ZASIĘG I WIRUSOWOŚĆ – CZYLI CZYM CHARAKTERYZUJĄ SIĘ SOCIAL MEDIA

Przed erą mediów społecznościowych dotarcie do milionowej grupy odbiorców było bardzo trudne. Jeszcze trudniejszym wyzwaniem było zapewnienie, że wśród tej milionowej publiczności, znaczącą liczbę stanowiły osoby z grupy docelowej. Dzięki social mediom zasięg komunikatów jest nieporównywalnie większy. Istnieje teoria, która zakłada, że można zbudować milionowe audytorium za pomocą zaledwie sześciu kontaktów na Facebooku. Pojedyncze rekomendacje w postaci twittów, szerów czy postów, dzięki skali powiązań w sieci, mają dzisiaj potencjał globalny. Komunikaty w mediach społecznościowych, zwłaszcza te niecodzienne lub wysokiej jakości, działają jak wirus i rozprzestrzeniają się w zawrotnym tempie. W ciągu kilku chwil mogą okrążyć cały świat. Często stają się także zalążkiem dalszych procesów mediowych – informacja, która podbiła serca użytkowników social mediów, może zostać przechwycona przed media tradycyjne. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że komunikacja w mediach społecznościowych jest w znacznym stopniu niekontrolowana, a wszyscy użytkownicy Internetu mają możliwość generowania informacji. W związku z tym nie możesz mieć stuprocentowego wpływu na kształt komunikacji z odbiorcami i obieg nadawanych komunikatów.

budowaniemarkiwsocialmedia 2

KAMPANIE W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH GENERUJĄ STOSUNKOWO NISKIE KOSZTY

W relacjach firma-klient komunikacja nie wymaga już tak jak kiedyś znacznych nakładów finansowych i elastyczności obu stron. Możesz przekazywać komunikaty na dziesiątki różnych sposobów, a konsumenci w każdej chwili mogą na te przekazy odpowiadać – komentując, lajkując czy szerując. Oczywiście kampanie reklamowe na Facebooku kosztują, jednak biorąc pod uwagę stopień dopasowania odbiorców do treści reklamowych i zasięg kampanii, koszty te są relatywnie niskie.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE UMOŻLIWIAJĄ CI DIALOG Z POTENCJALNYMI KLIENTAMI TWOJEJ FIRMY

Jedną z niekwestionowanych zalet mediów społecznościowych, wyróżniających je na tle innych mediów, jest możliwość obustronnej komunikacji. Jeszcze nigdy pozyskiwanie feedbacku od potencjalnych klientów nie było takie proste. Dobrze skomponowany przekaz, angażujący post na Facebooku czy Instagramie, może włączyć do dyskusji setki a czasem nawet tysiące odbiorców. Zbieranie informacji na temat grupy docelowej stało się dzięki temu szybsze i łatwiejsze. Pamiętaj jednak, że z komunikacją za pomocą mediów społecznościowych nie możesz przesadzać. Zdarza się, że treści słabej jakości – zbyt natarczywe i częste komunikaty – wywołują efekt odwrotny do pożądanego – fani profili społecznościowych odsuwają się od marki, a dzięki łatwej komunikacji są w stanie dać publiczny wyraz swojemu niezadowoleniu. Dlatego w posługiwaniu się social mediami należy przede wszystkim kierować się rozsądkiem i zapewniać wartościowy content. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również dedykowane aplikacje na Facebooka, o których możecie przeczytać na podstronie z naszą ofertą.

CONTENT, CONTENT I JESZCZE RAZ CONTENT

Podstawą działań w mediach społecznościowych – czy to na blogu firmowym, na Facebooku, czy Instagramie – jest przede wszystkim treść, która zainteresuje odbiorców. To ona stanowi trzon działań marketingowych w social mediachWpisy na fanpage’u muszą koncentrować się na odbiorcach. Potencjalny klient, który odwiedza Twoją stronę, powinien na tych odwiedzinach skorzystać i otrzymać takie treści, które zachęcą go do powrotu. Może na przykład dostać garść ciekawych informacji, praktyczne porady lub dawkę humoru w postaci zabawnych postów czy wpisów na blogu. Treści publikowane w mediach społecznościowych muszę być jednocześnie różnorodne i spójne. Różnorodne z punktu widzenia obserwatora i spójne z Twoją marką – przemyślane i czytelne. W natłoku informacji dostępnych w Internecie użytkownicy skupiają się przede wszystkim na krótkich fragmentach tekstu, nagłówkach i zdjęciach. Dlatego ważne, aby komunikaty były zwięzłe i okraszone odpowiednimi grafikami.

PODSUMOWANIE

Na media społecznościowe warto patrzeć dziś z szerokiej perspektywy. Zdecydowanie nie można bagatelizować ich roli w budowaniu marek. Coraz łatwiejszy dostęp do Internetu i większa ilość użytkowników sprawia, że siła social mediów będzie rosła. Budowanie dwustronnego przekazu staje się nieodzownym elementem marketingu.