Trust flow — co to jest?


Wskaźnik Trust Flow określa wiarygodność oraz zaufanie do określonej strony internetowej na podstawie jakości linków przychodzących. Można go znaleźć między innymi w narzędziu Majestic, często wykorzystywanym przez pozycjonerów podczas planowania działań SEO dla strony internetowej.

Dokonuje on oceny w skali od 1 do 100 — im wyższy wynik, tym więcej odnośników do witryny jest publikowanych w wartościowych serwisach, które także mogą pochwalić się stosunkowo wysokim wynikiem. Mówiąc o Trust Flow, trzeba również mieć na uwadze, że najlepsze wyniki osiągają popularne strony, dlatego nie należy zniechęcać się, gdy liczba punktów w aplikacji Majestic nie będzie od razu zadowalająca.

trust flow narzędzie Majestic

(źródło: Majestic)

Wysoki Trust Flow uzyskują wyłącznie strony www, do których prowadzą odnośniki z witryn o ugruntowanej pozycji. Te znajdujące się na tzw. farmach linków, czyli stronach służących przede wszystkim do gromadzenia backlinków, nie prowadzą do wzrostu wyniku. Tego rodzaju witryny nie mają żadnej wartości dla użytkownika, dlatego zazwyczaj nie wpływają one pozytywnie ani na wysokość wskaźnika Trust Flow, ani na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google.

Trust Flow stanowi bardzo ważny wskaźnik dla każdego, kto chce, aby jego strona internetowa znalazła się w TOP10 w wynikach wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że nawet witryny z wysokim Trust Flow, mogą stracić uzyskane punkty, a co za tym idzie — zacząć również zajmować niższe pozycje w Google. Chcąc temu zaradzić, należy regularnie sprawdzać, ile punktów przysługuje danej domenie i wprowadzać działania, mające na celu zwiększenie zaufania do danej witryny.

Odpowiednik Trust Flow można również znaleźć w narzędziu Ahrefs o nazwie URL Rating, który przyjmuje podobne wartości i tak jak opisywany wskaźnik, związany jest z linkowaniem.

trust flow narzędzie Ahrefs

(źródło: Ahrefs)

Dlaczego wskaźnik Trust Flow jest ważny?


Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google to cel niemal każdego, kto ma własną witrynę. Bycie w TOP 10 pozwala zazwyczaj na dotarcie do większej liczby osób, które mogą być zainteresowane oferowanymi na danej stronie produktami lub usługami. Na pozycjonowanie składa się wiele działań SEO. Można je podzielić na:

  • działania on-site, którymi są wszystkie czynności wykonywane na stronie, mające na celu zwiększenie jej atrakcyjności dla użytkowników oraz robotów Google,
  • działania off-site, również mające wpływ na pozycję witryny, jednak skupiające się na czynnościach podejmowanych poza stroną. Wśród tych czynności wskazać można też pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących, z czym związany jest opisywany wskaźnik Trust Flow.

Na pozycję strony internetowej w Google wpływ mają zarówno jedne, jak i drugie działania, dlatego skupianie się wyłącznie na tworzeniu angażującego contentu z wykorzystaniem słów kluczowych czy prawidłowej optymalizacji kodu witryny, prawdopodobnie nie przyczyni się do uzyskania wymarzonego miejsca w TOP 10. W tym celu należy połączyć wymienione działania.

Wskaźnik Trust Flow, związany z pozyskiwaniem wartościowych linków nierzadko ułatwia działania off-site. Za sprawą opisywanego kryterium stworzonego przez Majestic można sprawdzić zarówno wiarygodność własnej witryny, jak i tej, na której jest umieszczony dany odnośnik. Pozwoli to upewnić się, że uzyskane linki są odpowiedniej jakości i pomogą w wypromowaniu strony oraz dopasowaniu jej do wymagań, jakie stawiają przed nią algorytmy.

Trust flow a Citation Flow — czym się od siebie różnią?


Drugi wskaźnik, przytaczany często razem z Trust Flow to Citation Flow. On także jest ściśle związany z pozyskiwaniem linków i wyrażany np. w narzędziu Majestic za pomocą podobnej skali. Citation Flow skupia się jednak wyłącznie na liczbie linków, a nie na tym, czy są one wartościowe. Połączenie dwóch opisywanych wskaźników pozwala na wyciągnięcie wniosków i jeszcze lepsze zaplanowanie działań. Jeżeli wynik Citation Flow jest wysoki, natomiast omawianego Trust Flow — niski, należy przemyśleć i dokładnie przeanalizować, gdzie mogą znajdować się linki do danej strony www.

Opisywana różnica między wskaźnikami Trust Flow i Citation Flow wskazuje na to, że prawdopodobnie odnośniki pojawiły się na wcześniej wspominanych farmach linków lub w innych serwisach, uznawanych za niegodne zaufania. W takim wypadku należy jak najszybciej podjąć odpowiednie działania, które przyczynią się do wzrostu wiarygodności witryny. Jest to istotne również ze względu na to, że przy pozyskiwaniu linków z domen o złej reputacji, Google może nałożyć na stronę filtry powodujące spadek jej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak sprawdzić Trust Flow swojej strony internetowej?


Sprawdzenie wskaźnika Trust Flow domeny nie powinno sprawiać trudności. Wystarczy wejść na stronę mejestic.com, a następnie w odpowiednim oknie podać adres URL witryny. Po dokonaniu jej analizy, strona wskaże zarówno wskaźnik Trust Flow, jak i wcześniej wspominany Citation Flow. Oprócz tego, dzięki narzędziu Majestic można dowiedzieć się jakie strony najczęściej linkują do danej witryny.

Po wejściu w zakładkę „ref domain” można dodatkowo zobaczyć strony internetowe, na których znajdują się odnośniki do wybranej witryny wraz z oceną ich wskaźników. Majestic pozwala również na bezproblemowe wejście na daną stronę prosto z listy, dzięki czemu samemu można się przekonać, co dokładnie ma do zaoferowania określona domena.

Chcąc szybko znaleźć strony internetowe mogące zaniżać wiarygodność konkretnej witryny, również warto skorzystać z narzędzia Majestic.

W tym celu we wcześniej wspomnianej kategorii trzeba ustawić kolejność od Trust Flow do Citation Flow oraz od Ascending do Descending. Dzięki temu w pierwszej kolejności wyświetlone zostaną domeny, w których przypadku różnica między dwoma wskaźnikami skupiającymi się na linkach jest największa, dzięki czemu nie trzeba będzie sprawdzać każdej strony oddzielnie. Ułatwienie, które proponuje narzędzie, to również możliwość dodania określonych stron do kosza, co pozwala na zaplanowanie kolejnych działań mających na celu zadbanie o profil linków do strony.

Jak zwiększyć Trust Flow?


Wskaźnik Trust Flow na poziomie 70 punktów to wynik, który zwykle otrzymują wyłącznie znane strony internetowe jak Google, Facebook czy Wikipedia. W przypadku innych witryn dobry wynik to około 20-30 punktów. Jeśli wiesz już, jak sprawdzić Trust Flow i chcesz zwiększyć wynik swojej strony, zadbaj o to, aby odnośniki do niej zostały opublikowane przez serwisy z wyższym wskaźnikiem. W tym celu warto zadbać o content, jaki znajduje się na stronie www. Jeśli będą na niej teksty, do których warto wracać i którymi dobrze dzielić się z innymi, liczba pozyskiwanych linków prawdopodobnie szybko wzrośnie.

W zdobyciu dodatkowych odnośników może również pomóc tworzenie artykułów sponsorowanych. Ważną rolę w zwiększeniu wskaźnika odgrywa też dywersyfikacja linków follow oraz nofollow, a także anchorów — odnośniki nie muszą mieć jedynie formy adresu URL. Często pojawiają się one na stronach jako teksty, zdjęcia, a nawet filmy wideo, w zależności od tego, czego dokładnie dotyczy dana witryna.

Jeśli masz wątpliwości co do tego, jak w pełni wykorzystać możliwości narzędzi oceniających wskaźnik wiarygodności Twojej strony lub zastanawiasz się, który sposób pozwoli zwiększyć Trust Flow swojej witryny, możesz powierzyć pozycjonowanie strony internetowej specjalistom z agencji SEO. Fachowcy, wykorzystując swoje doświadczenie oraz umiejętności, zdobędą dla Twojej witryny linki o odpowiedniej wartości i profilu, co pozwoli nie tylko zwiększyć wskaźnik Trust Flow, lecz także — albo przede wszystkim — pomóc danej stronie internetowej w zdobyciu jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

FAQ:

1. Co oznacza Trust Flow?

Trust Flow to wskaźnik oznaczający wiarygodność danej strony internetowej, ocenianą na podstawie prowadzących do niej linków ze stron o odpowiedniej renomie.

2. Czy Trust Flow wiąże się z pozycją strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google?

Trust Flow oznacza wiarygodność strony, a witryny, którym użytkownicy mogą zaufać i do których prowadzą wartościowe linki, są zazwyczaj lepiej oceniane przez roboty Google.

3. Jak zwiększyć Trust Flow?

Chcąc uzyskać więcej punktów Trust Flow, należy przede wszystkim zadbać o to, aby zdobyć jak najwięcej odnośników prowadzących do strony z innych, wartościowych serwisów.