Poprawne przygotowanie strony internetowej
Lepiej zapobiegać niż leczyć, podobnie jest w przypadku ochrony przed Duplicate Content. Przed publikacją treści polecamy skorzystać z możliwości wskazania Google preferowanej domeny.
• Warto używać domen najwyższego poziomu dla różnych wersji językowych strony www. Użytkownik, który odwiedza witrynę www.przyklad.pl łatwiej zorientuje się, że przeczyta materiały w języku polskim, niż w przypadku www.przyklad.com.pl
Powielanie treści w ramach jednej domeny.
• Duplicate content, w ramach jednej domeny, może pojawić się jeśli stworzymy różne linki do tej samej strony. Przykładem podanym przez Google są: www.przyklad.com/strona/,
www.przyklad.com/strona,
www.przyklad.com/strona/index.htm.
Jeśli przekierowanie jest nieobecne, wyszukiwarki odczytają te adresy jako różne strony ze zduplikowaną treścią.
Korzystanie z przekierowania 301
• Google radzi, by w przypadku zmiany struktury witryny używać RedirectPermanent w pliku .htaccess na serwerze. W ten sposób użytkownik i wszelkie roboty zostaną przekierowane na odpowiednie strony.
Zapoznanie się z wewnętrznym systemem zarządzania treścią.
• Będziemy pewni, gdzie zostają umieszczone powielone treści: wpis na stronie forum może pojawić się na stronie głównej, w archiwum lub na podstronie innej kategorii. Podobnie w przypadku sklepów internetowych, w których powiśmy pamiętać o regularnej aktualizacji opisów produktów.
Powtórzenie treści niezbędnej na stronie nie musi odbywać się w tradycyjny sposób
• Jeśli musimy umieścić w witrynie informacje o regulaminie, prawach autorskich lub tym podobnych, warto zamieszczać mniej obszerne streszczenie z linkiem do pełnych informacji.
Indeksowanie stron w testowych wersjach
• Użytkownicy nie lubią oglądać witryn, które są z jakiegoś powodu nieprzygotowane. Jeśli koniecznie udostępniamy taki produkt, zadbajmy o dodanie metatagu noindex w celu blokady indeksowania.
Unikanie treści niskiej jakości
• Niezadowalający poziom merytoryczny, powtórzenia i częste błędy ortograficzne, to wyznaczniki tekstu o niskiej jakości (przynajmniej dla czytelnika). Roboty wyszukiwarek uznają tekst, którego treść przesycona jest słowami kluczowymi, pozbawiona odpowiedniego układu wizualnego lub błędnie pozycjonowana , za materiał niskiej wartości. Warto zadbać więc o jakość prezentowanych publikacji i na bieżąco obserwować zmiany algorytmów wyszukiwarek.
Wskazanie strony właściwej do indeksacji
• Za pomocą metatagu rel=canonical można zdefiniować kanoniczny adres strony www, który zabezpieczy naszą witrynę przed powielaniem treści.
O czym nie wolno zapominać przy Duplicate Content?
Unikalne i atrakcyjne dla odbiorcy treści to skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi grupy docelowej. Dostosowanie serwisu pod kątem SEO to zadanie dla specjalistów. Poza oczywistą barierą algorytmów, w momencie projektowania treści, powinniśmy pamiętać o odbiorcach naszej witryny. To użytkownik ocenia jakość strony internetowej i finalnie decyduje o powrocie do treści na niej umieszczonych. Prawidłowa optymalizacja witryny zapewni wyróżnienie na tle konkurencji. Wyszukiwarka zazwyczaj blokuje powieloną treść w momencie jej wykrycia, co oznacza zatrzymanie wyświetlania treści powtórzonych w obrębie nawet różnych domen. Google radzi, by w przypadku usunięcia witryny, koniecznie przeanalizować jej zawartość. Istnieje możliwość przywrócenia strony, jest to jednak najczęściej proces długotrwały. Dopracowując treść przed publikacją oszczędzamy czas i pieniądze. Warto dbać o prawa autorskie, by nie stać się ofiarą nieżyczliwej konkurencji. Zastosowanie prostej zasady, że specjalistyczna treść powinna być dostępna tylko pod jednym adresem URL, pomoże nam w skutecznym prowadzeniu witryny.
Przed publikacją witryny niezbędne staje się sprawdzenie wielu parametrów. Działanie na własną rękę może przynieść więcej szkód niż pożytku. Najlepiej powierzyć wszystkie zadania, związane z projektowaniem strony internetowej, profesjonalnej agencji SEO, która zna obowiązujące w branży zasady i pomoże w ochronie przed duplicate content. Stworzenie unikalnej strony, która zaciekawi odbiorów oraz stanie się rozpoznawalną wizytówką firmy, to klucz do sukcesu.