Jak zakaz reklamy aptek wpływa na pozycjonowanie?


Coraz częściej w internecie pojawiają się apteki prowadzące sprzedaż online, a użytkownicy chętnie korzystają z tego typu usług. Kupno preparatów farmaceutycznych przez stronę internetową jest dla wielu osób wygodniejsze i mniej czasochłonne niż udanie się do punktu stacjonarnego. Popularność tego rozwiązania spowodowała, że obecnie można znaleźć wiele aptek prowadzących swoją działalność w internecie.

Na czym polega zakaz reklamy leków? W przypadku promowania określonych środków farmakologicznych w radiu lub w telewizji konieczne jest zawarcie nagraniu klauzuli „Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany (…)”.

Wyróżnienie się na tle innych oraz zyskanie nowych klientów w internecie jest w tym przypadku trudniejsze niż podczas promocji innych sklepów, ponieważ zgodnie z art. 94a ust. 1 Ustawy z dnia 6 września 2001 r. dotyczącej prawa farmaceutycznego w Polsce obowiązuje zakaz reklamy aptek - tak, jak w przypadku lekarzy oraz klinik.

Choć można prowadzić działalność związaną z branżą farmakologiczną w internecie, nie powinno się stosować względem niej języka wartościującego. Prawo to silnie oddziałuje na sposób pozycjonowania w branży medycznej oraz farmaceutycznej. Przede wszystkim konieczne jest dostosowanie publikowanego contentu oraz każdego wykonywanego na stronie internetowej działania do obowiązujących przepisów.

Słowa kluczowe do pozycjonowania apteki


Pozycjonowanie stron internetowych zazwyczaj rozpoczyna się od znalezienia odpowiednich słów kluczowych, które powinny znaleźć się w publikowanych tekstach. W tym celu warto dokonać analizy stron konkurencji i słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników. Trzeba przy tym pamiętać, aby nie tworzyć fraz wartościujących w jakiś sposób dany punkt apteczny, np. „najlepsza apteka” czy „dobra apteka”, ponieważ to już może zostać odebrane jako reklama.

Zajmując się stroną punktu aptecznego działającego także stacjonarnie, warto postawić na pozycjonowanie lokalne. Da ono większą szansę na wyświetlanie się witryny na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, a przy tym, osoby, szukające miejsca, w którym mogą kupić leki w danym mieście czy dzielnicy, szybciej znajdą określoną aptekę. W tym przypadku warto postawić na takie frazy jak:

  • apteka Kraków,
  • apteka Bydgoszcz Bartodzieje,
  • apteka Wrocław centrum.

Content marketing a pozycjonowanie apteki


Choć reklama punktów aptecznych jest zabroniona, istotną rolę na ich stronach odgrywają publikowane treści. Należy mieć jednak na uwadze, że nie mogą być one reklamowe. Zgodnie z obowiązującym prawem odwiedzając witrynę apteki, można zobaczyć wyłącznie informacje o jej lokalizacji i godzinach otwarcia, sposobie jej działania oraz formach zapłaty za leki.

Nie powinny natomiast znaleźć się na niej treści perswazyjne, zachęcające do nabycia określonych rzeczy. Z kolei opisy produktów muszą zawierać tylko informacje od ich producenta, na które najczęściej składają się nazwa oraz prawidłowy sposób dawkowania leku. Nie można natomiast pisać o tym, że np. dana substancja „najlepiej działa”, ponieważ jest to uznawane za łamanie zakazu reklamy.

Należy również poświęcić uwagę wpisom blogowym, które (jeśli zostaną w nich użyte odpowiednie słowa kluczowe), mogą skutecznie zwiększyć ruch na stronie i przyczynić się do licznych konwersji. Przede wszystkim, trzeba pamiętać, że podobnie jak inne treści publikowane na stronie, nie powinny one nic reklamować. Można jedynie we wpisach dotyczących określonych chorób podać preparaty, których zadaniem jest przeciwdziałanie danym chorobom lub ich objawom.

Na stronę internetową apteki należy przede wszystkim tworzyć artykuły eksperckie. Niezwykle istotne jest to, aby wszystkie publikowane treści były wynikiem rzetelnego researchu i powoływania się na źródła naukowe, szczególnie jeśli dotyczą one zdrowia. Podanie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd informacji w tym przypadku może zagrażać zdrowiu lub życiu osób, które czytają dane treści. Jeśli użytkownicy przeczytają na blogu apteki ciekawe oraz rzetelnie napisane artykuły, mogą jej zaufać i zdecydować się na zakup wymienionych w tekstach leków.

Przykłady zwrótów, których można używać w tekstach SEO na stronie apteki:

  • Witaminy z grupy B mogą mieć korzystny wpływ na nastrój, sprawność intelektualną czy przyswajanie węglowodanów.
  • Badania sugerują, że suplementacja aminokwasami białka serwatkowego może pomóc we wzmocnieniu układu układu odpornościowego.
  • Decyzję o stosowaniu wyrobu medycznego w trakcie ciąży lub karmienia piersią należy skonsultować z lekarzem.

Warto pamiętać i podkreślać, że nawet najlepszy tekst nie zastąpi wizyty u lekarza lub konsultacji z farmaceutą.

Tworząc content na stronę apteki online, warto również zachęcać klientów do dyskusji. Chociaż właściciel witryny nie może napisać swojej opinii na temat danego leku, prawo to przysługuje użytkownikom, więc warto zadbać o to, aby chętnie komentowali oni wpisy, wyrażając swoje zdanie o sprzedawanych produktach.

pozycjonowanie apteki opinie

(źródło: Apteka Gemini)

Optymalizacja strony internetowej apteki


Jeśli strona internetowa apteki ma być wyświetlana na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, warto zadbać także o odpowiednią optymalizację jej kodu, ponieważ jest on ważny dla algorytmów Google. Strona powinna ładować się jak najkrócej i być dostosowana do telefonów komórkowych, ponieważ obecnie coraz więcej osób korzysta z internetu za pomocą swojego smartfona lub tabletu, a Google wykorzystuje indeksowanie mobilne. Dobrze również sprawdzić, czy wszystkie podstrony z produktami są dalej aktualne, a jeśli nie, ustawić dla nich odpowiednie przekierowania.

Dobrze także zwrócić uwagę na to, aby użytkownik mógł poruszać się swobodnie po podstronach i bez trudu znajdować interesujące go produkty, ponieważ w przypadku leków szczególnie istotny może być zakup odpowiedniego produktu. Co więcej, intuicyjna strona sprawi, że zakupy online staną się dla klientów przyjemnością.

Pozycjonowanie apteki a social media


Chcąc, żeby witryna apteki była często odwiedzana, dobrze także postarać się o to, aby prowadziło do niej jak najwięcej linków, a odnośniki do strony pojawiły się w innych, znanych serwisach. Dobrym rozwiązaniem nierzadko jest prowadzenie profili apteki w social mediach. Podobnie jak na samej stronie, również w postach publikowanych na Facebooku czy Instagramie można przekazywać odbiorcom interesujące ich treści na temat przeciwdziałania określonym chorobom, czy zdrowego stylu życia. Nie można jednak zachęcać użytkowników do dokonywania zakupów konkretnego wyrobu medycznego bądź korzytstania z innych elementów oferty apteki internetowej

Media społecznościowe pozwalają dotrzeć do bardzo dużej liczby osób, które mogłyby nie trafić na stronę internetową za pomocą wyszukiwarki Google. Warto przy tym pamiętać, aby również w social mediach nie używać typowo reklamowych wyrażeń, które nakłaniałyby do zakupu określonych środków właśnie w tej aptece. W zamian za to można budować świadomość marki wśród konsumentów, przypominając im o profilaktyce zdrowotnej.

apteka w social media

(źródło: Facebook)

Pozycjonowanie aptek internetowych – czy warto?


Pozycjonowanie punktów aptecznych ma wiele plusów. Przede wszystkim pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji i dotarcie ze swoimi produktami do większej liczby potencjalnych klientów. Odpowiednio zaplanowane działania i treści eksperckie oraz informacyjne umieszczane na stronie internetowej pozwolą też na zyskanie zaufania użytkowników, którzy chętniej dokonają zakupu zarówno stacjonarnie, jak i przez internet.

Obecność online umożliwia ugruntowanie swojej pozycji na rynku, a także zyskanie większej rozpoznawalności. Dzięki temu nawet, jeśli użytkownik, który wszedł na stronę apteki, nie kupi na niej leków, mijając jej punkt stacjonarny, prawdopodobnie chętniej zdecyduje się na zakupy w niej niż w innym miejscu.

Podstawowe zalety pozycjonowania aptek:

  • dotarcie do potencjalnych klientów,
  • zyskanie zaufania użytkowników,
  • umocnienie swojej pozycji na rynku,
  • wyróżnienie się na tle konkurencji.

Komu powierzyć pozycjonowanie apteki?


Profesjonalne pozycjonowanie apteki wymaga nie tylko znajomości działań SEO, lecz także dokładnego zapoznania się z tym, co o działaniach reklamujących tego rodzaju miejsca mówi prawo farmaceutyczne. Zarówno optymalizację strony, jak i tworzenie na nią treści warto powierzyć specjalistom zatrudnionym w renomowanej agencji SEO. Wykorzystując swoje doświadczenie oraz zdobytą wiedzę, mogą oni dopasować wdrażane działania do danej branży i przyczynić się do zdobycia lepszych pozycji przez stronę internetową w wynikach wyszukiwania Google.

Zachęcamy do przekonania się, w jaki sposób nasz zespół radzi sobie z pozycjonowaniem strony internetowej apteki. Działamy zgodnie z przyjętymi zasadami, prawem i dla dobra użytkownika.

wyceń pozycjonowanie strony apteki

FAQ:

1. Czy możliwe jest pozycjonowanie aptek internetowych?

Pozycjonowanie stron aptek jest możliwe, jednak podczas tego procesu należy pamiętać o tym, że reklamowanie tego rodzaju sklepów oraz środków farmakologicznych ogranicza prawo.

2. Jakie treści można umieszczać na stronie internetowej apteki?

Teksty publikowane na stronie apteki powinny być informacyjne i eksperckie. W treści nie powinny znaleźć się słowa wartościujące takie jak „najlepszy” czy „skuteczny”. W przypadku opisów produktów należy umieszczać wyłącznie opisy producenta.

3. Dlaczego warto pozycjonować stronę apteki?

Pozycjonowanie aptek pozwala na dotarcie do większej liczby użytkowników i zwiększenie liczby odwiedzin witryny. Dzięki niemu można również budować swoją pozycję na rynku jako eksperta i zyskać zaufanie potencjalnych klientów.