- Czy pozycjonowanie stron erotycznych jest możliwe?
- Branża erotyczna w świecie SEO
- SEO dla stron erotycznych, czyli jakich?
- Analiza słów kluczowych dla strony erotycznej
- Jak zawrzeć słowa kluczowe w erotycznych treściach?
- Content marketing w pozycjonowaniu stron erotycznych
- Weryfikacja wieku na stronach erotycznych
- Link building dla stron i sklepów erotycznych
- Branża erotyczna w e-commerce i wynikach wyszukiwania
- Seks (się) sprzedaje
Czy pozycjonowanie stron erotycznych jest możliwe?
Tak, jak możliwe jest pozycjonowanie stron internetowych o każdej tematyce i charakterze, tak również SEO dla sex shopów jest dopuszczalne i powszechnie praktykowane. Nie oznacza to jednak, że dla wszystkich stron erotycznych pozycjonowanie będzie wyglądać tak samo, a droga do osiągnięcia pozycji w TOP 10 zostanie usłana różami. Należy zwrócić uwagę na pewne ograniczenia w reklamowaniu treści erotycznych, tendencje, aspekty techniczne dotyczące optymalizacji stron internetowych, a nawet obyczaje czy normy etyczne.
Erotyzm jest obszerniejszym pojęciem niż seks czy seksualność. Swoją rozpiętością obejmuje wymiar biologiczny, psychologiczny, społeczny, a także kulturowy. Istnieje zatem cienka granica między tym, co legalne, bezpieczne i moralne w marketingu internetowym, a tym, czy na przykład reklamowanie/przekazywanie konkretnych treści erotycznych nie jest sprzeczne z dobrymi obyczajami (Ustawa o nieuczciwej konkurencji), przekaz handlowy nie narusza godności ludzkiej lub nie rani przekonań religijnych (Ustawa o radiofonii i telewizji) i czy dobro publiczne ma pierwszeństwo wobec interesów autora konkretnego artykułu na stronie internetowej (Kodeks Etyki Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich).
Naszą propozycją na pozycjonowanie stron erotycznych i sklepów online z akcesoriami intymnymi jest połączenie technicznej optymalizacji SEO i kreatywności w pozyskiwaniu linków zewnętrznych z angażującym marketingiem treści przekazanym w rzetelny oraz subtelny sposób.
Branża erotyczna w świecie SEO
Branża, w której stawia się na programy partnerskie (afiliacyjne), dające możliwość monetyzacji strony i ciekawe korzyści dla obu stron (zarówno Wydawcy, jak i Reklamodawcy), śmiało wkracza również w świat SEO. Strony erotyczne to w końcu nie tylko sex shop online, ale również tematyczne blogi, portale i serwisy, które przy dobrej strategii pozycjonowania oraz optymalizacji, mogą trafić na najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania w Google oraz przyciągnąć coraz więcej użytkowników będących potencjalnymi klientami.
I choć mało osób na co dzień przyznaje się do tego, że odwiedza portale erotyczne, to statystyki pokazują realia:
(źródło: Statista)
(źródło: Gemius)
To z kolei obrazuje duży potencjał branży erotycznej i znaczną skalę zapotrzebowania konsumentów na treści tego rodzaju. Nawet niewinna „infografika o lekkim zabarwieniu erotycznym” od SEMSTORM pokazuje, jak wzrasta liczba wyszukiwań gadżetów, akcesoriów lub tematów erotycznych w okresie walentynkowym.
Na podstawie statystyk przedstawiono, że w lutym, czasie Walentynek i okresie jesienno-zimowym:
- Sprzedaż akcesoriów erotycznych wzrasta o 40%
- O wiele częściej, bo o ponad 350%, wyszukuje się informacji na temat sztuki seksu oralnego
- Najczęściej wyszukiwaną frazą w tym czasie jest wyrażenie „kulki Gejszy” (12 100/msc)
Do opracowania tego artykułu skorzystaliśmy także ze statystyk dostępnych w narzędziach, które wykorzystujemy każdego dnia do pozycjonowania stron internetowych: Senuto oraz Ahrefs. Do najpopularniejszych fraz wpisanych przez użytkowników do wyszukiwarki Google można zaliczyć:
- sex shop - 90 500 wyszukiwań miesięcznie
- sklep erotyczny - 8100 wyszukiwań miesięcznie
- sex shop online - 1900 wyszukiwań miesięcznie
- wibrator - 40500 wyszukiwań miesięcznie
- dildo - 27100 wyszukiwań miesięcznie
(statystyki Senuto, stan na lipiec 2021 r.)
- sex shop - 26 000 wyszukiwań miesięcznie
- sklep erotyczny - 6000 wyszukiwań miesięcznie
- sex shop online - 2000 wyszukiwań miesięcznie
- wibrator - 36 000 wyszukiwań miesięcznie
- dildo - 29 000 wyszukiwań miesięcznie
(statystyki Ahrefs, stan na lipiec 2021 r.)
Dodatkowo, według narzędzia Senuto, szczyt sezonu wyszukiwań większości fraz związanych z erotyką przypada zazwyczaj na styczeń i grudzień. Przeanalizowane przez nas statystyki dotyczą nie tylko samych sklepów erotycznych czy gadżetów w nich dostępnych.
Wśród słów kluczowych, które wzięliśmy na tapet, znalazły się wyrażenia:
- jak osiągnąć orgazm
- orgazm łechtaczkowy
- erekcja co to
Powyższe frazy wpisywane są przez użytkowników średnio 1-2 tysięcy razy miesięcznie. To pokazuje, że pozycjonowanie stron i sklepów erotycznych jest nie tylko możliwe, ale również potrzebne. Za pomocą przemyślanego link buildingu, rzetelnego i popartego wiedzą content marketingu, właściwej optymalizacji technicznej oraz pamiętaniu o tym, że po drugiej stronie monitora znajduje się druga osoba, możliwe jest efektywne i efektowne pozycjonowanie strony erotycznej.
SEO dla stron erotycznych, czyli jakich?
Strony erotyczne to m.in.:
- sklepy erotyczne,
- portale randkowe umożliwiające seks-randki,
- sklep z bielizną erotyczną,
- portale pornograficzne,
- blogi erotyczne,
- erotyczne platformy streamingowe.
Wszystkie z nich traktuje się jako biznes, na którym chce się zarobić. Chcąc zarobić, trzeba trafić do klientów. Żeby z kolei trafić do klientów, warto wykorzystać jedno z najpotężniejszych medium reklamowych, jakim jest Internet.
W Polsce przemysł pornograficzny jest legalny (z wyjątkiem niektórych przypadków, jak pornografia dziecięca lub zwierzęca), dostęp do gadżetów erotycznych coraz łatwiejszy, a edukacja seksualna na innym poziomie niż kilkanaście lat temu. Teraz to influencerzy i eksperci w mediach społecznościowych, portale o treściach erotycznych czy sex-shopy są współczesnymi edukatorami promującymi sekspozytywność.
Przykładem wpływu mediów społecznościowych na branżę SEO i jej potencjał może być działanie Katarzyny Koczułap - psycholożki i edukatorki seksualnej prowadzącej między innymi profil na Instagramie @kasia_coztymseksem. Ekspertka na swoim profilu w mediach społecznościowych uczy o seksualności, obala mity na ten temat, w zamian dostarczając solidną porcję faktów, przeprowadza ankiety, które następnie analizuje i omawia, odpowiada na pytania zadawane przez społeczność na Instagramie. Kasi przyświeca cel, by o erotyce mówić otwarcie i bez tabu, powołując się tym samym na źródła naukowe. Opowiada o łatwiejszych i trudniejszych tematach, chcąc zmienić życie seksualne Polaków na lepsze.
W swojej instagramowej karierze doświadczyła już „wykluczenia” z tego powodu, że udostępnia na swoim profilu treści o charakterze seksualnym. Konto zostało zablokowane na kilka godzin, ale po odwołaniu się od tej decyzji udało się je odzyskać.
(źródło: Instagram)
Po wejściu na rynek i recenzji przez Kasię Koczułap bezdotykowego masażera łechtaczki w kształcie pingwina (nazywanego zdrobniale Pingwinkiem) odnotowano znaczne wzrosty na wyszukiwanie właśnie tej frazy w wyszukiwarce Google.
(źródło: Google Trends)
Agencja SEO śledząca trendy w konkretnej branży z pewnością zauważyłaby tę tendencję i wykorzystała ją do pozycjonowania sklepu erotycznego na nową frazę „pingwinek”. Jak widać, social media i pozycjonowanie sklepów erotycznych bądź stron o takiej tematyce może być ze sobą powiązane.
Analiza słów kluczowych dla strony erotycznej
Jak w pozycjonowaniu serwisów www z każdej branży, również w przypadku sklepów bądź stron erotycznych istotny jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Na etapie poszukiwań, analizy celów biznesowych, trendów, sezonowości i konkurencji, dobiera się ogólne słowa kluczowe bądź frazy longtailowe, bardziej szczegółowe i trafiające do węższej, ale określonej grupy docelowej.
Podczas analizy erotycznych fraz kluczowych należy rozgraniczyć, które słowa lub wyrażenia będą pasowały do opisów kategorii i produktów, a które do artykułów blogowych. Nawet ręczne wpisanie konkretnej frazy w wyszukiwarkę pozwoli na taką wstępną analizę:
- Wibrator damski - w SERP wyświetlają się strony ogólnych kategorii z akcesoriami erotycznymi - z poziomu takiej strony użytkownik może przefiltrować lub przesortować produkty, zapoznać się z ofertą, a także porównać niektóre możliwości. Można przyjąć, że użytkownik jest świadomy produktu, ale jeszcze nie do końca wie, który model wybrać. Teksty z takimi frazami kluczowymi powinny zatem znaleźć się właśnie w opisach kategorii, w których zapoznaje się użytkownika z ofertą i podpowiada niektóre rozwiązania.
- Jaki wibrator jest najlepszy? - w wynikach wyszukiwania na tę frazę kluczową w Google pokazują się artykuły blogowe, rankingi produktów lub teksty przedstawiające plusy i minusy konkretnego rozwiązania. W takich zestawieniach można śmiało umieszczać widgety produktowe, które zobrazują konkretny model wibratora i będą mocniej oddziaływać na zmysł wzroku oraz wyobraźnię. W tym przypadku użytkownik jest świadomy rozwiązania, ale nie wie, który produkt będzie dobry do zaspokojenia swoich potrzeb. W takich tekstach można stosować longtailowe i, edukując użytkownika, jednocześnie polecać mu produkty do zakupu.
- Jak osiągnąć orgazm? - użytkownik wpisujący takie pytanie w wyszukiwarkę jest na drugim poziomie świadomości konsumenckiej, czyli jest świadomy problemu, jednak nie wie, jak sobie z nim poradzić. Użytkownik chce dowiedzieć się, jak osiągnąć orgazm i właśnie w artykule blogowym objaśniającym ten temat mogą pojawić się te i inne frazy longtailowe. Tekst nie powinien być jednak czysto sprzedażowy, ale informacyjny i edukacyjny, z ewentualnym wspomnieniem 2-3 produktów z kategorii wibratorów.
- Wibrator króliczek Nomi Tang Wild - po wpisaniu takiej frazy w wyszukiwarkę otrzymuje się wyniki konkretnych podstron produktowych, na których znajduje się właśnie ten produkt. Użytkownik wpisujący takie zapytanie w wyszukiwarkę jest już na najwyższym etapie świadomości, ma skonkretyzowaną potrzebę i chce kupić dokładnie ten produkt. Taka fraza kluczowa powinna być zawarta zatem w opisach produktowych.
Podczas analizy słów kluczowych warto też wziąć pod uwagę, że nie każdy, kto wpisuje w wyszukiwarkę pytanie: „co to jest orgazm”, będzie szukał odpowiedzi na to, jak ten orgazm osiągnąć.
Jak zawrzeć słowa kluczowe w erotycznych treściach?
Teksty nasycone słowami kluczowymi to najlepsza droga na udzielenie odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników. Content dostępny na stronie sklepu lub serwisu erotycznego zastępuje poniekąd sprzedawcę w stacjonarnym punkcie sprzedaży. To teksty wyjaśniają, czym jest konkretny produkt, jakie jest jego zastosowanie, w jaki sposób go używać, z czego się składa, jakie posiada funkcje oraz ile kosztuje. Takie treści zaliczają się do SEO copywritingu, który w głównej mierze przyczynia się do zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google na wybrane słowa kluczowe.
Jednak nie tylko opisy kategorii, produktów czy artykuły blogowe powinny być naturalnie nasycone słowami kluczowymi. Istotne jest również zawarcie fraz kluczowych w meta danych, takich jak <title>
czy <descritpion>
. Świetnym wyróżnikiem w wynikach wyszukiwania wśród treści erotycznych będą znaki specjalne, jak np. kropki, serca czy strzałki.
Między innymi do takich wniosków doszliśmy, wykonując audyt SEO dla jednego z największych serwisów randkowych w Polsce.
Content marketing w pozycjonowaniu stron erotycznych
Opisy produktów czy kategorii są ważne zarówno dla robotów indeksujących, jak i samych użytkowników. Pozycjonowanie sklepu erotycznego powinno uwzględniać zatem przemyślaną strategię content marketingową, która będzie obejmować nie tylko SEO copywriting, ale również treści angażujące oraz wpływające na wyobraźnię. Dobrą praktyką w tworzeniu treści marketingowych dla sklepów lub serwisów erotycznych jest stosowanie:
- rzeczowych i obiektywnych informacji,
- gry słów,
- subtelnych wyrażeń pobudzających zmysły,
- mowy, która nie jest sprośna ani wulgarna.
Charakter komunikacji zależy oczywiście od grupy docelowej i wcześniej wspomnianej analizy słów kluczowych. W sytuacji, gdy użytkownik szuka opowiadań erotycznych, zwykle oczekuje pikanterii, a wtedy, gdy wpisuje w wyszukiwarkę hasła związane z wibratorami stworzonymi z medycznego silikonu, raczej szuka informacji o bezpiecznym stosowaniu gadżetów erotycznych.
Przykłady wyważonych treści erotycznych pasujących do opisów produktów:
Bezdotykowy masażer stymulujący łechtaczkę zapewnia satysfakcję w kilka minut.
Wibrator przeznaczony do penetracji pochwowej i analnej, do stosowania solo lub w parze.
10 trybów stymulacji pozwala na dostosowanie poziomu wibracji według indywidualnych preferencji.
Żel opóźniający wytrysk, który pozwala na wydłużenie gry wstępnej lub całego stosunku.
Kompaktowe opakowanie sprawia, że jadalne pyłki mogą wzbogacić wzajemne pieszczoty w kąpieli, łóżku, a nawet w podróży.
Potrzeba wielu umiejętności, żeby w content marketingu dla branży erotycznej nie przekroczyć granicy dobrego smaku. Podstawą jest znajomość grupy docelowej, ponieważ inny tekst „przekona” osobę, która pierwszy raz kupuje gadżet erotyczny (nie tylko z pobudek niesamowitych uniesień, ale problemów z osiągnięciem erekcji), a inne treści będą odpowiednie dla osoby doświadczonej w sprawach BDSM.
Weryfikacja wieku na stronach erotycznych
Choć reklamy czy treści o tematyce erotycznej nie są oficjalnie zakazane, to powszechną praktyką na stronach lub sklepach erotycznych jest stosowanie tzw. bramek wiekowych, za których pośrednictwem użytkownik określa, czy jest pełnoletni (i może przejść do serwisu), bądź nie (przez co nie wejdzie na konkretną stronę).
W art. 202. § 1. Kodeksu karnego widnieje informacja, że:
Kto publicznie prezentuje treści pornograficzne w taki sposób, że może to narzucić ich odbiór osobie, która tego sobie nie życzy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Bramki wiekowe mogą być zatem zabezpieczeniem przed ewentualnymi konsekwencjami udostępniania treści erotycznych w sieci dla wszystkich użytkowników. W praktyce wygląda to tak, że przed wejściem na stronę internetową z zawartością treści erotycznych, najpierw wczytuje się strona główna, a następnie pojawia się pop-up z pytaniem o to, czy użytkownik ma ukończone 18 lat.
(źródło: Onet)
Niektóre bramki wiekowe nie przepuszczają crawlerów i botów odpowiedzialnych za indeksowanie stron, dlatego z perspektywy SEO lepiej skorzystać z wtyczek przyjaznych optymalizacji bądź samemu opracować mechanizm, żeby doczytywać dynamicznie okno, które pozwala dokonać wyboru „wchodzę/wychodzę” z ostrzeżeniem, że strona zawiera treści przeznaczone dla osób pełnoletnich (w momencie, gdy wykryjemy, że użytkownik wchodzący na stronę nie jest robotem indeksującym/crawlerem/botem). Roboty Googla (i innych narzędzi oraz przeglądarek) mają swoje identyfikatory, które można łatwo odczytać. Identyfikatory Google można poznać w dokumencie Przegląd robotów Google.
Link building dla stron i sklepów erotycznych
Jednym ze standardowych działań związanych z pozycjonowaniem sex shopów jest linkowanie zewnętrzne. W branży erotycznej jest to o tyle specyficzne, że nie wszystkie serwisy pozwalają na umieszczenie linków do treści erotycznych, a wiele miejsc o takiej tematyce jest źródłem internetowych wirusów, wulgarnych treści lub męczących reklam lub pop-upów.
Jest jednak kilka sposobów na to, żeby pozostawiać odnośniki do serwisu erotycznego w bezpiecznych miejscach, o silnych domenach i dużej mocy pod względem SEO.
(źródło: Wikipedia)
Linkowanie pomocne w pozycjonowaniu sklepów erotycznych można uskuteczniać za pomocą:
- platform link-buildingowych (jak np. WhitePress czy Linkhouse),
- artykułów sponsorowanych,
- wpisów partnerskich lub gościnnych,
- artykułów na blogach o psychologii czy samorozwoju,
- portali tematycznych dla kobiet lub mężczyzn,
- serwisów informacyjnych,
- katalogów firm,
- opisów wideo na YouTube.
Branża erotyczna w e-commerce i wynikach wyszukiwania
E-commerce to świetny kierunek dla branży erotycznej. Za zakupami w wirtualnych sklepach erotycznych przemawia między innymi dyskrecja, brak konieczności odwiedzania punktu stacjonarnego, dowolny czas na podjęcie decyzji i wybór odpowiedniego produktu, a także swego rodzaju anonimowość. Korzyści odczuwa nie tylko użytkownik, ale również właściciel takiej strony internetowej.
Pozycjonowanie sklepu erotycznego jest dobrym rozwiązaniem w sytuacji, gdy chce się zwiększyć ruch na stronie, dotrzeć do swojej grupy docelowej i być liderem na rynku. Dzięki zmianom i nawet najmniejszym szczegółom wprowadzanym na etapie optymalizacji strony sex shopu użytkownicy mają większe zaufanie do konkretnej marki i przedsiębiorstwa - zwłaszcza w sytuacji, gdy zależy im na dyskrecji.
W wynikach wyszukiwania na frazy związane z erotyką nie wyświetlają się reklamy sponsorowane, dlatego można i warto wykorzystać większą przestrzeń dla wyników organicznych. Sklep erotyczny lub stronę o takim charakterze można pozycjonować nawet na frazy lokalne.
Seks (się) sprzedaje
Sinusoida nastrojów seksualnych w naszym kraju jest bardzo wyraźna i może być trochę niezrozumiała - na co dzień bez cienia wstydliwości ogląda się teledyski, reklamy, seriale i filmy z półnagimi bohaterami, żeby chwilę później określić edukację seksualną jako kontrowersyjną czy prowokacyjną, a potrzeby (zazwyczaj jednej płci) spłaszczać do wymysłów lub demoralizacji.
Choć z jednej strony „sex sells” jest jednym z najczęstszych powiedzeń w branży reklamowej, to treści erotyczne często pozostają tematem tabu. Wiąże się to poniekąd z ograniczeniami w zakresie promowania stron o treści erotycznej w sieci. Największe media społecznościowe (jak np. Facebook czy Instagram) nie akceptują dodawania takich reklam, Google Ads również wprowadziło ograniczenia dla treści o charakterze seksualnym, a (jak wspomnieliśmy wcześniej) większość stron internetowych z branży erotycznej musi ustawiać stronę kontrolną (tzw. bramkę), na której użytkownik musi potwierdzić swoją pełnoletność, żeby przejść do zawartości strony. Takie zabezpieczenia stosują nawet najwięksi gracze.
(źródło: Allegro)
Już na tym etapie pozycjonowanie stron erotycznych nie jest do końca prostym przedsięwzięciem, ponieważ oprócz kwestii technicznych, należy zwrócić uwagę na postrzegane sprzeczności między seksem, prawem i moralnością. Nic nie jest niemożliwe, dlatego mamy nadzieję, że w tym artykule podpowiedzieliśmy, jak w praktyce pogodzić wszystkie te teoretyczne niezgodności i skutecznie pozycjonować sex shop lub serwis erotyczny.
Każdego dnia teorię przekuwamy w praktykę, dlatego już dziś możesz przekonać się, jak działamy. Jeżeli Ciebie, tak jak nas, interesuje zwłaszcza jedna pozycja - TOP 1 w wynikach wyszukiwania w Google, czekamy na kontakt z Twojej strony.