wysokiej jakości treści?

Content, który pojawia się na stronie marki, może sprawić, że użytkownicy będą darzyć daną firmę sympatią oraz zaufaniem. Ponadto, dzięki publikacji wartościowych treści, marka umacnia swoją pozycję jako eksperta w danej dziedzinie.