Spis treści

Około 2 lata temu zostaliśmy poproszeni o pomoc w wypromowaniu firmy zajmującej się produkcją oraz montażem ogrodzeń stalowych. Ze względu na fakt dość nieaktualnej strony internetowej, zaproponowaliśmy rozpoczęcie działań od zaprojektowania jej na nowo. Klient zgodził się. Przyznam w tym miejscu, że ten rodzaj współpracy lubimy najbardziej. Zaprojektowana przez nas strona www, w całym procesie jej tworzenia, już od samego początku była realizowana z myślą o jej późniejszym pozycjonowaniu, a więc wszelkie wdrożenia optymalizacyjne naniesione zostały już na etapie tworzenia strony www. Co dokładniej? Breadcrumbsy, rozbudowana stopka z linkami wewnętrznymi, sekcje bogate w treści, blog, implementacja danych strukturalnych i w zasadzie wszystko to, co z perspektywy prawidłowo zaprojektowanej strony www pod SEO, najistotniejsze.

Efekty takiego rodzaju współpracy praktycznie zawsze przynoszą najlepsze rezultaty. Jak się niebawem dowiecie, tak było i tym razem.

Cel pozycjonowania

Osiągnięcie jak największego ruchu organicznego z fraz lokalnych, takich jak: centrum ogrodzeń Poznań, ogrodzenia stalowe Poznań, bramy stalowe Poznań itp. Umowa została podpisana na okres 12 miesięcy, z czego Klient miał świadomość, że efekty po tym czasie będą widoczne, jednak nadal w stopniu dość ograniczonym. Biorąc pod uwagę fakt, że nie musieliśmy pracować na zupełnie nowej domenie, lecz na takiej, która posiadała już kilkuletni staż w Google, wiedzieliśmy, że po okresie roku, Klient odczuje na tyle widoczne rezultaty, że będziemy kontynuować współpracę.

Rozwój prac

Po uruchomieniu nowej strony www, przystąpiliśmy do jej pozycjonowania. Ze względu na zoptymalizowaną wcześniej stronę www, rozpoczęliśmy prace związane z link buildingiem. Trzymając się dywersyfikowanych źródeł oraz sposobów linkowania, zdobywaliśmy odnośniki zarówno z for, blogów, artykułów sponsorowanych, a także ze stron www partnerów biznesowych Klienta, tworząc w ten sposób rozbudowaną sieć linków wysokiej, jak i nieco niższej jakości. Wiemy, że właściwe linkowanie w dalszym ciągu ma ogromną moc, dlatego nie odpuszczamy tego elementu przy planowaniu strategii pozycjonowania.

Poza samym link buildingiem, ropoczęliśmy również prace związane z tworzeniem treści wewnątrz pozycjonowanego serwisu. Sama struktura strony www, pozwalała tworzyć nam masę wysokiej jakości treści. Dzięki katalogowi produktów, mieliśmy pole do manewru, ponieważ każda kategoria, każdy produkt, mógł zostać dokładnie opisany.

Otrzymaliśmy też zielone światło na prace związane z tworzeniem treści wewnątrz bloga. Ten miał odpowiadać na wszelkiego rodzaju zapytania użytkowników, którzy nie tylko wyszukują frazy pokroju "ogrodzenia stalowe Poznań", lecz również, a wręcz przede wszystkim, poszukują wyrażeń pytających, takich jak: "ile kosztuje ogrodzenie stalowe", "Jakie ogrodzenie palisadowe wybrać?" Szereg zagadnień, które na łamach firmowego bloga mieliśmy okazję omówić, z biegiem kolejnych miesięcy coraz mocniej punktowało "w oczach Google", coraz mocniej też dając do zrozumienia wyszukiwarce, że to nasza strona www jest tematycznym autorytetem spośród całej rzeszy konkurencyjnych serwisów. Kwestie tzw. topical authority, mającego ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania, opisujemy w osobnym artykule.

Uzyskane wyniki

Na efekty nie trzeba było długo czekać... Cóż, chciałbym tak napisać, ale byłoby to niezgodne z prawdą. Na efekty przyszło nam czekać nadspodziewanie długo. Jak dobitnie pokazuje poniższy wykres z Search Console (a sięga tylko 16 miesięcy wstecz - prace rozpoczęliśmy w kwietniu 2018), pierwsze wyraźne wyniki przyszły dopiero po około 11-12 miesiącach. Dość późno jak na lokalną branżę. Po tym czasie sprawy nabrały już zdecydowanie większego rozpędu. Pokazuje to jednak, że pomimo intensywnych działań, kilkuletniej domeny, a także lokalnego charakteru działalności, często bardzo trudno ocenić jest sytuację, zatem wszelkie spekulacje będące odpowiedzią na pytanie: "jak długo trwa pozycjonowanie strony internetowej", są często wróżeniem z fusów.

wykres z search console

Całe szczęście wraz ze startem sezonu 2020, zarówno Ahrefs jak wyniki w Search Console, potwierdzały już stan oczekiwany tj. wzmożony ruch organiczny i satysfakcjonującą naszego Klienta liczbę zapytań ze strony Jego potencjalnych Klientów.

A oto nieco więcej danych oraz wykresów mających się ku permanentnemu lepszemu :)

Tak prezentuje się ruch z ostatnich 28 dni (marzec-kwiecień 2020). Jak widać, koronawirus raczej branży tej niestraszny. Blisko 3 000 wejść miesięcznie to wynik przerastacjący oczekiwania Klienta.

wykres z ostanich 28 dni search console

Liczba organicznych słów kluczowych w indeksie Google to obecnie około 1600 wyrażeń kluczowych. Około 200 fraz znajduje się obecnie w top10 Google.pl Wykres ma ewidentną tendencję zwyżkową.

wykres z ostanich 28 dni search console

Pozyskaliśmy linki przychodzące z około 230-270 domen. Rzecz jasna Ahrefs nie prezentuje ich wszystkich: Estymacja ruchu organicznego z Ahrefs. Jak wspomniałem powyżej, jest to wyłącznie estymacja, a nie faktyczna liczba odwiedzin. Tendencja jest jednak jednoznacznie optymistyczna:

pozyskane domeny - wykres z ahrefs

I na deser to, co Klient oglądać lubi najbardziej, czyli pozycje w Google. Porównaliśmy pozycje wraz z miejscami sprzed pół roku:

frazy z seostation1

frazy z seostation1

Jak nie trudno się domyślić, Klient przedłużył z nami umowę, a my dalej działamy trzymając się tych samych założeń. Skoro mamy już masę "jedynek" na kluczowe frazy, przed nami pozycje direct answer :)

I to by było na tyle. Niebawem kolejne SEO Case Study. Zostańcie w domach i czytajcie naszego bloga :)