Spis treści

16 mitów, które sprawią, że przejrzysz na oczy

Chcesz zlecić pozycjonowanie swojej strony? Zapewne co nieco obiło Ci się już o uszy. Jeżeli masz przekonanie, że pozycjonowanie daje efekt od pierwszej minuty albo, że raz uzyskany szczyt w wynikach utrzyma się na lata, to musimy Cię zmartwić. Najprawdopodobniej padłeś ofiarą mitów, które wytworzyły się wokół pozycjonowania. Poznaj 16 plotek, które powinieneś omijać szerokim łukiem, szczególnie jeśli są Ci przedstawiane przez agencję interaktywną.

MIT 1. Pozycjonowanie raz a dobrze

Podejmując współpracę z agencją SEO, powinieneś wiedzieć, że ta usługa nie jest jednorazowa. Jest to ciągły proces, który ewoluuje ze względu na różne czynniki m.in. konkurencję. Jeżeli uzyskasz wyniki w TOP’ach, to owszem masz powód do radości, jednak z pewnością nie jest to moment, kiedy możesz spocząć na laurach oraz zrezygnować z pozycjonowania. Jeśli odpuścisz, szybko zostaniesz zepchnięty na dalsze pozycje przez swoich konkurentów. Pozycjonowane jest nieustanną walką, w której nie ma miejsca na wakacje od działania i warto, abyś wziął sobie to do serca. Szczególnie w przypadku pozycjonowania sklepu internetowego jest widoczne, że cykliczne prace na rzecz popawy wyników w Google są koniecznością.

MIT 2. Efekty na już

Jeżeli jesteś w gorącej wodzie kąpany i chcesz efektów pozycjonowania na już, to lepiej weź zimny prysznic. Jasne, w niektórych przypadkach może okazać się tak, że rezultaty ujrzysz niemal od razu, ale też nie musi wcale tak być. W wielu przypadkach pozycjonowanie stron internetowych wymaga znacznie dłuższego czasu, zanim zauważysz konkretny efekt.

rezultaty seo

MIT 3. Rezultat pozycjonowania zobaczysz za…

Podobnie, jak nie da się zagwarantować, że wyniki osiągniesz w ekspresowym tempie, tak samo nie jest możliwe precyzyjne zdefiniowanie, za ile czasu pojawią się widoczne rezultaty. Na pozycjonowanie wpływa rodzaj branży, konkurenci na rynku oraz ich działania, a także wiele innych czynników wygenerowanych przez Google. Jasne. Doświadczony pozycjoner po analizie, jest w stanie mniej więcej określić potrzebny czas na uzyskanie efektów, jednak ten okres to też nie będzie w stu procentach pewniak.

MIT 4. W TOP 3 będziesz na 100%

Nikt nie da Ci gwarancji, że trafisz do TOP wyników w wyszukiwarce. Istnieje tak długa lista czynników wpływających na to, na jakiej pozycji się znajdziesz, że po prostu nie da się tego przewidzieć. Jeżeli agencja, z którą współpracujesz obiecała Ci złote góry, rozsądnie będzie podejść do tego z wielką rezerwą.

MIT 5. Algorytm Google jest dobrze znany agencjom

Niestety i w tej kwestii nie masz do czynienia z całkowitą prawdą. Pozycjonerzy na podstawie swojego wieloletniego doświadczenia mogą zauważać pewne tendencje w odczytywaniu i ocenianiu stron przez Google, jednak nigdy nie będą to potwierdzone informacje. Algorytm, przy pomocy którego wyszukiwarka rankinguje witryny jest strzeżoną tajemnicą i żadna agencja nie ma do takich danych dostępu.

MIT 6. Pozycjonowanie = SEO

Te pojęcia bardzo często stosowane są zamiennie, jednak są to dwie różne rzeczy. Pozycjonowaniem nazywamy działania zmierzające ku uzyskaniu jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Z kolei SEO jest jedną ze składowych tego procesu, która obejmuje działania wewnątrz strony. Jest to pojęcie równoznaczne z optymalizacją, a nie pozycjonowaniem.

co to jest seo

MIT 7. Optymalizacja to zbędny proces

Nic bardziej mylnego. Pod warunkiem, że optymalizacja jest wykonywana poprawnie i w oparciu o wskazówki doświadczonych pozycjonerów, to jest kluczowym elementem przy pozycjonowaniu witryny. Jeżeli nie będzie ona systematycznie przeprowadzana, wypozycjonowanie strony przyniesie tylko krótkotrwały efekt.

MIT 8. Nieważne jak, ważne, że piszą

O ile to powiedzenie sprawdza się w przypadku celebrytów, to nijak ma się do pozycjonowanej strony i treści na niej zawartej. W przypadku podnoszenia pozycji witryny to właśnie treść i jej jakość ma wielkie znaczenie. Google ocenia strony internetowe przede wszystkim po jej zawartości, ale nie myśl, że same treści wystarczą do dobrego wypozycjonowania Twojej witryny.

content marketing

MIT 9. Wystarczy linkować, aby znaleźć się w TOP’ach

Linki dodają moc stronie, jednak nie jest to #superpower, która w pojedynkę jest w stanie wywindować stronę na górę wyników. Niezaprzeczalnie link building jest bardzo mocną bronią w walce o pozycje, lecz trzeba z niej korzystać umiejętnie. Portfel linków i jego odpowiednia optymalizacja są bardzo istotnym elementem całej strategii. Dodawanie linków na oślep, bez rozwagi może zostać odebrane jako spam i szybko zbanowane przez Google. Aby nie otrzymać kary, link building musi zostać przeprowadzony z głową. Przede wszystkim zadbaj o naturalność linków, które umieszczasz we wpisach. A czy samo linkowanie wystarczy? Zdecydowanie nie. To tylko jeden z elementów pozycjonowania, który dopiero w połączeniu z innymi działaniami przyniesie zamierzony rezultat.

MIT 10. Tylko biznes internetowy warto pozycjonować

Owszem, poprawne pozycjonowanie to skuteczna broń w walce z konkurencją na polu wyszukiwarki, jednak nie tylko sklepy i usługi online mogą się pozycjonować. Istnienie firmy w sieci jest w dzisiejszych czasach nieodłączną częścią każdego biznesu, nawet tego, który odbywa się drogą stacjonarną. Przede wszystkim ważna jest widoczność firmy w internecie i podarowanie szansy na odnalezienie Ciebie przez Twoich potencjalnych klientów.

MIT 11. Pozycjonowanie wykonuje tylko agencja

Przeważnie agencja, ale nie tylko. Bardzo często jest właśnie tak, że działaniami związanymi stricte z podnoszeniem pozycji strony w Google, zajmuje się sama agencja. Oczywiście, zawsze to specjaliści od pozycjonowania wskazują kierunki i możliwości, jednak niektóre zmiany wymagają fachowej pomocy deweloperów lub dostępu do strony, których agencja nie posiada. Z tego względu dobrze jest zdecydować się na kompleksową współpracę z agencją interaktywną, która pozwala na przepływ informacji między działami seo oraz programistami, a także zapewnia fachową obsługę w pełnym zakresie.

MIT 12. System rozliczeń za efekt jest najlepszym wyborem

Niestety, ale jeżeli mówimy o pozycjonowaniu, rozliczanie za efekt nie jest najlepszym sposobem na finansowe regulowanie współpracy z agencją. Działania zbliżające do uzyskania wysokich pozycji w Google nie są dla każdego klienta takie same. Poza tym różny jest wkład pracy dla indywidualnych witryn. Pozycjonowanie jak już wspominaliśmy, w wielu przypadkach nie przynosi też rezultatów na cito. Ciężko więc jest rozliczać się za efekt, który może nadejść dopiero po dłuższym czasie.

MIT 13. Pozycje w Google można kupić

Niestety, ale o ile Google szuka opcji, by zarobić na użytkownikach, to na pewno nie sprzedaje pozycji w wyszukiwarce. Jedyną opcją na zyskanie widoczności za opłatą są płatne wyniki przy pomocy kampanii Google Ads. Jeżeli chcesz znaleźć się w TOP 10 za pieniądze, to tylko płacąc agencji za pozycjonowanie. Bądź pewny, że Google nie przyjmuje opłat za pozycje w wynikach organicznych.

MIT 14. Google Ads ma wpływ na pozycje

Mimo że kampanie w Google Ads znacznie wpływają na widoczność strony oraz generują dużą liczbę wejść na Twoją witrynę, to nie mają one związku z pozycjonowaniem. Reklamy są tylko wsparciem, kiedy strona nie jest jeszcze wystarczająco wypozycjonowana, natomiast po wyłączeniu linków płatnych, kończy się ich działanie. Google Ads działa niemalże od pierwszej chwili, jednak kiedy skończą Ci się środki, automatycznie znikniesz z wyników. Z kolei pozycjonowanie trwa dłużej, ale też efekt jest w tym przypadku bardziej długotrwały.

MIT 15. Grafika jest najważniejsza

Być może obraz wizualny jest najważniejszy dla osób odwiedzających Twoją witrynę, ale to treść jest przez Google’a najszybciej indeksowana i to właśnie ona zostaje przepuszczana przez jego algorytm.

MIT 16. Lokalizacja hostingu wpływa na pozycjonowanie

To tylko mit. Fizyczne ulokowanie serwera nie ma żadnego wpływu na proces pozycjonowania. Na pozycję w wyszukiwarce może wpływać szybkość działania Twojej witryny internetowej, która jest zależna od konfiguracji serwera, natomiast jego lokalizacja nie odgrywa w tym przypadku żadnej roli.

Przed faktami nie uciekniesz

O ile wiesz już, że nie wszystko, co słyszałeś na temat pozycjonowania jest zgodne z prawdą, tak jest też parę kwestii, o których powinieneś wiedzieć, rozważając usługę pozycjonowania. Właśnie teraz masz niepowtarzalną okazję zapoznać się z kilkoma faktami, dotyczącymi procesu uzyskiwania wysokich pozycji w Google. Oto one:

FAKT 1. Algorytm w Google zmieniany jest bardzo często

To prawda. Google dokonuje bardzo częstych zmian czynników, rankingujących pozycje stron w wynikach wyszukiwania. Aktualizacje algorytmu nie pozwalają na zaprzestanie ciągłej optymalizacji witryn internetowych i dostosowywanie ich jak najbardziej do preferencji giganta.

FAKT 2. Linki przychodzące mają dużą moc przy pozycjonowaniu

Pozycjonowanie stron bez linkowania nie istnieje, jednak ważne jest to, w jaki sposób pozyskujemy linki. Należy pamiętać, że niewłaściwe wykorzystywanie linkowania może przynieść więcej szkód niż korzyści. Pamiętaj także, że nie tylko samym linkowaniem pozycjonowanie żyje.

FAKT 3. Aby zadowolić Google, teksty na stronie muszą być unikatowe

Zdecydowanie tak! Teksty na stronie, aby przynosiły korzyści, powinny być jedyne w swoim rodzaju. Wspominaliśmy już w jednym z naszych artykułów o tym, że roboty wykrywają duplikację treści nawet w mediach społecznościowych. Powielanie najprostszych informacji dotyczących firmy nie może być wykonywane kropka w kropkę. Tylko unikalny tekst da moc Twojej stronie i warto o tym pamiętać.

FAKT 4. Uniwersalna metoda pozycjonowania nie istnieje

To prawda. Każda strona ma inną historię w sieci i zaczyna z zupełnie innego level’u. Właśnie z tego powodu każda witryna internetowa potrzebuje indywidualnego przepisu na wybicie się w Google. Nie ma uniwersalnych rozwiązań! Wszystko musi być poparte analizą i dopiero na tej podstawie dobierane są środki oraz kierunki działań.

FAKT 5. Indeksacja zmian w Google potrzebuje czasu

Dokładnie. Właśnie dlatego efekty działań specjalistów od pozycjonowania nie zawsze są widoczne od zaraz. Zanim linki i treści nabiorą mocy oraz zostaną zaindeksowane przez Google, mija trochę czasu. Także każda poprawka, wymaga ponownej wizyty robota i zarejestrowania przez niego zmian. Jeżeli chcesz uzyskać wysoką pozycję - uzbrój się w cierpliwość i czekaj spokojnie na rezultaty.

FAKT 6. Bez SEO nie ma wyników

SEO jest elementem pozycjonowania. Jest to głównie optymalizacja strony, czyli wszystkie działania wewnętrzne wykonywane na Twojej witrynie internetowej, które powodują, że Twoja witryna jest bardziej przyjazna dla użytkownika, a przy tym również dla robota.

FAKT 7. Katalogi internetowe mają znaczenie

Mają, jeżeli są wartościowe. Warto wyświetlać się na najbardziej popularnych witrynach w branżowych katalogach, prezentując unikalne treści i podbijając swoją pozycję w Google. Być może katalogi nie są miejscem, które odwiedzają Twoi potencjalni klienci, ale na pewno robią to roboty, więc nie warto ich unikać.

FAKT 8. Lepiej skorzystać z usług agencji niż pozycjonować się samemu

O tym, dlaczego lepiej nie pozycjonować strony www samemu, pisaliśmy w jednym z naszych artykułów.. Korzystniej i bezpieczniej będzie dla Twojej strony, jeżeli oddasz pozycjonowanie w doświadczone ręce agencji. Kiedy działasz bez kompleksowej wiedzy, możesz bardzo łatwo popełnić błąd, fundując swojej witrynie blokadę od Google.


I jak wrażenia? Czy znaleźliście wśród przedstawionych mitów te, w które głęboko wierzyliście? Mamy nadzieję, że rozwijaliśmy Wasze wątpliwości i już nie dacie się nigdy podejść nieprawdziwym informacjom. A może pominęliśmy któryś z częstych mitów, dotyczących pozycjonowania? Czekamy na komentarze!