NAZWIJ KONTO I ZAPLANUJ JEGO STRUKTURĘ

Ten element nie jest może bezpośrednio najważniejszy w osiąganiu zamierzonych rezultatów, jednak stanowi jeden z najistotniejszych elementów, które pomogą Ci zapanować nad całą kampanią – kontrolować ją i analizować. Pośrednio jest więc kluczem do sukcesu. Dzięki odpowiedniej strukturze konta i właściwemu nazewnictwu kampanii wszystkie dane będą czytelne.

Dlaczego porządek na koncie Google AdWords jest tak ważny? Ponieważ znajduje się tam wiele elementów, które, nieuporządkowane, mogą zmniejszać efektywność Twoich działań. Są nimi np. kampanie, reklamy i grupy reklam, słowa kluczowe, narzędzia raportowania i informacje o ustawieniach. Mimo iż nie ma uniwersalnej recepty na usystematyzowanie konta, to zgodnie z sugestiami Google, dobrze uporządkowane konto powinno być zbudowane w następujący sposób:

optymalizacja kampani 1

Jak widać, uporządkowana struktura programu AdWords składa się z 3 poziomów: konta powiązanego z niepowtarzalnym adresem e-mail, hasłem i budżetem, kampanii z własnym budżetem i własnymi ustawieniami, oraz grup reklam zawierających zbiory podobnych reklam i słów kluczowych.

Jeśli nie chcesz pogubić się wśród zakamarków Twojego konta i w łatwy sposób odszukać istotne w danym momencie ustawienia, zwróć uwagę na to, aby:

  • Twoje konto było logicznie i przejrzyście podzielone,
  • opisy poszczególnych elementów (np. grup reklam) były intuicyjne i obrazowe,
  • słowa kluczowe były dopasowane do poszczególnych reklam.

Tworząc strukturę konta, warto zasugerować się strukturą swojej witryny i np. podziałem produktów na kategorie. Obrazuje to poniższy przykład:

  • Strona internetowa: Kategoria Rowery
  • AdWords: Kampania SW / Rowery (w tym przypadku SW oznacza Sieć Wyszukiwania, ale może to być też SR, czyli Sieć Reklam)
  • Strona internetowa: Subkategoria – Miejskie
  • AdWords: Grupa reklam Miejskie
  • Słowa kluczowe – [rowery miejskie]

Terminologię możesz oczywiście opracować samodzielnie. Najważniejsze jest to, aby utrzymać porządek i konsekwentnie trzymać się wybranego sposobu nazewnictwa.

SPRAWDŹ, JAK WYPADASZ NA TLE KONKURENCJI – WZGLĘDNY CTR I STATYSTYKI AUKCJI

A. Względny CTR

Podczas prowadzenia kampanii AdWords nie zapominaj o tym, że od czasu do czasu warto porównać się do konkurencji. W tym celu możesz wykorzystać tzw. względny CTR.

CTR, (click through rate) to stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy, inaczej: współczynnik klikalności. Na jego podstawie nie można jednak określić efektywności reklam w stosunku do innych reklam w tych samych miejscach w sieci reklamowej Google. Takie działanie ma wspomniany względny CTR. Ten współczynnik pozwala ocenić skuteczność reklam w porównaniu do innych reklamodawców. Na przykład: jeśli CTR Twojej reklamy w sieci reklamowej wynosi 0,06%, a inne reklamy w tej samej sieci mają CTR równe 0,03%, względny CTR można obliczyć następująco: (0,06) / (0,03) = 2x.

Szacuje się, że jeśli wartość względnego CTR jest mniejsza niż 1x, wtedy klikalność Twoich reklam jest niższa niż u konkurencji i warto przeanalizować np. targetowanie, ustalone stawki i jakość reklamy. Względny CTR powyżej 1x oznacza, że klikalność jest wyższa niż u konkurencji.

Jak dodać względne CTR? Należy wykonać to z poziomu grup reklam za pomocą funkcji „Kolumny”:

optymalizacja kampani 2

B. Statystyki aukcji

Z tego raportu dowiesz się, jaką masz konkurencję oraz wyczytasz:

  • Jaki jest Twój udział w wyświetleniach (udział w wyświetleniach to liczba uzyskanych wyświetleń podzielona przez liczbę możliwych wyświetleń),
  • Jak często reklama Twojej konkurencji zajmowała wyższą pozycję niż Twoja (świadczy o tym kolumna „Wyższa pozycja”),
  • Jaka jest średnia pozycja reklam konkurentów,
  • Jaki jest współczynnik pokrycia, czyli jak często wyświetlanie reklam konkurencji i Twoich się pokrywało.

SPRAWDŹ USTAWIENIA ROZSZERZEŃ REKLAM

Dzięki rozszerzeniom możesz umieścić w reklamach dodatkowe informacje, które sprawią, że użytkownik zainteresuje się Twoją ofertą. Mogą to być np. przyciski połączeń, linki do konkretnych podstron Twojej witryny, informacje o lokalizacji czy dodatkowy tekst. Wybór rozszerzeń reklam ma realny wpływ na wzrost CTR i dobrze wygląda w wynikach wyszukiwania. Zgodnie z informacjami Google, zwykle zwiększa współczynnik klikalności o kilka procent.

optymalizacja kampani 3

Możesz zastosować wszystkie ustawienia automatycznie lub zdecydować, czy chcesz mieć większą kontrolę nad tym, co wyświetlasz Internaucie. Google rekomenduje wybór wszystkich rozszerzeń.

Jak widać obszarów, które składają się na optymalizację kampanii AdWords, jest wiele. Nawet jeśli niektóre z nich wydają się mało istotne, warto zwrócić na nie uwagę i sprawdzić, jaki mają wpływ na Twoją kampanię.