Spis treści

Na czym polega bezpieczne pozycjonowanie stron i dlaczego jest tak ważne

Działania podejmowane w ramach zwiększenia widoczności danej witryny w wynikach wyszukiwania powinny być przemyślane oraz zgodne z zasadami Google, ponieważ tylko wtedy określane są mianem bezpiecznego pozycjonowania. W innym przypadku dana witryna może być narażona na kary, które dzieli się na filtry oraz bany. Pierwsze z nich mogą być algorytmiczne, czyli nakładane przez boty lub ręczne, o których decydują pracownicy Google. Filtry najczęściej znacznie obniżają widoczność witryny.

Jeśli kara została nałożona ręcznie, o jej przyczynach przeczytasz w Google Search Console. Dokładne informacje na temat tego, na co zwracają uwagę użytkownicy można znaleźć w regularnie aktualizowanym dokumencie Quality Raters Guidelines. Chcąc uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości, warto dokładnie zapoznać się z opisanymi uwagami do strony, a następnie usunąć z witryny treści łamiące zasady wyszukiwarki. Podczas dalszych działań trzeba też pamiętać o wytycznych dotyczących bezpiecznego, jakościowego i skutecznego pozycjonowania.

Druga grupa kar stanowi najpoważniejsze konsekwencje działań, które są niezgodne z wytycznymi Google i regulaminem. Zazwyczaj takie czynności nie mają nic wspólnego z bezpiecznym pozycjonowaniem. W tym przypadku dana witryna w ogólne nie pojawia się w wynikach wyszukiwania. Chcąc mieć pewność, że ban został nałożony na określoną stronę, należy wpisać w polu wyszukiwania: site:adreswitryny.pl. Jeśli strona się nie wyświetla, prawdopodobnie została zbanowana.

Działaj zgodnie z zasadami white hat SEO

Działania podejmowane podczas optymalizacji strony dzieli się często na techniki white hat SEO oraz black hat SEO. Pierwsza grupa to postępowanie określane także mianem bezpiecznego pozycjonowania. Ma ono na celu zwiększenie atrakcyjności strony zarówno dla algorytmu Google, jak i dla odwiedzających ją użytkowników. Działania „pod białym kapeluszem” nie łamią zasad wyszukiwarki, dlatego nie narażają witryny na jej zablokowanie ani ograniczenie widoczności.

White hat SEO w dużej mierze skupia się na potrzebach użytkowników. W związku z tym, działania zaliczane do tej grupy to m.in. publikowanie na stronie interesujących tekstów z wykorzystaniem popularnych słów kluczowych oraz tworzenie odpowiednich nagłówków. Stawiając na bezpieczne pozycjonowanie, warto zadbać również o prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Chcąc zatrzymać gości odwiedzających witrynę na dłużej, trzeba też zatroszczyć się o jej wygląd oraz budowę umożliwiającą swobodne poruszanie się nie tylko po stronie głównej, lecz także na podstronach.

Do technik związanych z bezpiecznym pozycjonowaniem zaliczane jest również tworzenie odpowiednich opisów alternatywnych dla umieszczanych na stronie zdjęć. Na widoczność witryny mogą wpłynąć też ciekawe meta tagi, na które składają się tytuł oraz opis strony. Ważna jest także szybkość ładowania strony oraz dostosowanie jej do przeglądania na urządzeniach mobilnych. Warto mieć na uwadze, że coraz więcej użytkowników odwiedza strony właśnie za pomocą smartfonów lub tabletów. Jeśli witryna nie będzie się prawidłowo wyświetlać, użytkownik prawdopodobnie nie wejdzie na nią ponownie.

bezpieczne pozycjonowanie strony internetowej

Postaw na wysokiej jakości teksty, które zainteresują użytkowników

Jednym z najważniejszych działań zwiększających widoczność witryny jest, wcześniej wspomniana, publikacja wysokiej jakości tekstów. Dotyczy to zarówno postów na firmowych blogach, jak i opisów produktów czy kategorii. Teksty SEO nie powinny być jedynie zbiorem słów kluczowych, ponieważ w takich przypadkach narażają one witrynę na kary, a co za tym idzie, nie są elementami bezpiecznego pozycjonowania ani żadną wartością dla użytkownika. Wpisy należy przygotowywać w taki sposób, aby przede wszystkim odpowiadały na pytania, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, natomiast określone frazy należy wplatać w tekst naturalnie.

Kopiowanie treści z innych stron to też jedna z bardzo popularnych praktyk sprzecznych z bezpiecznym pozycjonowaniem. Dotyczy ona nie tylko artykułów na blogach, lecz także opisów produktów. Nie warto umieszczać w witrynie tekstów skopiowanych ze stron producentów lub innych sklepów czy stron internetowych. Zarówno dla wyszukiwarki, jak i większości użytkowników cenniejsze są unikatowe treści przedstawiające cechy sprzedawanej rzeczy lub oferowanej usługi. Warto także zauważyć, że często za duplicate content jest traktowane również powielanie tych samych tekstów na kilku podstronach.

Wysokiej jakości teksty to nie tylko sposób na bezpieczne pozycjonowanie stron w celu zwiększenia widoczności danej witryny. Tego rodzaju treści pomagają w budowaniu wizerunku marki jako eksperta. Należy zadbać o to, aby wszystkie umieszczane w postach informacje były prawdziwe oraz aktualne i skutecznie angażowały czytelnika. W ten sposób można szybciej zdobyć zaufanie potencjalnych klientów, a co za tym idzie, zachęcić ich też do zakupów w danym sklepie online.

Bezpiecznie pozycjonowanie z jakościowymi tekstami – najważniejsze porady:

  • wartościowa treść,
  • unikatowe i oryginalne teksty (unikanie duplicate content),
  • naturalne wplatanie słów kluczowych w treści,
  • prawdziwe i rzetelne informacje,
  • dostosowanie języka do odbiorcy,
  • dbanie o poprawność językową treści.

Chcąc skutecznie zwiększyć widoczność danej witryny, należy również zwrócić uwagę na link building. Działanie to polega na zdobywaniu nowych odnośników do strony. W tym przypadku kluczowe jest zwrócenie uwagi na serwis, w którym mają pojawić się artykuły zawierające linki do witryny Twojej firmy. Niebezpiecznym pozycjonowaniem jest korzystanie ze stron wstawiających nieciekawe lub skopiowane treści. Odnośniki powinny bowiem znajdować się wyłącznie na stronach wysokiej jakości, zajmujących wysokie pozycje w rankingach Google.

Pozyskanie linków do strony to proces, podczas którego należy skupić się przede wszystkim na jakości odnośników, a nie na ich liczbie. Warto także dobierać miejsca, w których ma być link do danej strony do jej tematyki. Jeśli prowadzisz internetowy sklep zajmujący się sprzedażą torebek, postaraj się, aby teksty z odnośnikami były opublikowane na portalach, blogach lub forach internetowych poświęconych modzie. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoje treści trafią do osób zainteresowanych określonym tematem.

Więcej linków prowadzących do strony możesz również zyskać, jeśli do tego zadania podejdziesz kreatywnie. Postaw na artykuły sponsorowane oraz gościnne. Pozyskanie linków to również zadbanie o to, aby odnośnik do witryny znalazł się m.in. w :

  • katalogach branżowych,
  • ogłoszeniach,
  • na forach oraz blogach,
  • wizytówkach NAP.

Pozwoli to zwiększyć rozpoznawalność Twojej firmy i pomoże w kreowaniu wizerunku eksperta na rynku.

Bezpiecznym pozycjonowaniem nie jest również wykupowanie linków do strony w miejscach o słabym profilu linkowania. Jeśli odnośnik znajdzie się na stronie zawierającej niemal same linki, na Twoją witrynę mogą zostać szybko nałożone filtry, działające na jej niekorzyść. Warto zadbać także o zróżnicowane anchory, zachęcające użytkowników do wejścia na stronę. Umieszczanie odnośników do witryny na cenionych i często odwiedzanych portalach sprawia także, że użytkownicy postrzegają daną firmę jako profesjonalną i wzbudzającą zaufanie.

Jakich działań unikać?

Działania unikane przez osoby, którym zależy na bezpiecznym pozycjonowaniu, określane są mianem black hat SEO. Choć mogą one szybko przynieść oczekiwane skutki, zazwyczaj ich efekty są krótkotrwałe, ponieważ ostatecznie prowadzą do nałożenia wcześniej omówionych kar od Google.

Cloaking to jeden z najczęściej spotykanych przykładów działań mogących ostatecznie zaszkodzić danej witrynie. Praktyka ta polega na pokazywaniu użytkownikom innej treści niż ta, która dostępna jest dla robotów wyszukiwarki. Część osób próbuje również ukryć wybrane teksty, używając bardzo małego fontu w kolorze tła. Dzięki temu można na stronie umieść znacznie więcej słów kluczowych, często takich, które nie do końca wiążą się z danym tematem. Takie treści widoczne są wyłącznie dla robotów, a nie dla użytkowników - to poważnie narusza nie tylko wytyczne dotyczące pozycjonowania, ale również zasady uczciwej konkurencji. W efekcie może zniszczyć budowane z użytkownikiem relacje.

Do działań określanych mianem niebezpiecznego pozycjonowania zaliczane jest również keyword stuffing, czyli upychanie słów kluczowych. Polega ono na umieszczeniu fraz w każdym miejscu na stronie, często w nienaturalny sposób, który może szybko zwrócić uwagę użytkowników i zniechęcić ich do czytania publikowanych treści. Niezgodny z zasadami wyszukiwarki jest także SPAM. Promowanie swojej witryny na wielu forach oraz na innych serwisach często prowadzi do nałożenia filtrów.

Kiedy można spodziewać się widocznych efektów bezpiecznego pozycjonowania?

Popularność praktyk narażających stronę na kary ze strony wyszukiwarki jest związana przede wszystkim z szybkimi efektami, które czasem daje się dzięki nim uzyskać. Należy zatem pamiętać, że bezpieczne pozycjonowanie stron to regularne działania, opierające się przede wszystkim na wiedzy i doświadczeniu. Jeżeli jednak postawisz na techniki black hat SEO, pomimo osiągnięcia oczekiwanej pozycji w ciągu kilku tygodni, możesz ją bardzo szybko stracić.

Profesjonalne i bezpieczne pozycjonowanie to działania, które nie mają daty zakończenia. Trzeba pamiętać o tym, że SEO należy do dziedzin, w których nic nie jest pewne. Wiąże się to m.in. ze zmieniającym się, nierzadko bez wcześniejszej zapowiedzi, algorytmem wyszukiwarki. Ponadto warto podkreślić, że konkurencja też nieustannie optymalizuje swoje strony. Nawet witryna, która jest już w pierwszej dziesiątce w wynikach wyszukiwania, musi cały czas prowadzić działania pozwalające jej utrzymać się na danej pozycji.

Wybierz specjalistów, dla których bezpieczne pozycjonowanie strony internetowej to standard, a nie ponadprzeciętna czy dodatkowo płatna usługa. Optymalizacja witryn w wykonaniu ekspertów z naszej agencji SEO zawsze opiera się na sprawdzonych, legalnych, uczciwych i bezpiecznych praktykach. Zdobądź z nami wysokie pozycje, zgodnie z wytycznymi Google, trendami w SEO i uczciwymi działaniami

 
wyceń usługę pozycjonowania strony www
 


FAQ:

1. Jakie kary mogą zostać nałożone na stronę?

Google nakłada na strony filtry wiążące się z obniżeniem pozycji strony w wynikach wyszukiwania oraz bany, które całkowicie usuwają witryny z indeksu.

2. Czym jest white hat SEO?

White hat SEO to praktyki, które nie łamią zasad Google, a mogą zwiększyć widoczność danej strony.

3. Kiedy można spodziewać się widocznych efektów bezpiecznego pozycjonowania?

Każdy przypadek należy rozważać indywidualnie, jednak należy pamiętać, że niemożliwe jest określenie dokładnej daty osiągnięcia celu. Zależy to bowiem od licznych czynników zewnętrznych. Trzeba mieć też na uwadze, że pozycjonowanie, które ma przynieść długotrwałe skutki, musi być procesem stałym.