Co to jest anchor text?


Anchor text, określany również mianem kotwicy w języku polskim, to tekst zawarty w kodzie HTML strony pomiędzy znacznikami <a>.

Zazwyczaj na stronach jest on wyróżniony innym kolorem oraz podkreśleniem. Po najechaniu na niego kursorem użytkownik może zobaczyć, do jakiej strony ten go odeśle, a klikając go, przenieść się na docelową stronę z hiperlinku. Anchor text to często wyrazy, które mają poinformować użytkownika, co znajduje się na stronie, na którą może on przejść po ich kliknięciu.

Przykład anchora to:

<a h​ref="https​://​www.empressia.pl/">Empressia</a>.

anchor text

W tym przypadku kotwicą jest nazwa agencji SEO, jednak mogą być to również inne wyrazy - na przykład frazy kluczowej, na które pozycjonowana jest strona.

Warto zaznaczyć, że przed 2012 rokiem do tego aspektu przykładano znacznie mniejszą wagę. Wszystko zmieniło się po wprowadzeniu algorytmu Pingwin, który miał walczyć ze stronami stosującymi spamerskie linki o niskiej wartości. Wdrożenie tego rozwiązania sprawiło, że istotne zaczęły być także anchory. Myśląc o tym aspekcie w procesie, jakim jest pozycjonowanie strony internetowej, należy pamiętać, że wspomniany algorytm od 2016 r. analizuje m.in. właśnie kotwice w celu upewnienia się, że są one poprawne.

Jakie rodzaje anchor textu można wyróżnić?


Warto zaznaczyć, że anchor text nie jest jedynie zestawieniem ze sobą ładnie brzmiących wyrazów, które w jakiś sposób pasują do treści publikowanych na danej stronie. Obecnie wyróżnić można kilka rodzajów kotwic, stosowanych zarówno do linkowania zewnętrznego, jak i tego prowadzonego na własnej stronie.

Brand, czyli markowe anchor texty

Brand anchor texty zawierają nazwę danej firmy lub strony internetowej. W ten sposób powstają takie kotwice jak:

<a h​ref="https​://​nazwarestauracji.pl">nazwa restauracji</a>

Jego przykładem może być także ten przedstawiony wcześniej. Zazwyczaj opisywany typ anchorów wykorzystywany jest do linkowania zewnętrznego, aby osoba klikająca odnośnik od razu kojarzyła go z daną firmą. Tego rodzaju kotwice podnoszą rozpoznawalność danej marki, szczególnie jeśli są umieszczone na lubianych przez użytkowników stronach internetowych.

Nagie anchor texty, czyli odnośniki z samym linkiem

Wyróżnić można również nagie anchor texty. Co to jest? Kotwice określane mianem nagich są po prostu linkami, które wyświetlają się jako adres strony, np.:

<a h​ref="https​://​nazwarestauracji.pl">https​://​nazwarestauracji.pl</a>

Tego rodzaju odnośniki często można zobaczyć w komentarzach, a także na forach internetowych, dlatego zazwyczaj użytkownicy traktują je jako „naturalne”.

Trzeba jednak pamiętać o tym, że w tekstach na stronach często tego rodzaju anchor text wygląda nieestetycznie. Jeśli ktoś decyduje się na jego użycie, powinien upewnić się, że link do danej strony jest atrakcyjny i pomimo braku słów stanowiących zakotwiczenie użytkownicy i tak w niego wejdą.

Exact match — dokładnie dopasowany anchor text

Exact match to jedno z najczęściej wykorzystywanych zakotwiczeń w SEO. Anchor text tego rodzaju zawiera słowa kluczowe odnoszące się bezpośrednio do tego, co można znaleźć na danej stronie internetowej. Jego przykładem może być:

<a h​ref="https​://​nazwarestauracji.pl>wegetariańska restauracja</a>

Zazwyczaj ten anchor text to nic innego jak słowo kluczowe, na które chce się pozycjonować daną stronę www. Trzeba jednak pamiętać, aby swojej strategii działań nie opierać wyłącznie na odnośnikach exact match, ponieważ ich nadużycie jest karane przez Google.

Partial match — częściowo dopasowany anchor text

Zbliżony do exact match anchor text jest partial match. Ten zazwyczaj stanowi synonim głównej frazy dotyczącej strony internetowej lub frazę główną z dodatkowymi słowami, np.

<a h​ref="https​://​nazwarestauracji.pl">restauracja z daniami roślinnymi</a>

Tego rodzaju zakotwiczenie wygląda w tekście estetycznie, a przy tym, jest dobrą alternatywą dla często używanego, wcześniej omówionego anchora.

Zero match, czyli odnośnik generatywny

Kolejnym typem anachor text jest zero match, nazywany również generatywnym. W tym przypadku w opisie linku nie pada żadne słowo związane ze stroną, a jedynie CTA, czyli wezwanie do działania, np. „czytaj dalej”, „sprawdź”, „zobacz”. Takie kotwice nie informują użytkowników ani algorytmów Google, co mogą oni znaleźć na danej stronie, dlatego często uważane są za mniej wartościowe. Trzeba jednak zaznaczyć, że jeśli tego rodzaju anchor text zostanie umiejętnie wpleciony w tekst, goście na danej stronie nadal będą mogli chętnie w niego wchodzić.

Obraz jako alternatywa dla tradycyjnego anchor textu


Odnośnikiem do danej strony www może być również zdjęcie. W tym przypadku roboty Google odczytują atrybut ALT jako anchor, który ma je informować, co mogą one znaleźć na danej stronie. Warto pamiętać o możliwości jego wykorzystania, ponieważ pozwala on znacznie zróżnicować kotwice. Ponadto prawidłowe wskazywanie, co jest na zdjęciu, umożliwia pozycjonowanie strony internetowej w Google Grafika.

Jakie znaczenie ma anchor text w działaniach SEO?


Tak jak zostało wspomniane, za sprawą algorytmu Pingwin, anchory zaczęły pełnić bardzo ważną funkcję podczas pozycjonowania strony internetowej. Przede wszystkim, są one jednym ze źródeł, z których roboty Google dowiadują się, co zawiera dana witryna. Warto pamiętać o tym, że wyszukiwarka zawsze stara się pokazywać użytkownikom strony, które najlepiej odpowiadają na ich zapytania, dlatego, jeśli wiele serwisów podlinkuje daną witrynę jako „wegetariańską restaurację”, Google prawdopodobnie znacznie chętniej wyświetli ją po wpisaniu tej frazy przez osobę, szukającą tego typu miejsca.

Atrakcyjne dla użytkowników anchor texty mogą się przyczynić do zwiększenia ruchu na stronie. Jeśli link do określonej witryny będzie „ukryty” pod ciekawą frazą, prawdopodobnie wiele osób zdecyduje się go kliknąć.

Co więcej, dobrze opisane linki są zazwyczaj odwiedzane przez użytkowników chcących dowiedzieć się czegoś na dany temat, a więc stanowiących wartościowych gości, którzy mogą być zainteresowani oferowanymi przedmiotami lub usługami.

Główne zalety wykorzystania anchor textów:

  • wskazówka dla algorytmów Google na temat tego, co jest na stronie, przez co wzrasta prawdopodobieństwo pojawienia się witryny na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania,
  • zainteresowanie użytkowników tym, co można znaleźć na „ukrytej” pod linkiem stronie, a dzięki temu — zwiększenie ruchu na niej.

Jak stworzyć odpowiedni anchor text?


Przede wszystkim, tak jak zostało już wspomniane, nie warto opierać link buildingu wyłącznie na jednym typie anchor textu. Znacznie lepiej sprawdza się używanie kilku z nich. Niezależnie jednak od tego, który jego rodzaj osoba tworząca content na stronę wybierze, musi ona pamiętać o tym, że powinien on wyglądać estetycznie. Jeśli anchor będzie przeszkadzać w czytaniu tekstu, może zniechęcić do tej czynności osoby odwiedzające witrynę i sprawić, że nie zdecydują się one na odwiedzenie danego linku. Co więcej, roboty Google zwracają uwagę na to, czy anchory są naturalnie wplecione w tekst.

Warto także pamiętać o tym, że roboty Google czytają kod HTML strony od góry, a więc dobrym rozwiązaniem jest wstawianie anchorów w górnej części swojej witryny. Należy również wspomnieć o tym, że przy umieszczaniu w treściach linków trzeba pamiętać o umiarze — zbyt duża ich liczba bez wątpienia nie będzie wyglądać naturalnie.

Jedną z najważniejszych zasad jest również ta zakazująca umieszczania odnośników do swojej witryny na podejrzanych stronach internetowych, mogących służyć jedynie do wymiany linków. Takie praktyki mogą bowiem zostać uznane przez Google za spam. Co więcej, dany anchor text nie powinien być również stosowany do kilku podstron, ponieważ to nierzadko prowadzi do kanibalizacji słów kluczowych.

Chcąc osiągnąć jak najlepsze wyniki pozycjonowania, warto postawić na oryginalne partial match czy też exact match anchor text, które mogą zostać umieszczone zarówno na własnej stronie, jak i być podawane przez inne, wartościowe serwisy. Jeśli zależy Ci na skutecznym link buildingu, zleć to zadanie specjalistom SEO zatrudnionym w naszej agencji SXO, którzy zyskają dla Ciebie odpowiedniej jakości odnośniki.

wyceń pozycjonowanie strony internetowej

FAQ:

1. Co to jest anchor text?

Anchor text to zawarta w kodzie HTML strony treść wyświetlana zamiast tradycyjnego URL.

2. Czy odpowiedni dobór anchor textu ma znaczenie dla SEO?

Obecnie algorytmy Google zwracają uwagę na stosowane anchory, dlatego są one istotne dla osiągnięcia pożądanych efektów pozycjonowania.

3. Jak powinien wyglądać anchor text?

Dobrze, jeśli anchor text bezpośrednio wskazuje, co znajduje się na danej stronie internetowej. Może również stanowić CTA, czyli wezwanie do działania lub być adresem URL danej witryny.