Spis treści

Podstawowe informacje

Zanim przejdziemy do rzeczy, warto zaznaczyć, że grunt to odpowiednie zaplanowanie poszczególnych kroków. Szczerze? Istnieje mała szansa, że stworzysz najlepszy design na świecie, najlepszą treść wśród konkurencji itd., zwłaszcza kiedy startujesz w stosunkowo nasyconym rynku. Tym, czym możesz wygrać, jest dopracowana integracja wszystkich ważnych elementów. Jeżeli weźmiesz sobie poniższe rady do serca i dobrze przygotujesz się do procesu tworzenia strony internetowej, możesz osiągnąć niesamowite efekty.


Na początku warto jeszcze wspomnieć, że cały proces wygląda trochę inaczej wtedy, gdy masz już witrynę firmową, a chcesz tylko ją odświeżyć i zmodernizować. Odmiennie to wszystko będzie też wyglądało w przypadku samodzielnej pracy lub gdy skorzystasz z usług profesjonalnej agencji SEO. Tak czy inaczej, warto wziąć sobie poniższe rady do serca i przyłożyć się do wstępnych etapów tworzenia stron internetowych.

Koncepcja — podstawa dobrej strony

Zanim w ruch pójdzie klawiatura, musisz trochę pogłówkować. Pierwszy etap nie wymaga nawet rozmyślań nad kształtem witryny internetowej. Prześwietl swój biznes i zastanów się:

  • Jaki jest profil Twojej działalności,
  • Co dokładnie jest jej celem,
  • Jakich masz klientów,
  • Co chcesz osiągnąć poprzez swoją stronę internetową.

To pomoże zbudować wstępną wizję potrzeb danej branży, co jest niezwykle istotne w przypadku tworzenia strony. Uświadamiając sobie specyfikę własnej działalności, zyskasz możliwość odpowiedzi na potrzeby swoich użytkowników, a co za tym idzie — osiągniesz sukces promocyjny.

Architektura strony www

Kiedy uzmysłowisz sobie podstawowe kwestie, przychodzi czas na ustalenie celów i priorytetów związanych z samą stroną internetową. To pomoże Ci dokładnie zaplanować dalsze kroki, a przede wszystkim określić czemu witryna www ma służyć i jakie funkcjonalności posiadać. Tutaj też musisz zastanowić się nad stopniem jej rozbudowania — może to być prosty one page przekazujący najważniejsze informacje o Twojej firmie lub większa platforma z rozbudowanymi zakładkami, ewentualnym blogiem, możliwością dokonywania zakupów, opcją rejestrowania itp. Jak widać, zrobić można naprawdę dużo.


Zanim przejdziesz do projektu graficznego, musisz jeszcze sporządzić dokładną architekturę przyszłej strony. Chodzi tu przede wszystkim o:

  • Zaplanowanie zawartości strony głównej — jakie informacje chcesz przekazać w pierwszej kolejności.
  • Ustalenie budowy menu i wypisanie niezbędnych podstron— jakie zakładki będą Ci potrzebne? Tutaj pamiętaj, żeby nie przesadzić. Najlepiej tworzyć proste menu bez zbędnych zagnieżdżeń, które tylko utrudniają korzystanie ze strony internetowej. Standardowe pozycje to np. O nas, Oferta oraz Kontakt. Oczywiście w zależności od potrzeb i specyfiki firmy, możesz wybrać dodatkowe pozycje.
  • Zaplanowanie jasnych ścieżek użytkownika — w tym miejscu należy dążyć do tego, żeby wszystkie powiązania pomiędzy kategoriami były intuicyjne, po to by odbiorca mógł błyskawicznie znaleźć dokładnie to, czego szuka.

Planowanie ukladu strony internetowej

Funkcjonalności na stronie internetowej

Czyli jakimi fajerwerkami chcesz uraczyć swoją widownię. Zanim jednak zacznę, ważna jest jedna kwestia. W zasadzie to jest ona bardzo ważna. A tak naprawdę jest ona kluczowa:


Nie wprowadzaj niczego, czego nie będziesz w stanie kontrolować


O co tu chodzi? Pamiętaj, że naprawdę nie warto wprowadzać pewnej funkcjonalności czy usługi, jeżeli ma zostać zaniedbana. Czasem lepiej czegoś nie zrobić niż zrobić to źle. Przykłady?


Blog firmowy


Swoje blogi posiada coraz więcej firm. Naturalnie nie dziwi to wcale, ponieważ jest to niezwykle potężne narzędzie — działa zarówno na doświadczenie użytkownika, jak i pozycjonowanie strony internetowej. Kluczem do sukcesu jest jednak regularne publikowanie. Zmorą wielu blogów jest bardzo rzadkie wrzucanie postów lub nawet kompletne ich zaniedbanie. Klient, widząc coś takiego, nie tylko nie czuje się zachęcony, ale odpycha go to od danej firmy. Musisz więc znaleźć czas na tworzenie artykułów lub skorzystać z usług agencji lub samodzielnego copywritera.


Czat


Czat jest bardzo często stosowanym rozwiązaniem, które również może okazać się niewypałem. Załóż go wyłącznie wtedy, gdy będziesz mieć pewność, że znajdzie się ktoś do jego obsługi. Jeżeli użytkownicy zauważą, że, pomimo zachęty do kontaktu, nikt się nimi nie interesuje, to mogą odejść bezpowrotnie.


Newsletter


To już rozwiązanie nieco wiekowe, jednak nadal bardzo popularne. Pomaga w sprawnym przekazywaniu informacji dotyczących zmian na stronie, specjalnych ofert oraz pozostałych komunikatów. Wiąże się z nim pojęcie email marketingu, który nadal jest niezwykle istotnym składnikiem działalności w sieci. Zastanów się jednak, czy chcesz rozpocząć taką formę promocji, na którą potrzebne są dodatkowe zasoby.

Projektowanie strony www

Jeżeli wykonujesz stronę internetową samodzielnie i nie posiadasz rozbudowanych zdolności programistycznych, Twoja koncepcja jest w dużym stopniu ograniczona rozwiązaniami oferowanymi przez szablony dla popularnych systemów CMS. Możesz wykorzystać również kreator stron, jednak i tu będzie trzeba iść na liczne kompromisy. Jeżeli robisz to z pomocą agencji, masz ułatwione zadanie i szersze perspektywy. Korzystasz wtedy z pomocy całego zespołu, w tym grafików i developerów, dla których projektowanie stron internetowych to chleb powszedni. Pomyśl, jak powinna wyglądać Twoja wymarzona witryna. Najlepiej wykorzystać do tego celu przykłady z życia — strony internetowe, które w pewien sposób zapadły Ci w pamięć, podobają się Tobie, możesz też spojrzeć na projekty konkurencji.


Nie chodzi tu oczywiście o kopiowanie, ale o wytworzenie własnej wizji. Dobry grafik przygotuje kilka koncepcji i z pewnością uda wam się stworzyć projekt spełniający wszystkie wymagania. Tworzenie stron internetowych w oparciu o analizę konkurencji służy pewnej inspiracji, ale istnieje ważniejszy argument przemawiający za tym działaniem. Wiedząc, jak wyglądają strony najważniejszych konkurentów, zyskasz możliwość stworzenia czegoś lepszego, oryginalnego i wyróżniającego się na tle pozostałych propozycji. Zanim jeszcze projekt zostanie wdrożony, wykonywana jest makieta strony internetowej, na podstawie której możesz ocenić, czy właściwie o to Ci chodziło. Można wtedy jeszcze w łatwy sposób dokonać wszystkich potrzebnych zmian.

Projekt strony internetowej

Profesjonalny wizerunek

Jeżeli o grafice już mowa, to utworzenie strony internetowej, która będzie dobra i skuteczna wymaga profesjonalnych zdjęć i obrazków. Niestety nadal można spotkać się z witrynami, które stworzone są w nowoczesnym stylu, zgodnie ze sztuką, ale niskiej jakości, nieestetyczne logo wpływa na negatywny odbiór platformy już od samego początku. To samo ma miejsce w przypadku kiepskich zdjęć.


Nie możesz robić tylko połowy kroku naprzód. Jeżeli opisana sytuacja z zapleczem graficznym odnosi się w pewnym stopniu do Twojej firmy, to przeznacz środki na profesjonalnego grafika, który przeprojektuje logo i stworzy oryginalne, ciekawe elementy. Często możesz wszystko to załatwić u jednego wykonawcy, którego zadaniem jest tworzenie strony internetowej zgodnie ze zleceniem.

Dobre pomysły na stronę internetową

Budowanie strony internetowej w głównej mierze opiera się na prostych, ale sprytnych pomysłach. Co możesz zrobić, żeby ułatwić korzystanie z witryny?

  1. Najważniejsze dane kontaktowe — numer telefonu, adres email — możesz umieścić w górnej stopce, tak aby były zawsze dostępne dla użytkownika. W takim wypadku zakładka Kontakt będzie oferować po prostu więcej opcji — formularz kontaktowy, mapkę itd.
  2. Spraw, by treści na głównej stronie posiadały odsyłacze w postaci przycisków. Mogą one prowadzić do strony ofertowej, sprzedażowej lub każdej innej, na której dobrze by było, by pojawiali się potencjalni klienci.
  3. Staraj się sprawić, aby strona była jak najbardziej interaktywna. Nie chodzi tu o żadne kiczowate rozwiązania w postaci skaczących obrazków czy świecącego tekstu na ekranie. Warto jednak, żeby poszczególne części zawierały dynamiczne elementy, które po najechaniu czy naciśnięciu zmieniają kolor, wykonują jakąś akcję.
  4. Pochwal się swoją działalnością. Na głównej stronie możesz pokazać, czym się zajmujesz i dodać link do portfolio lub wrzucić propozycje najpopularniejszych produktów.
  5. Nie zapominaj o SEO. Pozycjonowanie to podstawa w działalności w sieci. Pilnuj więc, żeby wykonawca zwracał na to uwagę podczas tworzenia strony internetowej dla Ciebie. Możesz też wybrać firmę, która zajmuje się i jednym, i drugim. Jeżeli tworzysz stronę samodzielnie, to najłatwiejsze będzie skorzystanie z popularnych CMS-ów. Wykorzystując np. Wordpress i budując witrynę w oparciu o szablony, możesz wykorzystać wbudowane narzędzia i dodatki, które służą optymalizacji strony www.

Wartościowa treść na witrynie firmowej

Skoro zahaczyliśmy o wątek SEO i pozycjonowania, to nie sposób nie wspomnieć o ogromnym znaczeniu, jakie dla sukcesu strony ma umieszczana na niej treść. Dobrze skonstruowana oddziałuje zarówno na czytelników (może odpowiadać na ich zapytania, przekazywać informacje, zachęcać do zakupu lub skorzystania z usługi), jak i na algorytmy Google. Pozycjonowanie bez content marketingu właściwie nie istnieje, a więc nie możesz tego zaniedbać. Podczas tworzenia witryny www musisz więc zaplanować treść dla strony głównej, poszczególnych zakładek, a także ewentualnego bloga, tak by szybko wypełnić nowo powstałe części. Nie ma nic gorszego niż promowanie na wpół skończonej strony z brakami w tekstach. Klienci to widzą i oddziałuje to na nich w sposób bardzo negatywny.

Zakup hostingu i domeny dla nowej strony

W przypadku samodzielnego wykonywania wszystkich działań tworzenie strony www to tylko jeden z etapów. Musisz jeszcze zadbać o implementacje strony oraz zakup odpowiedniej domeny. Niezbędne będzie także wykupienie usługi hostowania na którymś z popularnych lub mniej znanych portali. Dzięki temu pliki tworzące stronę internetową zostaną umieszczone na serwerze. Domena to po prostu adres witryny www i najczęściej oferowana jest również przez firmy zajmujące się hostingiem. Istnieje wiele możliwości doboru końcówki adresu, ale najlepiej, żeby był on prosty oraz łatwy do zapamiętania — warto więc korzystać z domeny „.pl”, która jest najpopularniejsza.


Nie ma w tym żadnej filozofii ani czarnej magii. Kupujesz usługę, uruchamiasz stronę i korzystasz. Uważaj tylko na to, żeby szczegółowo sprawdzać, na jakiej zasadzie działa oferta danej firmy hostingowej. Często zdarza się, że przedsiębiorstwa działające w tej branży oferują duże promocje, które obowiązują tylko w pierwszym roku, a po tym czasie stawki diametralnie wzrastają.

Spotkanie biznesowe

Współpraca z agencją — czyli jak wymagać, ale też słuchać

Na koniec przygotowałem kilka wskazówek, jak przygotować się na tworzenie stron www z agencją — o czym pomyśleć, o czym nie zapomnieć i jak współpracować, by ta kooperacja była owocna.


Po 1: Musisz wiedzieć, czego chcesz


Zdarza się, że wytyczne są bardzo mgliste, a na późniejszym etapie okazuje się, że jednak projekt nie odzwierciedla założeń Klienta. We współpracy z agencją niezwykle ważne jest artykułowanie swoich wymagań i przedstawianie własnej wizji. Oczywiście wszystko odbywa się z udziałem specjalistów, którzy najczęściej doradzają i proponują pewne rozwiązania. Pojawiając się na spotkaniach, musisz jednak wykonać kroki z pierwszej części tego artykułu — pomyśleć, czym charakteryzuje się Twoja działalność, w jaką grupę odbiorców celujesz, jak ma wyglądać i czym cechować się Twoja przyszła strona. Zapewniam, że znacznie ułatwi i usprawni to cały proces.


Po 2: Przygotuj rozbudowany brief


Wytyczne są fajne, serio! Kiedy wiadomo, co robić, efekty są bliższe założeniom, a o to przecież w tym wszystkim chodzi. Tworzenie stron www to nie jest zupełnie jednorodny proces. W zależności od tego, co chce się osiągnąć, efekty mogą być zupełnie odmienne. Ale nie chcę się powtarzać. Warto przekazywać jasne i klarowne informacje co do swoich wymagań, żeby zwiększyć prawdopodobieństwo zadowolenia z usługi.


Po 3: Jeżeli masz wątpliwości — pytaj


Tworzenie stron internetowych to rozbudowany i wieloetapowy proces. Z pewnością w trakcie jego trwania pojawi się wiele pytań lub wątpliwości co do pojawiających się propozycji. Często okazuje się, że pewne rzeczy, co do których nie masz pewności, są na stronie niezbędne i są wykorzystywane standardowo (warto więc wybierać doświadczone agencje, które znają się na swoim fachu).


Po 4: Miej otwartą głowę


Nie bój się odważnych i ciekawych rozwiązań i stawiaj na innowacje. Otwórz się na pomysły i idee przedstawiane przez kontrahentów. Może okazać się, że będą strzałem w dziesiątkę. Strony internetowe złożone z wyróżniających się elementów są łatwiej zapamiętywane i kreują trendy. Z drugiej strony warto również trendy wychwytywać i we właściwy sposób z nich korzystać.

Podsumowanie

Ostatecznie nieważne czy budujesz swoją stronę sam w oparciu o intuicyjny CMS, jak Wordpress czy Joomla, używając takich narzędzi jak kreator stron, czy korzystasz z usług agencji, warto przyłożyć się tworzenia własnego miejsca w sieci. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji o samym procesie kreowania własnej witryny, odsyłam do artykułu blogowego, w którym opisujemy tworzenie strony www krok po kroku. Jeżeli natomiast jesteś tu, bo potrzebujesz dobrze wykonanej usługi, zapraszamy właśnie do nas. Na profesjonalne tworzenie stron internetowych kładziemy duży nacisk, a nasza oferta jest rozbudowana. Ale nie musisz ufać na słowo! Sprawdź nasze portfolio, porozmawiaj z nami i przekonaj się, dlaczego warto.