Spis treści

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego jaką platformę wybrać?


Jeśli masz już sklep na platformie Shopify i nie chcesz zmieniać silnika, przejdź do drugiego rozdziału naszego poradnika 🙂.

Wybór platformy e-commerce ma duże znaczenie w tak polegającym na technikaliach procesie, jak pozycjonowanie sklepów internetowych. Zwłaszcza jeśli na widoczności w wyszukiwarce zamierzasz oprzeć swoją strategię pozyskiwania klientów, a konkurować będziesz z dużymi organizacjami o równie dużych budżetach.

Z perspektywy pozycjonowania korzystny jest wybór silnika open source, z otwartym kodem źródłowym, do którego programista czy specjalista SEO może uzyskać swobodny dostęp. Taką platformą jest popularny WooCommerce, ale nie tylko – także np. PrestaShop czy OpenCart. Jeśli z kolei chodzi o wdrożenie i obsługę czy wsparcie techniczne, lepiej sprawdzają się zamknięte systemy SaaS (Software as a Service), czyli właśnie Shopify albo Salesforce czy BigCommerce. Pozycjonowanie stron takich sklepów jest trudniejsze, bo zamknięty kod ogranicza specjalistów, ale przy odpowiednim doświadczeniu może być równie skuteczne.

Wszystkie rozwiązania mają zalety i wady, a wybór zależy od priorytetów, preferencji i charakteru samego sklepu. Chętnie indywidualnie Ci doradzimy i stworzymy dla Ciebie sklep lub przeprowadzimy jego migrację na inną platformę – zapraszamy do agencji Empressia.

Jakie zalety Shopify wspierają pozycjonowanie?


Shopify to dobra platforma dla małych i średnich sklepów (dla większych powstał wariant Plus, jednak jest jednym z droższych rozwiązań w tym segmencie). Doceniają ją zwłaszcza te firmy, którym zależy na szybkim rozpoczęciu sprzedaży i samodzielnej obsłudze. Shopify zapewnia m.in. hosting, gotowe szablony sklepu internetowego i wtyczki, rozszerzenia, których nie trzeba konfigurować i aktualizować. Atutem jest też sprawna integracja z narzędziami sprzedażowymi i marketingowymi, czyli zebranie najważniejszych danych w jednym miejscu. Admin czy właściciel sklepu zyskuje też wsparcie techniczne specjalistów Shopify.

Z perspektywy SEO i pozycjonowania zaletami Shopify są:

  • Prosta, intuicyjna obsługa, która nie wymaga wiedzy technicznej; także w zakresie podstawowej optymalizacji SEO. Shopify pozwala na obsługę kilku przydatnych wtyczek (takich jak SEO Products Optimizer czy SEO Content Blocks), które co prawda nie „zrobią” całego SEO, ale pozwolą zbudować solidne podstawy do dalszej pracy i przyspieszyć proces optymalizacji.
  • Stabilność i wydajność – dzięki CDN (Content Delivery Network), czyli rozproszonej sieci serwerów: ładowaniu zasobów z serwera najbliższego (fizycznie) użytkownikowi, które przyspiesza działanie sklepu. Sklepy Shopify zwykle działają wydajnie, ale nie zawsze. Jeśli musisz pracować z cięższymi skryptami czy grafikami, to jesteś już uzależniony od globalnej zamkniętej infrastruktury, która pozbawia wielu możliwości optymalizacji.
  • Responsywne szablony – czyli automatyczne dostosowywanie się wyglądu i zawartości sklepu na Shopify do ekranów różnych urządzeń, w tym smartfonów i tabletów (a to podstawa dobrego UX i jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google).
  • Funkcje SEO friendly, takie jak m.in.:
    • automatyczne generowanie mapy witryny;
    • automatyczne canonical tags;
    • darmowy certyfikat SSL;
    • edycja title i description;
    • edycja strony 404;
    • przypisywanie jednego produktu do kilku kategorii;
    • prosta i szybka przebudowa struktury;
    • prowadzenie bloga;
    • ustawienie noindex dla kategorii, produktów, stron;
    • wdrażanie danych strukturalnych,
    • możliwość edytowania szablonu sklepu.
  • Częściowy dostęp do kodu źródłowego szablonu – Shopify wyróżnia się pod tym względem wśród innych platform SaaS. Aby jednak wdrożyć jakąkolwiek zmianę lub funkcjonalność w sklepie internetowym, trzeba znać HTML, CSS, JavaScript i Liquid (język programowania stworzony przez Shopify). Właściciel sklepu zwykle nie obędzie się bez pomocy specjalistów.

Pozycjonowanie sklepu Shopify

Jakich trudności przysparza pozycjonowanie Shopify?


Pozycjonowanie sklepu na Shopify (podobnie jak sklepu na innej platformie SaaS) jest trudniejsze względem pozycjonowania serwisu opartego o silnik open source. Te trudności wynikają głównie z ograniczeń zamkniętego systemu i obejmują m.in.:

  • Ograniczenia w dostosowywaniu struktury URL-i – dotyczy to zwłaszcza produktów. Shopify generuje je automatycznie na podstawie nazw asortymentu, często więc powstają długie i skomplikowane linki. A tworzenie przyjaznych adresów URL to jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google.
  • Brak kontroli nad prędkością strony – większość sklepów internetowych na Shopify działa wystarczająco wydajnie, ale gdy pojawiają się problemy (np. duże pliki i skrypty czy zwiększony ruch w witrynie), administrator sklepu ma w zasadzie związane ręce. Szybkość ładowania strony również jest ważnym, wręcz podstawowym czynnikiem SEO.
  • Ograniczenia w edycji pliku robots.txt (pliku z wytycznymi dla robotów Google). To z kolei utrudnia blokowanie niechcianych zasobów i optymalizację indeksacji, np. optymalne wykorzystanie budżetu indeksowania strony (dzięki któremu można przyspieszyć i poprawić wyniki pozycjonowania sklepu).
  • Brak dostępu do logów serwera – czyli do możliwości analizowania zachowania robotów Google i rozpoznawania problemów z indeksacją stron sklepu internetowego. To może prowadzić do marnowania crawl budgetu (budżetu indeksowania), ale nie tylko. Dzięki logom można szybko rozpoznać wiele problemów technicznych, np. nagły wzrost błędów 404 – i nie dopuścić do spadku widoczności strony czy sprzedaży.
  • Ograniczenia w zarządzaniu przekierowaniami 301 – zwłaszcza brak automatycznego przekierowania 301 po zmianie adresu URL strony (np. nazwy kategorii lub produktu). Trzeba tego pilnować i wprowadzać przekierowania ręcznie (lub skorzystać z dodatkowych aplikacji), a to podnosi nakłady pracy: czasu i pieniędzy.

SEO sklepu Shopify

Jak wdrożyć skuteczne SEO sklepu Shopify w wyszukiwarce Google?


Aby uzyskać i utrzymać dobrą widoczność sklepu w wynikach wyszukiwania, nie wystarczy dziś korzystać z wtyczek SEO i tworzyć treści uwzględniających frazy kluczowe. Ten proces wymaga podjęcia wielu różnych działań, a kierująca nim osoba musi być specjalistą SEO.

Właściciel lub pracownik sklepu musi zdobyć dużą wiedzę techniczną, aby zarazem wykorzystać funkcje SEO friendly i poradzić sobie z trudnościami (jak wyżej), które charakteryzuje oprogramowanie Shopify. A i tak wiele niezbędnych zaawansowanych działań w obrębie sklepu wymaga zaangażowania programisty. Poza tym także inne czynności w procesie pozycjonowania sklepów, takie jak tworzenie contentu, linkowanie wewnętrzne czy link building, wymuszają obecnie umiejętności i doświadczenia na poziomie specjalisty oraz dostępu do drogich narzędzi.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu na Shopify wymaga więc odpowiednich zasobów w firmie, a jedyną drogą na skróty jest agencja SEO. Powierzasz cały proces firmie takiej jak nasza Empressia. A nasi specjaliści SEO, programiści, copywriterzy, edytorzy czy designerzy wspólnie wypracowują widoczność Twojego sklepu w Google, pozyskują Ci klientów i zwiększają sprzedaż – i zyski.

Jak prowadzimy pozycjonowanie sklepu Shopify?


Przede wszystkim aktywnie, przejrzyście i z nastawieniem na wyniki – ale nie tylko wysoką pozycję strony na dane słowa kluczowe, lecz także na rzeczywisty ruch w sklepie, zaangażowanie użytkowników, konwersję i sprzedaż. Czyli na wyniki biznesowe – to, do czego pozycjonowanie powinno prowadzić.

Shopify

1. Stworzenie sklepu (jeśli jeszcze go nie masz)


Stworzymy dla Ciebie sklep internetowy – na Shopify lub na innej wybranej platformie e-commerce. Programujemy również indywidualne rozwiązania – mamy własny dział dev. Chętnie Ci doradzimy, tak aby wybór platformy wpisał się w Twoje potrzeby, oczekiwania, priorytety i plany na przyszłość, a późniejsza migracja sklepu nie była konieczna. Sklepy online tworzymy już z myślą o pozycjonowaniu – unikasz więc wielu późniejszych prac optymalizacyjnych.

2. Audyt istniejącego sklepu i wyznaczenie KPI


Jeśli masz już sklep na Shopify, przeprowadzamy pełny audyt SEO – sprawdzamy, jak pozycjonuje się strona, co trzeba naprawić i poprawić, jakie działania wdrożyć. W procesie przygotowujemy analizę słów kluczowych związanych z ofertą Twojego sklepu. Wspólnie wyznaczamy mierzalne cele (KPI) i opracowujemy strategię pozycjonowania. Jeśli trzeba (jeszcze z nich nie korzystasz), to wdrażamy także narzędzia, np. Google Search Console, Google Analytics czy Google Tag Manager.

sklep Shopify

3. Rozpoczynamy pozycjonowanie!


Czyli m.in.:

  1. Przeprowadzamy niezbędne prace techniczne na stronie – optymalizujemy strukturę strony (przyjazne URL-e, przejrzysta mapa witryny, ścieżki nawigacyjne, hierarcha treści), budżet indeksowania i przyjazność dla robotów (plik robots.txt, poprawne przekierowania, kanonizacja URL-i), prędkość ładowania, responsywność, linkowanie wewnętrzne, dane strukturalne, zarządzanie treścią i wiele innych elementów sklepu.
  2. Tworzymy lub recyklingujemy (optymalizujemy) treści w sklepie i na blogu – łączymy SEO i content marketing. Dbamy o content wartościowy (zgodnie z E-E-A-T), praktyczny i łatwy w odbiorze, dopasowany do intencji fraz kluczowych, zawierający odpowiednie słowa kluczowe i zoptymalizowany. Teksty tworzone z myślą i o człowieku, i o robotach Google wspierają cały marketing firmy.
  3. Budujemy profil linków przychodzących do sklepu (link building). Nawiązujemy współpracę z wydawcami (serwisami branżowymi/lokalnymi) i pozyskujemy od nich linki prowadzące do sklepu – np. w artykułach o tematyce związanej z ofertą firmy. W ten sposób wzmacniamy autorytet witryny – roboty wyszukiwarek uważają sklep za bardziej wartościowy i premiują go wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

Działamy na podstawie wspólnie wypracowanej strategii i planu. Powyższe i inne prace prowadzimy ciągle, a wyniki raportujemy zgodnie z ustaleniami. Pozostajesz w stałym kontakcie z opiekunem: specjalistą SEO. Zawsze możesz nam zlecić inne prace, np. kampanie Google Ads czy reklamy w mediach społecznościowych. Jesteśmy agencją 360 stopni i partnerem Google. Z radością zostaniemy także Twoim – w zakresie całego marketingu internetowego.

Zapraszamy!

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Czy pozycjonowanie Shopify jest trudniejsze niż innych sklepów?

Tak, ponieważ jest to platforma e-commerce w modelu SaaS, a dostęp do jej kodu źródłowego (możliwości optymalizacji technicznej) są znacznie ograniczone. Dotyczy to jednak nie tylko Shopify, lecz także wszystkich platform SaaS.

2. Czy pozycjonowanie sklepów internetowych na Shopify jest mniej skuteczne?

Nie, jeśli procesem zajmują się doświadczeni specjaliści. Platforma Shopify ma swoje ograniczenia, ale eksperci wiedzą, jak je pokonać. Wiele zależy również od innych czynników, w tym konkurencji, budżetu i strategii.

3. Czy Shopify to dobry wybór na start?

Tak, ponieważ jest to platforma prosta i intuicyjna w obsłudze, która nie wymaga wiedzy technicznej i doświadczenia. Oferuje wiele gotowych rozwiązań, w tym hosting, szablony, wtyczki i rozszerzenia.