Spis treści

Na czym polega pozycjonowanie zagraniczne?

Pozycjonowanie za granicą ma wiele cech wspólnych z optymalizacją stron pod kątem SEO, jaką przeprowadza się, chcąc uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania polskojęzycznych witryn. Przed rozpoczęciem działań warto jednak poznać kulturę oraz trendy panpoujące w danym kraju. Mogą one różnić się od tego, co jest popularne w Polsce. Należy pamiętać, że wysoką widoczność zyskują przede wszystkim strony dostosowane do potrzeb użytkowników.

Optymalizując witrynę, która ma zainteresować osoby z innych państw, należy skupić się przede wszystkim na ich oczekiwaniach oraz tym, w jaki sposób podejmują istotne decyzje konsumenckie. Dzięki temu znacznie łatwiej zyskać zainteresowanie użytkowników. Podobnie jak w przypadku lokalnych działań SEO, również pozycjonowanie stron na zagranicznym rynku wymaga przeprowadzenia szczegółowej analizy konkurencji. Pozwoli to znacznie łatwiej zaplanować odpowiednie działania oraz znaleźć obcojęzyczne słowa kluczowe zwiększające ruch na stronie.

Należy też pamiętać, że optymalizując witrynę pod kątem SEO, nie wystarczy jedynie przetłumaczyć treści skierowanych do klientów z Polski. Tak jak było wspomniane, poszczególne kraje różnią się od siebie pod wieloma względami, co trzeba uwzględniać, tworząc stronę. Istotne dla pozycjonowania zagranicznego jest także to, aby linki do Twojej witryny znalazły się na stronach wysokiej jakości, popularnych wśród użytkowników z państw, w których chcesz rozwijać swoją działalność.

Czym różni się pozycjonowanie stron za granicą od działań SEO dla polskich witryn?

W przypadku pozycjonowania za granicą należy przede wszystkim zwrócić uwagę na wyszukiwarki popularne w danym kraju. Choć w Polsce niemal wszyscy użytkownicy korzystają z Google, w pozostałych państwach nie musi tak być. Dobrym przykładem są w tym przypadku Czechy, gdzie wiele osób, szukając odpowiedzi na nurtujące ich pytania, korzysta z serwisu Seznam. Z kolei niemal połowa mieszkańców Rosji wybiera wyszukiwarkę Yandex.

wyszukiwarka yandex w rosji

(źródło: gs.statcounter.com, stan na 17.02.2021 r.)

Szczególnym przypadkiem jest optymalizacja pod kątem SEO strony www, która ma pojawić się w wynikach wyszukiwania w Chinach. Nie bierze się w tej kwestii pod uwagę wyszukiwarki Google, a Sagou i Baidu. Google opuściło w 2010 roku chiński rynek, co wynikło z obawy związanej z cenzurą sieci.

Podczas pozycjonowania zagranicznego, tak jak zostało już wspomniane, należy zwrócić uwagę na to, aby określona witryna była linkowana nie na polskich stronach, a zagranicznych, na których ruch budują właśnie obcojęzyczni użytkownicy.

Czy warto zainwestować w pozycjonowanie zagraniczne?

Jeżeli chcesz, aby Twoja witryna zyskała popularność poza granicami Polski, powinieneś zainwestować w profesjonalne pozycjonowanie zagraniczne. Wstawianie na stronę tekstów w innym języku oraz sama zmiana domeny nie przyniosą Ci pożądanego ruchu bez wdrożenia odpowiedniej strategii odpowiedniej na zagranicznym rynku. Należy mieć także na uwadze, że ze względu na różnice kulturowe oraz odmienne potrzeby ludzi z różnych krajów, dosłowne przetłumaczenie słów kluczowych, podobnie jak innych treści, z języka polskiego, np. na angielski, niemiecki czy francuski z reguły nie przynosi oczekiwanych skutków.

różnice kulturowe jako czynnik zagranicznego seo

Przy analizie słów kluczowych trzeba zwrócić uwagę nie tylko na bezpośrednie tłumaczenie, ale także różne niuanse, dialekty, regionalizmy, o których pisaliśmy między innymi w artykule: Pozycjonowanie strony wielojęzycznej. Podajmy przykłady z języka angielskiego rozróżnianego na brytyjski i angielski:

  • motorway (BrE) lub freeway (AmE) jako nazewnictwo autostrady,
  • holiday (BrE) i vacation (AmE) na określenie wakacji,
  • lift (BrE) bądź elevator (AmE) dla nazwania windy.

Różnica w języku angielskim amerykańskim i brytyjskim występuje nie tylko w pojedynczych słówkach, ale także gramatyce, a nawet pisowni (color vs colour). Pozycjonowanie zagraniczne konkretnej strony internetowej wymaga zatem nie tylko badania i zgłębiania technicznych aspektów optymalizacji, ale także uczenia się zachowań, nawyków i przyzwyczajeń użytkowników, a ponadto języka, kultury, etyki obyczajów, konwenansów czy tradycji obowiązujących na konkretnym zagranicznym rynku.

Przemyślane pozycjonowanie za granicą jest podstawą do tego, aby rozpocząć prowadzenie biznesu w innym kraju niż Polska. Jeżeli strona będzie odpowiednio zoptymalizowana, trafią na nią osoby potencjalnie zainteresowane Twoją ofertą. Strategia opracowana przez profesjonalistów sprawi, że stworzona przez Ciebie marka stanie się rozpoznawalna nie tylko w rodzimym kraju, lecz także poza jego granicami, a Ty będziesz mógł oferować swoje produkty również osobom, które tam mieszkają.

Jakie są koszty pozycjonowania za granicą?

Wiele osób nie chce zainwestować w pozycjonowanie za granicą, ponieważ obawia się kosztów takich działań. Owszem, opracowanie tekstów oraz strategii działania na rynkach zagranicznych prawdopodobnie wyniesie więcej niż optymalizacja pod kątem SEO strony, która ma zainteresować użytkowników z Polski. Jest to związane m.in. z tym że w proces pozycjonowania zagranicznego wymaga zaangażowania osób władających określonym językiem na takim poziome, aby mogły one stworzyć w nim wartościowe treści. Pomocne okazują się także wszelkie wskazówki dotyczące wcześniej wymienionych tendencji, obyczajów, etyki, kultury i innych wartości definiujących konkretne rynki zagraniczne.

Obliczając koszty za pozycjonowanie zagraniczne, warto wziąć pod uwagę cenę domeny oraz hostingu w kraju, w którym chcesz prowadzić swoją działalność. Inwestycja w nie zwykle ma znaczenie dla widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Dochodzą również koszty za link building czy nawet przewalutowanie złotówek na nominał obowiązujący w wybranym państwie. Należy jednak podkreślić, że podanie ogólnej ceny za optymalizację strony www czy sklepów internetowych w wyszukiwarce Google w taki sposób, aby zwiększyć ich popularność wśród użytkowników zamieszkujących określone państwo, jest prawie niemożliwe.

Wynika to z tego, że koszt działań SEO zarówno prowadzonych na rodzimym rynku, jak i tych dostosowanych do promocji strony w innych krajach zawsze ustalany jest indywidualnie. Cena pozycjonowania na rynek zagraniczny zależy w dużej mierze od określonej branży, konkurencji oraz, jak zostało wcześniej wspomniane, kosztów, jakie agencja musi ponieść w związku z tworzeniem materiałów w określonym języku. Trzeba jednak podkreślić, że cena działań zaplanowanych przez agencję nie musi być wyższa od tej, jaką zapłaciłbyś, zlecając określoną usługę firmie zagranicznej. Kontakt z partnerem z Polski jest także łatwiejszy. Jako agencja SEO możemy nie tylko pomóc w przygotowaniu strategii SEO pozycjonowania strony internetowej na rynek zagraniczny, ale także zapewnić jakościowy link building i content.

Czy zlecenie pozycjonowania zagranicznego polskiej agencji będzie skuteczne?

To, czy Twoja strona będzie pozycjonowana przez firmę z Polski, czy z innego kraju, nie wpływa bezpośrednio na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Dla Google nie ma znaczenia, skąd pochodzi zespół planujący działania SEO dla Twojej witryny. Ważna jest jedynie jakość stron internetowych oraz publikowanych na nich treści. W związku z tym, poszukując odpowiedniej agencji marketingowej, która mogłaby wykonać pozycjonowanie zagraniczne, nie należy sugerować się tym, skąd pochodzi zespół zatrudnionych w niej pracowników, ale jakie usługi oferuje.

Zasady obowiązujące w Polsce odnoszące się m.in. do tego, aby na stronach nie było spamu lub aby do witryny nie prowadziły odnośniki z tzw. farm linków, dotyczą też innych krajów, w których można korzystać z tej wyszukiwarki. Takie same są też reguły dobierania słów kluczowych oraz inny działań SEO. Ponadto dostęp do narzędzi, np. Google Search Console mają wszyscy, niezależnie od kraju zamieszkania, dlatego pozycjonowanie stron możesz bez obaw zlecić profesjonalnej agencji z rodzimego kraju. Pomoże Ci ona skutecznie rozwinąć biznes również na inne rynki zagraniczne.

narzędzie google search console w pozycjonowaniu zagranicznym

Pozycjonowanie za granicą – o czym warto pamiętać?

Jeżeli chcesz, aby Twoja witryna zyskała nowych odwiedzających z innych krajów, musisz cały czas monitorować, jakie trendy panują w danych państwach oraz co aktualnie interesuje użytkowników, którzy z nich pochodzą i cały czas dostosowywać do tego swoje treści. Jeśli zależy Ci na tym, aby odnieść sukces, powierz swoją witrynę zespołowi doświadczonych specjalistów. Pamiętaj również, że pozycjonowanie stron za granicą przyniesie oczekiwane skutki tylko pod warunkiem, że wszystkie działania będą oparte na odpowiedniej współpracy między Twoją firmą a wybraną agencją.

Planując ekspansję na rynki w innych krajach, należy także pamiętać o wykupieniu odpowiedniej domeny. Warto zainwestować w taką, która bezpośrednio kojarzy się z konkretnym krajem, np. z końcówką .fr, jeśli strona ma być francuskojęzyczna. Dzięki temu użytkownicy znacznie łatwiej znajdą Twoją witrynę. Miej też na uwadze, że wszelkie działania w ramach pozycjonowania zagranicznego powinny być prowadzone stale. Tylko w taki sposób liczba wejść na stronę nie zacznie nagle maleć.

Należy również pamiętać o tym, że pozycjonowanie za granicą wymaga wykorzystania odpowiednich narzędzi. Samodzielnie nie przeanalizujesz strategii konkurencji tak dokładnie, jak za pomocą stworzonych do tego programów. Wśród narzędzi i źródeł, z których warto korzystać, można wymienić:

  • Google Search Console,
  • Technical SEO,
  • Ahrefs,
  • Surfer SEO,
  • Google Trends

Co więcej, bez nich możesz jedynie domyślać się, które ze słów kluczowych są jednymi z najpopularniejszych i które użyte w tekstach wyrażenia mogą zwiększyć widoczność Twojej witryny w określonej wyszukiwarce.

Skuteczne pozycjonowanie na rynku zagranicznym

Pozycjonowanie stron www jest częścią ekspansji na rynki zagraniczne. Jeżeli chcesz rozwinąć swoją działalność, nie zapomnij o tym ważnym filarze reklamy. To najważniejsze wsparcie działań marketingowych generujących ruch organiczny z wyszukiwarki internetowej - miejsca, do którego użytkownicy wpisują praktycznie wszystko. To właśnie tam szukają odpowiedzi na pytanie, jakie meble wybrać do swojego wnętrza, jaką firmę transportową wynająć, jaka restauracja w ich okolicy jest najlepsza i tym podobne. Wyobraź sobie, że Twoja strona pokaże im się jako pierwsza w wynikach wyszukiwania. I to właśnie najlepszy efekt pracy nad pozycjonowaniem strony na rynku zagranicznym. Spróbuj i przekonaj się, że to opłacalna inwestycja.

 
wyceń usługę pozycjonowania strony www
 

FAQ

1. Czy we wszystkich krajach użytkownicy korzystają z wyszukiwarki Google?

Choć Google jest dziś najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie, mieszkańcy niektórych krajów częściej korzystają z innych serwisów. Dzieje się tak np. w Rosji czy Chinach.

2. Czy warto zainwestować w domenę odpowiadającą danemu kraju?

Wybierając domenę, która kojarzy się z danym krajem, zwiększysz widoczność swojej witryny w wyszukiwarce danego państwa.

3. Czy agencja z Polski może zająć się pozycjonowaniem za granicą?

Zespół specjalistów z Polski poradzi sobie z pozycjonowaniem zagranicznym. Niezależnie od tego, w jakim kraju chcesz promować swoją witrynę, możesz posługiwać się tymi samymi narzędziami oraz korzystać ze sprawdzonych w rodzimym kraju rozwiązań SEO.