Spis treści

Pandemia koronawirusa - zagrożenia i szanse

Pierwsza połowa marca była dla przedsiębiorców dynamicznym czasem, w którym musieli podjąć zdecydowane i trudne działania: redukcja etatów, przewartościowanie działań, stworzenie nowego planu. Po pierwszym szoku związanym z pandemią koronawirusa wielu przedsiębiorców stwierdziło, że muszą działać, aby utrzymać swoje biznesy.

Całkowity lockdown spowodował paraliż wielu gałęzi gospodarki, jednak przyniósł szansę na rozwój w sieci. Konsumenci z obawy przed opuszczaniem swoich domów zaczęli robić zakupy przez internet. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, aż 70% użytkowników internetu w pierwszym okresie kwarantanny postanowiło dokonać zakupów online. Najlepiej w tym czasie sprzedawały się środki higieniczne, żywność, artykuły zoologiczne. Firmy, które posiadały już swoje sklepy internetowe oraz oferowały te produkty, notowały (i nadal notują) wzrost zainteresowania i wzmożoną sprzedaż. Wyniki te spowodowały, że coraz więcej firm postanowiło przenieść swój biznes do sieci i zleciło tworzenie sklepów internetowych.

Pandemia COVID-19 sparaliżowała cały świat. Niektóre firmy są u progu ogłoszenia upadłości, a inne zatrudniają nowych pracowników i notują największe wzrosty od lat. Koronawirus w tym aspekcie spowodował zagrożenie, ale i szansę, którą wykorzystują przede wszystkim sklepy internetowe, usługi online, branża IT i wysyłkowe.

Nie wszystkie firmy i usługi mogą przenieść swoje biznesy do sieci, ale część z nich na pewno. Pandemia pokazała, że trzeba szukać nowych rozwiązań, które z powodzeniem udaje się wdrażać. Można efektywnie pracować online, prowadzić zajęcia, kursy, webinary czy spotkania. Ta sytuacja udowodniła, że wiele branż jest odpornych na działanie wirusa. W szczególności dobrze radzą sobie sklepy online, które jeszcze przed pandemią pracowały nad umocnieniem swojej marki w sieci oraz pozycjonowaniem sklepów internetowych, a przy tym nie bały się zainwestować w takie rozwiązanie.

google trends wzrost znaczenia frazy

Wzrost zainteresowanie żelami antybakteryjnymi w czasie pandemii

Źródło: Google Trends

Wiele firm w przeniesieniu swojej działalności do sieci upatruje szansę na sprzedaż i uratowanie biznesu. Według raportu przygotowanego przez platformę sklepów internetowych Shoper - firm, które są zainteresowane otwarciem biznesu online na tym kanale sprzedażowym, jest o połowę więcej w porównaniu z danymi z marca 2019.

Rozwój rynku e-Commercee

Branża e-commerce cały czas się rozwija, a wiele sklepów i usług poszerza swoje działania o sprzedaż internetową. Ponadto klientów, którzy dokonują zakupów online, przybywa z każdym rokiem. Wzrost zainteresowania spowodowany jest ciągłym rozwojem technologicznym, większą konkurencyjnością, globalizacją rynku oraz potrzebami konsumenta. Internauci wybierają taki sposób dokonywania zakupów, gdyż jest on:

  • wygodny - mogą dokonać zakupu w każdym momencie, cały proces przebiega sprawnie i nie wymaga wielogodzinnych wędrówek po zatłoczonych sklepach.
  • szybki - kilka kliknięć wystarczy, aby zamówić interesujący nas przedmiot czy usługę. Trzeba pamiętać, że coraz więcej internautów korzysta z urządzeń mobilnych (ponad 60%), na których wyszukuje informacji, dokonuje transakcji i zakupów.
  • bezpieczny - certyfikat SSL, znana marka, jasne warunki zakupowe, wygoda w kupowaniu, ale i łatwość zwrotu nietrafionego zakupu czy prosty sposób reklamowania wadliwego sprzętu - to powody, dla których konsumenci wolą kupować przez internet. Uważają ten sposób za bezpieczniejszy i łatwiejszy.
  • korzystny - zakupy w sklepach online są nawet tańsze o 33% w porównaniu do tych dokonywanych w punktach stacjonarnych. Konsument może ponadto zweryfikować ceny i znaleźć dla siebie najkorzystniejszą ofertę.
  • dostępny - procesu zakupowego można dokonać o dowolnej godzinie. Użytkownik często poddaje się impulsom zakupowym i nie pozostawia decyzji o dokonaniu transakcji do przemyślenia.

Handel online jest korzystny nie tylko dla konsumentów, ale także dla firm, które chcą przenieść swój biznes do sieci. Przede wszystkim koszt utrzymania sklepu jest niższy. Początkowy wkład trzeba włożyć w tworzenie stron internetowych oraz ich pozycjonowanie, jednak jest to inwestycja, która się zwraca. Biznes online nie wymaga wynajmowania lokalu, w wielu przypadkach można także zrezygnować z magazynu, dzięki czemu można klientom zaproponować atrakcyjniejsze ceny.

Co szczególnie ważne - właściciele sklepów internetowych i usług prowadzonych online - mają zdecydowanie lepszy kontakt z klientem. Za pośrednictwem różnych kanałów mogą odpowiadać na zapytania klienta, proponować mu promocje i rabaty (newsletter) czy być z nim w stałym kontakcie na portalach społecznościowych.

Na rozwój rynku e-commerce wskazuje także raport stworzony przez Izbę Gospodarki Elektronicznej - „E-commerce w Polsce 2019”. Użytkownicy kupujący online w roku 2019 stanowili 62% wszystkich badanych internautów. W porównaniu do raportu z roku 2018 e-handel notuje wzrosty, gdyż liczba klientów sklepów online stanowiła 56% ankietowanych.

raport rozwoju rynku e-commerce w roku 2019

Źródło: Raport rozwoju e-handlu w roku 2019 wykonany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej

Trzeba podkreślić, że ta tendencja w roku 2020 na pewno będzie wyższa. Sytuacja z koronawirusem pokazała, iż trzeba dostosowywać się do nowych warunków, gdyż wymaga tego digitalizacja i potrzeby konsumentów.

Z sytuacji tej skorzystały firmy, które działały już online i sprzedawały w sieci swoje produkty, dbały o rozwój i rzetelność marki, udostępniały szybką dostawę do domów oraz pracowały nad widocznością sklepu przez wdrożenie pozycjonowania stron.

Raport IGE wskazujący na ciągły rozwój e-handlu oraz obecna sytuacja spowodowana pandemią pokazuje, że biznes prowadzony online to dziś nie wybór, ale wręcz konieczność.

E-commerce w dobie koronawirusa

Współczesność stała się zdecydowanie bardziej wirtualna: praca, spotkania, zakupy. Wszystko wskazuje na to, że po kwarantannie tylko wzmocni się znaczenie e-handlu. Dlatego tak ważne jest, aby być przygotowanym na takie nieuniknione zmiany i już teraz się do nich dostosowywać poprzez tworzenie sklepu internetowego, wzmocnienie kanału sprzedaży online czy transformację biznesów z nastawieniem na działania w sieci.

Jak wskazuje raport przygotowany przez platformę sprzedaży internetowej Shoper - w marcu 2020 roku - najlepiej w e-handlu radziły sobie branże sprzedające artykuły spożywcze (wcześniej takie zakupy częściej były dokonywane stacjonarnie), apteki i drogerie online, ale również sklepy zoologiczne, RTV/AGD, z akcesoriami dziecięcymi oraz księgarnie i multimedia. Natomiast najwięcej nowych sklepów na platformie Shoper zostało założonych dla branż sprzedających książki i multimedia, żywność, środki czystości oraz kosmetyki, akcesoria do domu i ogrodu, a także upominki.

raport rozwoju rynku e-commerce w roku 2019

Nowe sklepy założone na platformie Shoper

Źródło: Raport Shoper

Co ważne - raport platformy Shoper podkreśla, iż kwiecień w 2020 roku dla ruchu sprzedażowego w internecie był zdecydowanie lepszy niż ten generowany przez Black Friday i związane z tym dniem promocje.

Ponadto według tego opracowania w kwietniu 2020 na platformie Shoper zostało założonych o 137% więcej sklepów niż w roku ubiegłym. Liczba transakcji tylko dla branży spożywczej wzrosła aż o 374%!

Natomiast raport PrestaShop wskazuje również na wzrost handlu online branży zdrowotnej i sportowej. Witaminy, suplementy, zioła i ekologiczne wyroby, a także akcesoria oraz stroje sportowe notują na tej platformie wzmożoną sprzedaż w porównaniu do roku ubiegłego.

Nie tylko sklepy online w niektórych branżach w dobie pandemii mają swój najlepszy moment. Dobrze radzą sobie również:

  • usługi budowlane,
  • branże ogrodnicze,
  • gastronomia i żywność z dowozem do domu,
  • branże IT (oprogramowanie do pracy zdalnej, projektowanie stron internetowych),
  • usługi zamawiane do domu (petsitter, dowóz).

Wiele branż stara się wykorzystywać zaistniałą sytuację i przystosowywać swoją firmę do panujących warunków. Niezwykle ważne jest dostosowanie się do potrzeb współczesnego konsumenta, który nie wychodząc z domu, chce kupować, uczyć się i korzystać z usług.

Dlaczego nie warto rezygnować z marketingu internetowego?

Według badań Statcounter.com z Google korzysta 97% użytkowników internetu. Ogromny procent użytkowników sieci szuka w Google wszelkich informacji, usług i sklepów. Dlatego tworzenie sklepów internetowych jest bardzo ważne, ale niemniej istotne jest posiadanie witryny - nawet jeśli nie ma ona służyć procesom zakupowym.

Sytuacja podczas pandemii dobitnie pokazuje, że nie można rezygnować z marketingu i widoczności w sieci. Okazuje się, że wiele przedsiębiorstw nie ma profilu na mediach społecznościowych, Google Moja Firma i strony internetowej. Użytkownicy szukają przez wyszukiwarkę Google informacji o sklepie, warsztacie czy firmie budowlanej w swojej lokalizacji, by dowiedzieć się, w jakich godzinach funkcjonują w czasie pandemii, jakie usługi wykonują itp. W wielu przypadkach firmy, które nie wdrożyły najprostszych kanałów komunikacyjnych droga internetową, straciły potencjalnych klientów.

Media społecznościowe oraz wirtualna wizytówka jest ważnym elementem marketingu internetowego i pozycjonowania lokalnego. Google Moja Firma oraz strona internetowa to ważne elementy, dzięki którym konsument może szybko kontaktować się z przedsiębiorstwem, sprawdzić rzetelność firmy. Ułatwia to również znalezienie konkretnej usługi - nawet jeśli przedsiębiorstwo nie prowadzi działalności online (dotyczy to zwłaszcza usług motoryzacyjnych, budowlanych, remontowych, ogrodniczych itp.).

google moja firma informacje o stronie

Źródło: Google Moja Firma - Empressia.pl

Posiadanie strony internetowej i wdrażanie działań z zakresu marketingu online jest wręcz koniecznością, jeśli chce się zdobyć klientów, utrzymać obecnych i być z nimi w kontakcie. Dlatego tworzenie strony internetowej dla swojego biznesu powinno być zadaniem koniecznym - zwłaszcza w obecnie zdigitalizowanych czasach.

Niestety - krokiem wielu przedsiębiorców w pierwszej fazie wybuchu pandemii, była rezygnacja z działań marketingu internetowego: pozycjonowania, tworzenia contentu, projektowania stron internetowych z uwzględnieniem SXO itp. Szukanie oszczędności nie powinno odbywać się kosztem promocji w sieci, gdyż to właśnie do internetu przenieśli się potencjalni klienci. Dlatego należy dokonywać zmian, których celem będzie zaistnienie biznesu online, a nie zaniechanie takich działań. Dlaczego warto zadbać o to, aby sklep czy usługa zaistniała w sieci?

  • Popularność zakupów i usług online - obecna sytuacja wymusiła na konsumentach przeniesienie się ze sklepów stacjonarnych na te dokonywane drogą internetową. Ta tendencja i tak postępowała, aczkolwiek kwarantanna ten proces zdecydowanie przyspieszyła. Tych, którzy nie byli do końca przekonani do tej formy zakupu, uświadomiła, że jest ona bezpieczna, szybka i wygodna. Nawet gdy już wszystko wróci do normy i sklepy stacjonarne znowu będą otwarte, to wielu konsumentów nie zrezygnuje z tej formy zakupów czy usług. Dlatego ten, kto jeszcze nie ma strony www lub zaprojektowanego sklepu internetowego - jak najszybciej powinien wdrożyć udogodnienia online w swoim biznesie.
  • Nowi klienci - przeniesienie biznesu do internetu jest szansą na dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów. Może się okazać, że ruch internetowy będzie większy od tego stacjonarnego.
  • Umocnienie marki - internet pozwala zaistnieć, sklep czy usługę łatwiej znaleźć, gdy istnieje ona w sieci. Do tego rzetelna praca nad marką umacnia jej pozycję i sprawia, że staje się ona rozpoznawalna. Ponadto małym sklepom i usługodawcą łatwiej się wybić online, bo specyficzna oferta może im dać szansę na wybicie się nad inne witryny.
  • Rosnąca konkurencja - sytuacja z pandemią zastopowała wiele firm, a innym dała siły napędowe, aby działać szybciej i prężniej. Konkurencja nie śpi i także szuka nowych dróg dotarcia do klienta. Nie można rezygnować z działań marketingu internetowego, takich jak tworzenie sklepów internetowych, promocja i SEO, gdyż konkurencja właśnie w tych działaniach będzie upatrywała szansę na rozwój. Za kilka miesięcy - jeśli zaniecha się pozycjonowania i wdrażania udogodnień internetowych - może być trudno przebić konkurencję.
  • Omnichannel - sklep internetowy czy możliwość zamówienia usług online jest doskonałym sposobem na umocnienie i wsparcie biznesu stacjonarnego, który na pewno przyczyni się do wzrostów sprzedaży oraz zainteresowania nowych klientów. Omnichannel integruje te kanały sprzedażowe oraz spaja je, co daje konsumentowi możliwość wygodnego zakupu.
  • Zwiększenie widoczności w Google - wyniki organiczne to najczęstsze i najtańsze źródło ruchu. Inwestycja w pozycjonowanie sklepów internetowych i stron przyniesie wymierne efekty w postaci zwiększonej sprzedaży. Zaprzestanie działań SEO - w celu szukania oszczędności - będzie błędną decyzją. Pozycjonowanie jest inwestycją, która procentuje. Zaniechanie optymalizacji będzie powodowało spadki, a ponadto utraconą pozycję będzie znacznie trudniej odzyskać. Zrezygnowanie z pozycjonowania będzie tylko pozorną oszczędnością, bo ostatecznie straty będą dużo większe: zmniejszony ruch, wyprzedzenie przez konkurencje, przegapienie szansy, strata środków, które do tej pory zainwestowało się w pozycjonowanie.

Biznes online - co stanowi barierę?

Rozszerzenie działalności o sklep online lub założenie strony internetowej jest kolejnym krokiem w rozwoju firmy, który umożliwi pozyskanie nowych klientów. Jednak wielu przedsiębiorców nie chce podejmować takiego ryzyka. Dlaczego?

  • Wyjście ze strefy komfortu - inwestycja w biznes online wiąże się ze swego rodzaju strachem i niepewnością. Przedsiębiorcy nie chcą wychodzić z dobrze znanej im przestrzeni (nawet jeśli biznes internetowy da im potencjalnie większe zyski). Często zasłaniają się stwierdzeniem, że nie jest to jeszcze dobry czas na założenie sklepu internetowego. Taka decyzja generuje straty, gdyż trzeba pamiętać, iż konkurencja może być już krok do przodu.
  • Koszty - przedsiębiorcy nie chcą inwestować w sklep internetowy, gdyż jego założenie wiąże się z wysoką ceną. Ile kosztuje sklep internetowy? To zależy od wielkości biznesu i potrzeb klienta. Małe biznesy z powodzeniem mogą działać na niewielkich platformach, a inwestycja włożona w sklep i jego pozycjonowanie szybko się zwróci.
  • Brak czasu - sklep internetowy pochłania czas: wdrożenie produktów, opisy, artykuły blogowe oraz cała logistyka. Jednak założenie i prowadzenie go jest konieczne, jeśli chce się rozszerzyć biznes.
  • „Nie potrzebuję sklepu internetowego” - są i tacy przedsiębiorcy, którzy uważają, że biznes online nie jest im potrzebny. Ten stacjonarny przynosi zadowalające zyski, więc przenoszenie biznesu nie jest konieczne. Takie błędne rozumowanie zweryfikowała pandemia koronawirusa. Jeśli biznes dobrze sobie radzi, to tym bardziej należy umocnić markę i rozszerzać swoją działalność poprzez sprzedaż online.

Skuteczność i potrzebę rozwoju sklepów internetowych doceniły także wielkie marki, takie jak Empik, które rezygnują z wielu punktów stacjonarnych - umiejscowionych zwłaszcza w galeriach handlowych. Swoją decyzję Empik tłumaczy tym, że w kolejnych miesiącach sklepy stacjonarne stracą na swojej atrakcyjności, a klienci już teraz chętniej wybierają zakupy online. Empik w marcu i kwietniu notował wzmożony ruch sprzedażowy w sklepie internetowym i trzycyfrowy wzrost sprzedaży.

Przykład dużych marek pokazuje, że tworzenie sklepów internetowych i budowanie biznesu online to dziś konieczność - zwłaszcza w dobie szybko zmieniających się nawyków zakupowych konsumentów.

Przeniesienie biznesu do internetu

Ile kosztuje sklep internetowy, jak go założyć i co w nim wdrożyć, aby przynosił zyski - te wszystkie informacje uzyskasz od nas. Pomożemy Ci przenieść Twój biznes do internetu, stworzymy dla Ciebie atrakcyjny sklep zgodny z UX, będziemy także pracować nad pozycjonowaniem Twojej strony. Skontaktuj się z nami i zacznij działać.