Spis treści
- W jaki sposób firma może się rozwijać? Czyli o rodzajach rozwoju przedsiębiorstwa
- Jak opracować strategię rozwoju przedsiębiorstwa?
- Strategia rozwoju firmy – przykład
- Rodzaje strategii przedsiębiorstwa a skuteczna reklama
- Pozwól pomóc swojej firmie!
- FAQ
W jaki sposób firma może się rozwijać? Czyli o rodzajach rozwoju przedsiębiorstwa
Przed przygotowaniem strategii rozwoju najpierw należy odpowiedzieć sobie na pytanie, jak wyobrażamy sobie firmę za kilka miesięcy, a nawet lat. Czy chcemy kierować swoją ofertę do tych samych osób, ale proponując im coraz więcej ciekawych produktów, czy też wolimy pozostać przy dotychczasowej ofercie, ale udostępnić ją kolejnym potencjalnym klientom? A może to czas na udoskonalenie produktów? Możliwości jest całkiem sporo, dlatego warto dokładnie przeanalizować każdą z nich.
Rozwój zewnętrzny lub wewnętrzny
Zacznijmy od podstaw. Firma może rozwijać się poprzez fuzje i przejęcia innych przedsiębiorstw – mówimy wtedy o rozwoju zewnętrznym. Takie działania pozwalają szybko wejść na nowe rynki albo zdobyć dodatkowe zasoby lub technologie. Nie zawsze jednak da się przejąć inną firmę albo żadne przedsiębiorstwo nie spełnia oczekiwań – w takim przypadku można postawić na rozwój wewnętrzny. Wtedy konieczne staje się zainwestowanie dodatkowych zasobów finansowych np. we wprowadzenie nowych produktów albo w zwiększenie sprzedaży. Dobrą opcją jest również zwiększenie efektywności operacyjnej.
Dywersyfikacja
Gdy wiemy już, czy chcemy rozwijać firmę wewnętrznie, czy zewnętrznie, zastanówmy się nad możliwością dywersyfikacji oferty. Jeśli myślimy o wprowadzeniu nowych produktów, które są dość podobne do tych dotychczas oferowanych przez naszą firmę, będzie to dywersyfikacja powiązana. Może nią być np. rozpoczęcie produkcji batoników śniadaniowych przez przedsiębiorstwo produkujące płatki śniadaniowe. Natomiast w przypadku rozwoju zewnętrznego będzie to np. przejęcie firmy produkującej te same towary, np. rowery.
Z kolei strategia dywersyfikacji niepowiązanej, będzie obejmować, jak sama nazwa wskazuje, wprowadzenie produktów odbiegających od tych, które do tej pory znajdowały się w ofercie, np. firma zajmująca się produkcją stołów zaczyna sprzedawać drzwi, gdyż jest nimi o wiele większe zainteresowanie.
Innowacje
Klienci stają się coraz bardziej wymagający, a żeby wciąż utrzymywać ich zainteresowanie, trzeba oferować coraz lepsze produkty. Z tego powodu wiele przedsiębiorstw decyduje się ulepszać swoją ofertę poprzez inwestycje w innowacje. Wprowadzenie wysokiej jakości produktów, które znacznie usprawnią codzienne czynności albo dadzą zadziwiające efekty, może przynieść firmie ogromne zyski. Takie podejście związane jest jednak ze sporym ryzykiem – może okazać się, że badania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, a wiążą się jednak one ze sporymi wydatkami. Jeśli jednak zakończą się sukcesem, firma może osiągnąć spore zyski, a ponadto stać się autorytetem w danej branży.
Internacjonalizacja
Czasami nie wystarczy działać wyłącznie w jednym kraju – może okazać się, że popyt na oferowane produkty jest znacznie większy za granicą. W takich przypadku rozwiązanie jest tylko jedno – ekspansja. Oczywiście wejście na zagraniczne rynki wiąże się z koniecznością poniesienia znacznych kosztów – zarówno logistycznych, jak i tych związanych z obsługą klienta – jednak taka gra może być warta świeczki.
Jak opracować strategię rozwoju przedsiębiorstwa?
Wiemy już, jak można rozwijać firmę, a więc to czas, aby określić cele strategiczne przedsiębiorstwa. To one będą punktem wyjścia do opracowania całej strategii rozwoju. Takimi celami może być zarówno zwiększenie sprzedaży o 25%, jak i utrzymanie satysfakcji stałych klientów – wszystko zależy od charakteru działalności i obecnej sytuacji firmy.
Gdy już wyznaczone zostaną punkty docelowe, można opracować kroki, które do nich doprowadzą. Każda strategia rozwoju firmy określa konkretne działania, jakie należy podjąć, aby osiągnąć określony cel. Obejmuje planowanie, wprowadzenie oraz ocenę podjętych czynności – w ten sposób można kompleksowo zadbać o rozwój firmy i w razie potrzeby szybko wprowadzić modyfikacje planu działania.
Ponadto strategia rozwoju obejmuje określenie zasobów niezbędnych do zrealizowania określonych celów (mogą to być zarówno zasoby finansowe, jak i ludzkie), a także przedstawia potencjalne ryzyka i sposoby, jak można je zminimalizować. Dobrze opracowana strategia rozwoju firmy będzie uwzględniała wiele możliwych do zaistnienia sytuacji, lecz jeszcze ważniejsze jest, aby elastycznie podchodzić do jej modyfikacji – w końcu nie wszystkie wypadki da się przewidzieć, a trzeba być przygotowanym na każdą możliwość.
Strategia rozwoju firmy – przykład
Mamy teorię za sobą, dlatego przyjrzyjmy się przykładowej strategii rozwoju firmy.
Przedsiębiorstwo zajmujące się sprzedażą internetową syropów do saturatorów w każdym miesiącu generuje takie same zyski – jednak koszty utrzymania firmy stają się coraz większe. Zarząd stawia sobie zatem za cel zwiększenie przychodów o 25%. Zastanawia się nad możliwościami pozyskania większej liczby zamówień – ostatecznie decyduje się na wprowadzenie syropów od nowej marki, których do tej pory firma nie miała w ofercie.
Oczywiście podstawową kwestią będzie tutaj podpisanie umowy z dystrybutorem nowych produktów, ustalenie kwestii związanych z logistyką, a także wygospodarowanie odpowiedniej przestrzeni do składowania syropów. Jednak równie ważną kwestią będzie tutaj odpowiednia reklama.
Aby poinformować dotychczasowych i potencjalnych klientów o nowościach, decyduje się na uruchomienie kampanii Google Ads oraz Meta Ads – przedstawia ona ciekawy baner prezentujący dostępne smaki nowych syropów. Żeby jeszcze bardziej zachęcić klientów, firma wprowadza kod rabatowy na nowe produkty.
Przedsiębiorstwo liczy na to, że takie działania przyniosą oczekiwany sukces, jednak bierze pod uwagę także inne możliwości. Jeśli uruchomione reklamy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, spróbuje rozszerzyć zakres swojego działania na okoliczne kraje, przede wszystkim na Czechy i Słowację, gdzie syropy danej firmy nie są dostępne. Magazyn firmy mieści się na Górnym Śląsku nieopodal granicy, co ułatwia kwestie logistyczne. W takiej sytuacji również zdecyduje się na uruchomienie interesujących kampanii reklamowych Google Ads. Firma pamięta, aby regularnie (co tydzień) sprawdzać efektywność podejmowanych działań, dzięki czemu może w porę reagować na nieprzewidziane sytuacje.
Rodzaje strategii przedsiębiorstwa a skuteczna reklama
Niezależnie od wybranych celów strategicznych odpowiednia reklama może być podstawą sukcesu dla każdej rozwijającej się firmy. Przyjrzymy się wybranym przypadkom i temu, jak właściwe działania marketingowe przyczyniają się do osiągnięcia określonych celów.
Strategia rozwoju produktu
Jeśli firma stawia na rozwój nowych produktów, czyli wprowadzenie nowej oferty na dotychczasowy rynek, koniecznie musi poinformować o tym klientów. Najlepiej dokonać tego poprzez kampanie Google Ads lub Meta, które pojawią się u osób szukających podobnych produktów. Dobrym pomysłem jest również wysyłanie maili zachęcających klientów, którzy wcześniej dokonali zakupów w sklepie, do zapoznania się z nowościami.
Strategia rozwoju rynku
W przypadku ekspansji na rynki zagraniczne również niebagatelną rolę odgrywają skuteczne kampanie reklamowe – z ich pomocą można poinformować klientów znajdujących się nawet kilkaset kilometrów dalej o oferowanych produktach. To szybki i skuteczny sposób na zapoznanie z ofertą. Warto również postawić na przejrzystą i dobrze zoptymalizowaną stronę internetową, która będzie pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Strategia penetracji rynku
Zgodnie z tą strategią firma dąży do tego, że jak najwięcej klientów kupi dużą liczbę produktów (zazwyczaj konieczne jest tutaj ustalenie niskiej ceny). Warto postawić tutaj na reklamy Google Ads często pojawiające się na ekranach potencjalnych klientów – przykuwające uwagę banery oraz korzystna cena z pewnością przyczynią się do osiągnięcia zamierzonych celów.
Pozwól pomóc swojej firmie!
Czujesz, że to czas na rozwój Twojej firmy? A może masz już przygotowaną strategię rozwoju? A więc pora na realizację poszczególnych kroków. Niezależnie od tego, jaką strategię rozwoju wybierasz, z pewnością przyda Ci się pomoc przy uruchamianiu kampanii reklamowych lub optymalizacji strony internetowej. Z Agencją SEO Empressia nie musisz już martwić się o te kwestie – zadbamy, aby Twoje reklamy pojawiały się na ekranach u odpowiednich osób, a także, aby Twoja strona internetowa pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Zrealizuj strategię rozwoju swojej firmy właśnie z nami!
wyceń pozycjonowanie strony internetowej
FAQ:
1. Czym jest strategia rozwoju przedsiębiorstwa i dlaczego jest ważna?
Strategia rozwoju przedsiębiorstwa to przemyślany plan działania, który pozwala firmie zwiększać zyski, zdobywać nowych klientów lub wchodzić na nowe rynki. Jej najważniejszą rolą jest wspieranie organizacji w podejmowaniu świadomych decyzji, unikaniu pochopnych działań oraz skutecznym zarządzaniu zasobami.
2. Jakie są najważniejsze czynniki sukcesu przy wdrażaniu strategii rozwoju?
Głównymi czynnikami sukcesu są jasno określone cele, realistyczne oszacowanie zasobów oraz szczegółowy plan działania. Równie istotne jest regularne monitorowanie postępów, które pozwala na bieżąco wprowadzać niezbędne modyfikacje. Ważna jest także znajomość rynku oraz elastyczność w dostosowywaniu się do zmian.
3. Jak opracować skuteczną strategię rozwoju przedsiębiorstwa?
Opracowanie skutecznej strategii wymaga najpierw określenia celów, takich jak zwiększenie sprzedaży czy rozszerzenie bazy klientów. Następnie należy zaplanować działania, które doprowadzą do realizacji tych celów, uwzględniając zasoby potrzebne do ich wdrożenia oraz potencjalne ryzyka. Ważna jest także regularna ocena działań.