Spis treści
- Spadki w Google przez zmiany w algorytmach wyszukiwarki
- Kary ręczne nałożone przez Google
- Sposób wyświetlania wyników w wyszukiwarce a spadek pozycji w Google
- Mniejsza liczba linków prowadzących do strony
- Zmiana adresu strony lub jej przebudowa
- Wpływ działań SEO konkurencji na proces ruchu organicznego
- Sezonowe mniejsze zainteresowanie witryną
- Czy warto zlecić pozycjonowanie strony profesjonalnej agencji?
Spadki w Google przez zmiany w algorytmach wyszukiwarki
Niższa pozycja w wynikach wyszukiwania może być związana z wprowadzanymi zmianami w algorytmach Google. Firma twierdzi, że niewielkie ich modyfikacje są wprowadzane regularnie. Dwie najpoważniejsze zmiany zostały nazwane Pandą oraz Pingwinem. Warto jednak zaznaczyć, że nawet niewielkie modyfikacje mogą znacznie wpłynąć na widoczność witryny – działania, które dzisiaj przynoszą wzrost liczby odwiedzin z ruchu organicznego, jutro mogą doprowadzić do ich spadku.
Spadek pozycji w Google może znacznie zmniejszyć ruch organiczny, wyświetlenia strony, a co się z tym wiąże - również zainteresowanie potencjalnych klientów i wyniki sprzedaży. Dlatego warto walczyć o to, żeby nasza strona znalazła się jak najwyżej wśród wyników wyszukiwania na konkretne słowa kluczowe.
Dokładnych aktualizacji algorytmu i zmian w działaniu nie da się przewidzieć. Na podstawie własnego doświadczenia można jednak wyciągać wnioski i działać w taki sposób, aby jak najszybciej dostosowywać witrynę do wymagań wyszukiwarki. Dzięki temu nawet po chwilowym spadku widoczności, strona najczęściej wraca na pożądaną pozycję. Ponadto, aby znać plany Google, warto zapoznawać się z najnowszymi informacjami od Giganta z Mountain View w Google Search Central czy na blogu Google, ponieważ w nich mogą pojawiać się zapowiedzi istotnych update’ów algorytmów. Istotne jest również śledzenie trendów, czytanie artykułów branżowych, uczestnictwo w konferencjach i webinarach oraz własna analityka. Aktualizacje algorytmów Google są dokonywane cały czas w mniejszym lub większym stopniu, pomimo tego, że Google o tym nie informuje. Często można uzyskać te informacje, korzystając z zaawansowanych narzędzi SEO i zauważając delikatne lub znaczne spadki pozycji w Google.
Kary ręczne nałożone przez Google
Spadek pozycji, widoczności i ruchu organicznego do witryny mogą powodować również kary, które pracownicy Google nakładają ręcznie na strony w wynikach wyszukiwania, które łamią regulamin wyszukiwarki. W tym przypadku, oprócz widocznego zmniejszenia ruchu na stronie, informacja o działaniach niezgodnych z ustalonymi zasadami będzie widoczna w zakładce „działania ręczne” Google Search Console. Należy przeczytać komunikat, w którym często pojawiają się wskazówki, które elementy warto poprawić, żeby z tego filtra czy kary wyjść.
(źródło: Manual Actions report in Search Console - Google Search Console Training)
Gorszym przypadkiem jest filtr algorytmiczny, w którym nie otrzymuje się informacji w Google Search Console, ale odnotowuje się ogromne spadki pozycji w wyszukiwarce i braki z ruchu organicznego.
Spadek liczby wyświetleń i spadek ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania, utrata wiarygodności, trudne do odbudowania pozycje - to tylko niektóre konsekwencje ręcznej lub algorytmicznej kary. Powodów jest mnóstwo:
- spamerskie treści,
- duplicate content,
- podejrzane przekierowania,
- ukryte zawartości na stronie,
- ataki hackerskie.
To tylko niektóre działania z tzw. black hat SEO, których Google zdecydowanie nie toleruje. Takie ręczne działania ze strony Google są wynikiem nieuczciwych zagrywek ze strony firm „pozycjonujących” witryny internetowe. To prawdopodobniej najbardziej irytująca przyczyna spadku pozycji strony w Google, jednak słuszna, gdy ktoś stosuje nieuczciwe metody zdobywania wyższych pozycji w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie stron internetowych to sztuka połączenia zasad i wymogów Google z komunikacją konkretnej firmy oraz wartością niesioną dla użytkowników. W związku z tym, zanim podejmiesz się prowadzenia strony internetowej marki, przeczytaj dokładnie regulamin wyszukiwarki. Na stronie wyświetlanej w Google nie może znaleźć się spam ani niskiej jakości treści zawierających zbyt dużo fraz kluczowych.
Stosowanie się do zasad wyszukiwarki jest niezwykle ważne ze względu na to, że ich złamanie grozi nie tylko spadkiem pozycji w Google, lecz także całkowitą blokadą witryny, co skutkuje zredukowaniem ruchu na stronie do zera. Jeśli chcesz uniknąć tego rodzaju kar, musisz dbać o to, aby treści publikowane w witrynie były dostosowane przede wszystkim do użytkowników i nie wprowadzały ich w błąd. Istotne są też odnośniki, które prowadzą do danej witryny. Korzystanie z tzw. farm linków, czyli stron mających na celu jedynie wymianę odnośników do różnych stron, zwykle kończy się nałożeniem kary.
Sposób wyświetlania wyników w wyszukiwarce a spadek pozycji w Google
Powodem zmniejszenia liczby odwiedzin określonej witryny może być także sposób, w jaki Google wyświetla wyniki wyszukiwania. Często po wpisaniu pytania, użytkownik otrzymuje od Google gotową odpowiedź na poziomie wyszukiwarki. Po otrzymaniu określonej informacji wiele osób nie zwraca uwagi na wymienione niżej strony. Co więcej, przez ten sposób wyświetlania na pierwszej stronie nie pokazuje się dziesięć odnośników, a jedynie osiem, co także wpływa na widoczność części witryn.
Mniejsza liczba linków prowadzących do strony
Widoczność witryny w wyszukiwarce jest ściśle związana z liczbą linków, które do niej prowadzą. Należy przy tym pamiętać, że najnowsze algorytmy Google biorą pod uwagę nie tylko to, na ilu stronach można znaleźć dany odnośnik, lecz także jakość wybranych witryn. Tak jak zostało wcześniej wspomniane, jeżeli będziesz korzystać z farm linków lub innych serwisów traktowanych przez wyszukiwarkę jako spam, Twoja strona spadnie na niską pozycję w wynikach wyszukiwania albo zostanie zablokowana.
Istotne jest, żeby odnośniki do strony pochodziły z:
- tematycznie powiązanych miejsc,
- z miejsc, które generują coraz większy ruch organiczny.
Najlepiej, żeby te dwa czynniki szły ze sobą w parze.
Dbanie o jakość profilu linków nie tylko wskazuje robotom Google, że konkretna strona jest warta uwagi, ale również wspiera budowę świadomości marki. Warto jednak pamiętać, że po jakimś czasie można stracić część linków. Dzieje się tak w wyniku działań moderatorów, usuwania wątków na forach czy wygaszania funkcjonowania poszczególnych domen. Jest to proces, którego nie da się uniknąć, jednak trzeba zadbać o to, aby tracąc odnośniki, cały czas zyskiwać jak największą liczbę nowych. Utracone linki to szansa na pozyskanie nowych miejsc, w których warto promować dane przedsiębiorstwo. Dzięki temu nawet po odejściu kilku linków jest szansa, że Twoja strona nadal będzie widoczna wysoko w Google.
Przy diagnozowaniu problemów związanych z odnośnikami przydatne są profesjonalne narzędzia, które mogą wskazać, jak zmienia się profil linków danej witryny. Możesz skorzystać m.in. z Google Search Console, Ahrefs czy Majestic SEO.
Zmiana adresu strony lub jej przebudowa
Dobrze mieć na uwadze, że również zmiana adresu strony czasem przyczynia się do spadku jej widoczności. Może przed tym uchronić wykorzystanie przekierowania 301, dzięki któremu użytkownik zostanie skierowany do innej domeny. Bez jego uwzględnienia może dojść do sytuacji, gdy wcześniejsi odwiedzający stronę z ruchu organicznego zaczną myśleć, że dana strona przestała istnieć, a Google potraktuje tę witrynę jako zupełnie nową, która musi dopiero zacząć się starać o pożądane miejsce wśród wyników wyszukiwania. Wtedy w grę nie wchodzi już tylko spadek pozycji, ale budowanie całej strategii SEO od nowa. Takie zmiany dotyczą również profilu linków, który został stworzony - jeżeli jest to możliwe, warto zmienić adresy odnośników, które zostały pozyskane.
Ze zmniejszeniem wejść na stronę mogą być związane również zmiany takie jak wprowadzenie certyfikatu SSL czy migracja na inny system danego serwisu lub sklepu. Należy mieć na uwadze, że nawet niewielkie modyfikacje wyglądu mogą przyczynić się do spadku widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Duże znacznie mają także podstrony, których usunięcie często skutkuje zmniejszeniem liczby wyświetleń witryny. W związku z tym, przed wprowadzeniem na stronie zmian, warto skonsultować się z doświadczoną agencją SEO, która pomoże ocenić, jak wdrożone działania wpłyną na liczbę odwiedzających ją osób.
Wpływ działań SEO konkurencji na proces ruchu organicznego
Jeśli chcesz, aby witryna była widoczna w wynikach wyszukiwania, musisz również monitorować działania konkurencji. Spadek pozycji oraz liczby odwiedzin z ruchu organicznego może wynikać z tego, że konkurencja jest kilka kroków przed Tobą. Odpowiednio wdrożone działania SEO na innych stronach o podobnej tematyce i brak szybkiej reakcji na nie może przyczynić się do spadku liczby odwiedzin Twojej witryny. W związku z tym już na samym początku pozycjonowania danej strony warto określić, które witryny są dla niej benchmarkami. Regularnie je sprawdzając, możesz skutecznie przeciwdziałać spadkowi widoczności w wyszukiwarce Google.
Na działania konkurencji należy zwrócić przede wszystkim uwagę wtedy, gdy Twoja strona straci swoje miejsce w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w Google danej frazy. Warto śledzić oraz analizować to, co dzieje się na stronach o podobnej tematyce za pomocą odpowiednich narzędzi. Pozwoli to dokładniej określić, co należy zmienić w określonej strategii i jakie praktyki konkurencji dają jej przewagę. Szybkie wdrożenie prawidłowych działań często pozwala uniknąć zmniejszenia widoczności w wyszukiwarce.
Sezonowe mniejsze zainteresowanie witryną
Zmniejszenie liczby odwiedzin nie musi być związane bezpośrednio z pozycją w wynikach wyszukiwania Google. Warto pamiętać o tym, że zainteresowania użytkowników zmieniają się w zależności od pory roku, trendów czy tego, co dzieje się na świecie. Dla przykładu – stroje kąpielowe są wyszukiwane znacznie rzadziej zimą niż latem, w przeciwieństwie np. do nart. Z kolei produkty wegańskie zyskały popularność wraz z modą na zdrowe odżywianie.
(źródło: Google Trends, stan na 16.02.2021 r.)
Dokonując analizy odwiedzin danej witryny, warto mieć na uwadze, że w zależności od poruszanych na stronie tematów czy sprzedawanych produktów, liczba wejść na nią może się różnić nawet ze względu na dany miesiąc. Popularność określonych fraz bez trudu sprawdzisz za pomocą określonych narzędzi, np. Senuto. Zdarza się także, że zmniejszone zainteresowanie witryną nie jest związane z sezonowością, a z samą marką. W takich przypadkach warto postarać się umocnić firmę na rynku oraz poszukać sposobów, które mogą na nowo wzbudzić zainteresowanie użytkowników określoną stroną.
Czy warto zlecić pozycjonowanie strony profesjonalnej agencji?
Pozycjonowanie strony jest procesem ciągłym. Należy poświecić mu dużo czasu oraz zaangażowania. Nieprzemyślane lub nieumiejętne postępowanie może szybko doprowadzić do spadku widoczności witryny, a co za tym idzie – do mniejszej liczby wejść na nią.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoja strona będzie dopasowana do najbardziej aktualnych algorytmów Google oraz że wyświetlane na niej treści nie złamią regulaminu wyszukiwarki, zdecyduj się na powierzenie jej profesjonalistom.
Warto korzystać też z narzędzi, które nie tylko pozwalają na znalezienie popularnych słów kluczowych, lecz także pomagają określać problemy przyczyniające się do spadku ruchu organicznego i widoczności pośród wyników wyszukiwania. Umożliwiają też szybsze znalezienie ich rozwiązań. Co więcej, dzięki narzędziom SEO znacznie łatwiej regularnie śledzić działania konkurencji, które również, jak zostało wspomniane, mogą przyczyniać się do zmiany pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce.
FAQ
1. Czy można przewidzieć zmiany w algorytmach Google?
Dokładne określenie, jakie zmiany nastąpią w algorytmach Google, jest niemożliwe. Jednak śledząc trendy, informacje od Google, branżowe artykuły oraz opierając się na narzędziach, analityce i wiedzy specjalistów, można część z nich przewidzieć.
2. Jakie znaczenie ma linkowanie do strony?
Linkowanie może przyczynić się do wzrostu pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Należy jednak zadbać nie tylko o to, aby linków było dużo, lecz także o to, aby znalazły się one wyłącznie na stronach wysokiej jakości. Utrzymanie jakościowego profilu linków może przyczynić się do zwiększenia widoczności strony w Google oraz budowaniu świadomości marki.
3. Czy podczas szukania przyczyn spadku widoczności warto korzystać z profesjonalnych narzędzi?
Wykorzystanie odpowiednich narzędzi zazwyczaj pozwala szybciej i dokładniej zdiagnozować problem oraz znaleźć jego rozwiązanie. Profesjonalna agencja SEO powinna posiadać rozbudowane zaplecze narzędzi i specjalistów, którzy potrafią je obsługiwać, analizować wyniki i wyciągać wnioski.
4. Spadki pozycji w Google a Google Search Console
Google Search Console jako jedno z podstawowych narzędzi w pozycjonowaniu stron internetowych może dawać nam sygnały o spadku widoczności lub ruchu. Jest ważny nawet w sytuacji nałożenia kary ręcznej od Google, ponieważ wyświetla komunikat o takim ręcznym filtrze i wskazówkach, co należy poprawić.