Niespełna dwa miesiące temu, Google zapowiedziało zmiany w zakresie oceniania stron internetowych oraz ich indeksowania. Czy wiadomo już jak duże zmiany wprowadza i co oznacza dla użytkowników, którzy posiadają różne wersje swoich serwisów?

Z duchem czasu

Zapowiadana zmiana ma wprowadzać sporo modyfikacji, w stosunku do wcześniejszego indeksowania. Przyczyną tych modyfikacji jest przede wszystkim zmieniający się rynek i zwiększająca się liczba użytkowników mobilnego nternetu. Stron w wersji mobilnej nie da się już pomijać i lekceważyć ich zasięgu. Co mówią statystyki? W Stanach Zjednoczonych już ponad 77% zapytań w wyszukiwarkach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie byłoby w tym nic niezwykłego, gdyby nie fakt, że są to zapytania od osób przebywających w pracy lub w domu, czyli w miejscach, w których można skorzystać z komputera.

Przede wszystkim zmiana obejmuje modyfikację w indeksowaniu wersji desktopowych stron oraz ich wersji mobilnych. Dotychczasowe rozwiązanie wymagało dwóch indeksów dla poszczególnych wersji stron, co umożliwiało pozycjonowanie strony, która nie posiadała wersji mobile. Zmiana spowoduje, że silnik mobilny będzie obejmował zarówno stronę tradycyjną, jak i w wersji telefonicznej, co spowoduje, że serwis, który nie posiada wersji mobilnej znacznie straci w pozycjach Google.

Decyzja o zmianach

Decyzję o modyfikacjach Google argumentuje faktem zwiększającej się liczby użytkowników mobilnych. Powoduje to komplikacje, ponieważ algorytm Google monitoruje głównie zawartość wersji desktopowej, nie weryfikując natomiast zawartości strony mobilnej. W tej sytuacji dane są nieco zafałszowane, ponieważ zawartość treści poszczególnych wersji może być różna.

Zmiana w indeksowaniu nie jest jednak czymś, czego nie mogliśmy przewidywać. Google od dawna i stopniowo wprowadza działania, które mają zmienić proporcje, tak jak zmieniają się one w liczbie użytkowników poszczególnych wersji. Na początku pojawiały się informacje, następnie raportowano błędy. Kolejnym rozwiązaniem było stworzenie osobnych indeksów dla serwisów desktopowych oraz mobilnych. W tej chwili indeks mobilny stanie się głównym i będzie obejmował cały serwis.

mobilefirst

Co to zmienia?

Obecnie Google wprowadziło jedynie testy na niewielką skalę. Ponieważ zmiana jest spora, konieczne jest stopniowe jej rozszerzanie, aby maksymalnie przetestować nowe rozwiązania i wprowadzić nowy indeks na stałe. Warto jednak przeanalizować kogo zmiany te dotkną najbardziej i co należy zmienić w dotychczasowych stronach.

Osoby, które posiadają strony z dynamicznie generowaną treścią oraz wykonane w technologii RWD są w najbardziej komfortowej sytuacji. Jeśli treści na wersji desktopowej serwisu oraz mobilnej są identyczne, pozostaje jedynie czekać na wprowadzenie zapowiadanych zmian, ponieważ indeks „mobile first” nie zmieni u nich niczego.

Sprawa jednak komplikuje się, jeśli właściciel serwisu pomyślał przy jej tworzeniu wyłącznie o użytkownikach komputerów, a tak zostało stworzonych wiele sklepów internetowych online czy serwisów. Dlaczego? Stworzenie wersji mobilnej do tej pory było jedynie opcjonalne, a strona dla użytkowników urządzeń mobilnych stanowiła jedynie uzupełnienie tradycyjnego serwisu. Wiele z nich może ich w ogóle nie posiadać, pomimo rosnącej liczby użytkowników. W tej chwili, w momencie pojawienia się indeksowania „mobile first”, strony posiadające jedynie wersję desktopową, będą musiały zmienić dotychczasowe działania, ponieważ ich pozycja diametralnie spadnie w wyszukiwaniach. Konieczne będzie stworzenie strony lub stworzenie obu wersji na nowo.

mobilefirst2

Co robić?

Większość właścicieli serwisów zostanie postawiona przed koniecznością zmian. Jeśli firma nie posiada strony mobilnej, konieczne będzie jej stworzenie. Możliwe są dwa rozwiązania. Po pierwsze można postawić dodatkową stronę mobilną, która po zmianach będzie indeksowana przez Google jako pierwsza. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie stron responsywnych, o tej samej zawartości, co oceniane jest wysoko przez Google. Jeśli jednak posiadane strony różnią się od siebie, konieczna będzie weryfikacja i zmiana kilku kwestii. Przede wszystkim konieczne jest sprawdzenie czy wersja mobilna nie jest blokowana i dostępna dla Googlebot. Linki kanoniczne będą musiały pozostać w niezmienionej formie, natomiast dane strukturalne należy ujednolicić do identycznej formy. Po zastosowaniu się do powyższych wytycznych, można sprawdzić efektywność strony mobilnej. Google wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników, dostarczając na swojej stronie narzędzia do testów. Po wklejeniu adresu strony www tutaj https://testmysite.withgoogle.com/intl/pl-pl  już po kilku sekundach pojawia się ocena. Możemy również sprawdzić jakie elementy strony wymagają dopracowania przez programistę, aby pozycja strony w wyszukiwaniach Google pozostała wysoka.