Spis treści
- Czym jest marketplace?
- Marketplace = mniejsza kontrola nad wizerunkiem marki
- User experience na platformach i stronie internetowej
- Czy marketplace jest darmowy?
- Własna strona internetowa kontra marketplace - co jeszcze je różni?
- Pozycjonowanie strony internetowej
- A zwycięzcą tego pojedynku zostaje…
- A czy warto wspomagać swoją stronę internetową sprzedażą na marketplace?
Czym jest marketplace?
Zanim przejdziemy do głównego starcia marketplace kontra własna strona internetowa , warto przybliżyć temat związany z pierwszym „zawodnikiem”. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, co tak naprawdę kryje się pod tym pojęciem, ale do rzeczy…
Marketplace jest to internetowa platforma handlowa, która umożliwia sprzedawcom wystawianie na niej swoich produktów. Jest ona również ostatecznym miejscem zawierania umowy sprzedaży pomiędzy nimi a konsumentami. Nie jest to jednak typowy sklep internetowy . Marketplace to miejsce, gdzie znajduje się bardzo wielu sprzedawców, oferujących przeróżne produkty. Ich obecność na danej platformie zakupowej podlega różnym regulacjom. Przykładem marketplace jest popularne i dobrze wszystkim znane Allegro czy Amazon.
Marketplace = mniejsza kontrola nad wizerunkiem marki
Być może nie jest to dla Ciebie pierwsza kwestia, o której myślisz, zastanawiając się nad wyborem marketplace, ale z pewnością warto mieć ją na uwadze. Własna strona internetowa daje Ci pełną kontrolę nad wizerunkiem, czego nie można powiedzieć o platformach zakupowych. W większości przypadków nie oferują one możliwości stworzenia spersonalizowanego wyglądu strony produktu. Takie elementy jak czcionki czy kolory są zwykle odgórnie narzucone i nie masz na nie wpływu. Marketplace oczywiście różnią się stopniem możliwej ingerencji, natomiast i tak zazwyczaj nie masz dużego pola do popisu w tej kwestii.
Jedynymi elementami, które mogą Cię w jakiś sposób wyróżnić, są w tym przypadku ciekawe zdjęcia swoich produktów lub kreatywny opis. Te składowe powinny być dobrze przemyślane i oryginalne bez względu na to, czy wybierasz je do sklepu na wybrany marketplace czy na własną stronę internetową.
User experience na platformach i stronie internetowej
UX to bardzo ważny element w budowaniu relacji z klientami. Warto o nim myśleć, biorąc pod uwagę wybór odpowiedniej platformy. Jeśli chcesz, żeby Twoja strona przywodziła na myśl same dobre skojarzenia, musisz pomyśleć o dopasowaniu jej pod użytkownika. W przypadku platform marketplace nie jest to możliwe. Nie masz dużych możliwości edytowania wyglądu Twojej strony na platformie. To nie Ty decydujesz w tym wypadku o rozkładzie funkcji czy użyteczności przebiegu całego procesu zakupowego. Kwestia UX leży po stronie samej platformy, a Ty musisz się podporządkować. Kiedy posiadasz swoją własną stronę internetową możesz obserwować swoich odbiorców i wychodzić im naprzeciw, oferując użyteczne funkcje czy łatwiejszą nawigację po witrynie.
Nie da się ukryć, że nazwy sklepów, oferowanych na marketplace nie wbijają się w pamięć. Konsument, który dokonuje zakupu Twoich produktów, kojarzy transakcję z platformą zakupową. Najprawdopodobniej, gdy zostanie zapytany przez znajomego, skąd ma daną rzecz, odpowie prosto: “ Z Allegro” lub z “Amazon”. Próżno oczekiwać w takim wypadku, że nazwa Twojej firmy padnie podczas takiej rozmowy.
Inaczej jest w przypadku sklepu internetowego, gdzie to Twoja firma jest na pierwszym planie. Dodatkowo, jeśli posiadasz własną stronę internetową, cały proces zakupowy pozostaje pod Twoją kontrolą. Możesz dopracować go pod użytkowników, a w dodatku wiesz, jak do nich ponownie trafić. Takiego precyzyjnego dostępu do informacji o potencjalnych klientach nie będziesz posiadał, decydując się na marketplace.
Czy marketplace jest darmowy?
Sytuacja nie wygląda tak bajkowo, jak się wydaje. Jak już zapewne wiesz, nie ma nic za darmo i tak samo jest w przypadku platform zakupowych. Systemów rozliczania się ze sprzedawcami jest wiele. Niektóre z platform pobierają opłaty za możliwość wystawienia swoich ofert sprzedaży. Często dostępne są abonamenty, które pozwalają na określoną liczbę ogłoszeń w danym okresie. Czasami jest też tak, że platforma pobiera prowizję tylko za sprzedaż, ale z kolei ustala z góry możliwą liczbę wystawianych produktów przez sprzedawcę.
Oczywiście, jeśli masz taką ochotę i chcesz wyświetlać więcej ofert, możesz po prostu wykupić większy pakiet. Warto jednak zastanowić się, czy jest to dla Ciebie opłacalny interes.
Należy wziąć również pod uwagę ogromną konkurencję, spośród której najlepiej wyróżnić się niską ceną. Obniżenie cen + dzielenie się prowizją albo ponoszenie kosztów, związanych z możliwością wystawienia oferty, może być nieopłacalne w długim okresie. Być może znacznie lepiej będzie wykorzystać ten budżet na promowanie własnej witryny, która z czasem stanie się całkowicie niezależna i rozpoznawalna przez klientów.
Własna strona internetowa kontra marketplace - co jeszcze je różni?
Platformy zakupowe nie mają wiele do zaoferowania sprzedawcom, którzy się na nich wystawiają. Tak naprawdę jedynym plusem jest to, że przyciągają wielu potencjalnych klientów, ale nikt też nie da Ci pewności, że Twoje produkty w ogóle zostaną przez nich odkryte. Warto z nich korzystać, jeżeli nie zależy Ci na promowaniu wizerunku sklepu lub marki, a chcesz jedynie sprzedać konkretne produkty. W przypadku długotrwałych strategii bardziej polecanym rozwiązaniem jest odrębny sklep online.
Każda marka, która chce zbudować swoją społeczność i ma precyzyjnie dopracowaną grupę odbiorców, powinna starać się znaleźć z nimi wspólny język, także w postaci wyglądu swojej strony. Projektowanie i indywidualne dopracowywanie designu jest możliwe tylko w przypadku strony internetowej.
Pozycjonowanie strony internetowej
Jeżeli zależy Ci na stałym podnoszeniu pozycji swojej marki, to na pewno nie będzie to możliwe z marketplace. Weźmy na tapetę rosnący w siłę Amazon. Ta platforma bardzo, ale to BARDZO ostrożnie podchodzi do pozycjonowania , zabraniając sprzedawcom wspominania o nazwie swojej firmy w jakikolwiek sposób. Może to podcinać firmom niejako skrzydła, tym bardziej że zakaz dotyczy również dołączania do zamówień wizytówek czy umieszczania nazwy sklepu na fakturach. Amazon chce, aby klienci skupiali się głównie na platformie, a już mniej na samych sprzedawcach. Wiele platform zakupowych ma podobne zasady. Niektóre pozwalają na umieszczenie linków do social mediów, ale nadal nie daje to możliwości do rozwoju samej marki.
Zanim zdecydujesz się na współpracę z wybraną platformą, sprawdź dokładnie warunki w regulaminie.
A zwycięzcą tego pojedynku zostaje…
Nie ma co się oszukiwać, marketplace nie zastąpi Ci własnej strony internetowej i to trzeba powiedzieć sobie raz a dobrze.
Jeżeli zdecydowałeś się na sprzedaż online, to zapewne wiesz, że kluczem do sukcesu będzie skuteczny marketing internetowy. Przebicie się w gąszczu sprzedawców nie będzie łatwe niezależnie od tego, czy postawisz na własną stronę internetową czy platformę zakupową. Niemniej jednak jako poważny sprzedawca myślisz długodystansowo i obierasz sobie różne cele. Jeśli wśród nich jest budowanie marki, jej rozpoznawalności to zdecydowanie lepszą drogą na długie lata będzie strona internetowa. To dzięki niej możesz osiągnąć długofalowe efekty, czego nie można powiedzieć o marketplace.
Bardzo ważnym aspektem jest budowanie swojej pozycji na rynku. Jeśli posiadasz własny sklep internetowy, możesz zdobywać ruch na witrynę www na wiele sposobów. Reklamy w social media, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, pokazywanie swojej oferty na wielu innych stronach i linkowanie do niej to tylko kilka z możliwości, które możesz wdrożyć, prowadząc własną stronę internetową. Z kolei ze względu na regulaminy platform zakupowych Twoje możliwe ruchy związane z promocją są mocno ograniczone.
Niewątpliwą zaletą, jaką niesie za sobą marketplace to wyrobiona już baza klientów, którzy chętnie poszukują produktów na danych platformach zakupowych. Jeżeli zależy Ci na szybkiej sprzedaży, a nie na rozwoju Twojej marki to może być dla Ciebie wystarczające rozwiązanie. Jednak weź pod uwagę wysokość prowizji, pobieranej przez marketplace, którą mógłbyś wykorzystać w całkiem inny sposób.
A czy warto wspomagać swoją stronę internetową sprzedażą na marketplace?
Dla wielu sprzedawców to właśnie marketplace nadal są jedynym miejscem sprzedaży. Jak już wspomnieliśmy, nie jest to rozwiązanie dla firm, które chcą zbudować swoją markę. Pojawia się jednak pytanie, czy warto działać na dwa fronty? Czy sprzedaż na marketplace może wspomóc naszą firmę?
Ze względu na to, że rynek rozwija się w zawrotnym tempie, producenci marketplace wdrażają wiele rozwiązań do ich obsługi, opierających się na systemach takich jak PrestaShop czy Magento.
Możesz więc działać dwutorowo, dzięki czemu będziesz rozwijał swoją markę poprzez własną stronę internetową oraz budował jej pozycję, a także zyskasz szybką sprzedaż na marketplace. Jest to jednak opcja wysokobudżetowa. Własna strona internetowa będzie wymagała od Ciebie pozycjonowania, czego efekty zobaczysz dopiero po czasie, ale będą one długotrwałe. Z kolei inwestując w marketplace, możesz szybko rozpocząć sprzedawanie swoich produktów, ale Twoja marka pozostanie incognito dla kupujących i wraz z zakończeniem współpracy z platformą wrócisz na zerową pozycję. Wybór należy do Ciebie.
Jeżeli możesz pozwolić sobie na prowadzenie działań na stronie internetowej i marketplace, to po prostu działaj. Ale jeśli masz ograniczone możliwości, postaw na własną stronę, która z czasem przyniesie Ci znacznie więcej korzyści.