Spis treści

Trend nr1 - W pogoni za telewizją

Być może niektórzy nie wyobrażają sobie, że social media będą w stanie zastąpić telewizję, ale prowadzone badania pokazują coś zupełnie innego. Coraz więcej z nas zamiast oglądania TV skupia się na przeglądaniu różnego rodzaju wideo w sieci. To znak dla firm, aby przemyśleć swoje wydatki na reklamę w telewizji i przekierować je na tworzenie materiałów wideo do promocji w mediach społecznościowych.

W 2018 roku pojawiła się nowość na Instagramie, która pozwala na dodawanie długich filmów w pionowym formacie. Mimo że IGTV jeszcze nie podbiło serc wielu marek, a obserwujący podchodzą do niego z dystansem, to na pewno zmieni się to już w 2019 roku.

Trend nr2 - Liczy się tu i teraz

Autentyczność w roku 2019 dalej będzie zyskiwać na sile. Użytkownicy mediów społecznościowych pragną prawdziwych, szczerych emocji, a nie sztucznych reklam. Coraz więcej pozytywnego brzmienia będą nabierały transmisje na żywo, czyli tzw. live'y. Pokazuj obserwatorom i klientom, jak wygląda praca w Twojej firmie oraz jak powstają Twoje produkty. Spraw, aby Twoi odbiorcy poczuli się wyjątkowi, dzięki zaproszeniu do świata Twojej marki, dotychczas owianego wielką tajemnicą.

Dodatkowo media społecznościowe przypomną wszystkim fanom o Twojej transmisji. Coraz trudniej je przegapić, ponieważ poratale podbijają ich zasięgi, wysyłając powiadomienia do wszystkich obserwatorów.

Trend nr3 - Jeszcze więcej wideo

Niezmiennie od kilku lat obserwujemy rosnącą przewagę materiałów wideo nad standardowymi zdjęciami oraz grafikami. Rok 2019 nie będzie specjalnie odbiegał w tej kwestii od lat poprzednich. Użytkownicy internetu będą jeszcze chętniej spędzać czas na oglądaniu filmów w sieci. A gdzie i jakie treści dokładnie? To Youtube przeciągnie na swoją stronę populację social media. Nic dziwnego, w końcu to największa platforma oferująca dostęp do materiałów wideo. Po stopach depcze mu mały, ale potężny w mocy Instagram Stories. W obydwu przypadkach dalej królować będzie wspomniana wyżej autentyczność. Użytkownicy coraz częściej poszukują historii zwykłych ludzi, z którymi mogą się utożsamiać, którzy zmagają się z podobnymi problemami. To wszystko wpłynie na jeszcze większą popularność vlogów bądź krótkich relacji na Stories.

Dla firm oznacza to jedno, nadszedł najwyższy czas na publikowanie nietuzinkowego contentu wideo w swoich social mediach, prowadzenia relacji oraz zastanowienia się nad podjęciem współpracy z Influencerami. Tylko nie zapomnij! Generacja "Z" najbardziej ceni sobie szczerość i autentyczność.

trendy wideo w roku 2019

Trend nr4 - Moc stories

Ten dynamiczny format wciąż zyskuje na znaczeniu. Obserwatorzy częściej przeglądają relacje niż swoją tablicę z postami znajomych. Również inne portale wprowadzają podobne rozwiązania, aby przyciągnąć do siebie fanów Stories na Instagramie. Czy im się to uda? To się okaże.

Trend nr5 - Wykorzystanie contentu fanów

User Generated Content to trend, który powraca po chwili zapomnienia. Udostępnione przez marki treści obserwujących staną się znów bardzo pożądane. Dalej trzymamy się wyznacznika "im bardziej szczere tym lepiej". A chyba nikt nie pokaże autentyczniej produktu niż ktoś, kto już go kupił? Właśnie tak marki będą budować zaufanie w 2019 roku!

Trend nr6 - Influence marketing wisienką na torcie

Influence marketing swój sukces zawdzięcza przede wszystkim realnej opinii na temat produktu. To zdecydowanie ten rok, w którym odchodzimy od sztuczności w contencie i właśnie to jest przejawem rosnącej popularności Influencerów. Współpraca Twojej marki ze znanymi osobami w sieci na pewno przyniesie sporo korzyści. Produkty przedstawione przez nich we vlogach bądź na Stories są zdecydowanie lepiej odbierane przez użytkowników niż ze zwykłej reklamy, czy nawet autentycznych materiałów firmy w social mediach. Pamiętaj tylko, aby nie narzucać swoich wymagań influencerom. Zostaw im wolną przestrzeń na przekazanie Twoich produktów ich obserwującym. Niech to będzie szczery i oryginalny przekaz, który na pewno odniesie sukces.

Wśród platform wartych uwagi przy influence marketingu zdecydowanie przoduje Instagram. Zarówno firmy, jak i sami Influencerzy najchętniej wybierają właśnie to miejsce. Nie dzieje się to bez powodu. Stories na Insta oferuje dodanie relacji w każdej chwili, bez większego wysiłku, a przy takiej krótkiej dawce contentu obserwujący mogą zaznajomić się z nim w zaledwie kilka sekund.

Trend nr7 - Marketing niszowy, czyli w małej grupie siła

Kolejnym trendem jest tworzenie bardziej precyzyjnych kampanii, reklam oraz contentu. Ten rok będzie tym, w którym marki uświadomią sobie o potrzebie budowania swoich lokalnych pozycji. Dostrzegą, że wokół doprecyzowanych grup będzie im łatwiej trafić do większej liczby klientów. Dobrym przykładem wykorzystania marketingu niszowego będzie współpraca z mniej znanymi influencerami, którzy mają swoje zżyte grono obserwatorów. Również Facebook zwrócił swoją uwagę na społeczności lokalne i rozwój grup, które są dobierane w oparciu o zainteresowania i preferencje zakupowe. Aktywności na grupach będą wzrastać także na LinkedInie. Póki co doczekaliśmy się nowego wyglądu grup, który bardziej przypomina główną tablicę serwisu, ale na tym na pewno się nie zakończy.

marketing niszowy

Trend nr8 - Social listening

To, co o Twojej marce mówią jej odbiorcy w sieci jest szalenie istotne. Dzięki słuchaniu i analizowaniu ich wypowiedzi, firmy mogą dowiedzieć się, co powinny zmienić w swoich produktach, aby były jeszcze lepsze. W tym roku marki będą miały większą świadomość, że nie wystarczy monitorować swoich fanpage'y. Większość osób wypowiadających się nie robi tego na profilu marki, dlatego trzeba wyjść poza swoje kanały i przeglądać komentarze o swoich działaniach w całej sieci.

Trend nr9 - Social commerce

Skracanie ścieżki zakupowej konsumentów to wielka szansa dla portali społecznościowych. W tej kwestii już dzieje się wiele: oznaczenia przedmiotów i stosowanie naklejek zakupowych na Instagramie, zakupy bezpośrednio z Facebooka. W 2018 został nakreślony kierunek, który na pewno w tym roku się rozwinie i jeszcze nas wszystkich zaskoczy. Popularne serwisy społecznościowe zapewne już pracują nad nowymi rozwiązaniami typu Visual Search, które jeszcze bardziej ułatwią #shopping użytkownikom social media.

zdjęcie do social commerce 2019

Trend nr10 - Chatboty w naturalnej odsłonie

W 2018 roku zaobserwowaliśmy szybki rozwój komunikacji za pośrednictwem robotów. Mimo że na samym początku budziły wiele wątpliwości, to dziś możemy powiedzieć, że jest to duże usprawnienie pracy. Sami użytkownicy również podchodzili do niego bardzo sceptycznie, natomiast i ta bariera została przełamana. Chatboty nie są już tak sztuczne jak na początku, a jeżeli są bardzo dobrze zaprogramowane to rozwiązują proste problemy użytkowników, bez konieczności ingerencji człowieka. Sztuczna inteligencja usprawnia wiele procesów. Możemy spodziewać się, że w 2019 roku będzie jeszcze bardziej dopracowana i naturalna, a zamówienie jedzenia do domu za jej pośrednictwem nie będzie już żadnym problemem.

Dobry znak zwiastuje to, że już w tym momencie chatboty są spersonalizowane na tyle, aby przesyłać w Messengerze branżowe artykuły oraz porady. To świetna szansa do wykorzystania dla firm, dlatego z niecierpliwością czekamy na to, co nowego w kwestii chatbotów zaproponują nam programiści w 2019.

Trend nr11 - AR i VR na porządku dziennym

Rozwiązania z użyciem wirtualnej rzeczywistości już w tym roku zyskały na popularności i zachwyciły kilka dużych marek. Przykładem jest Ikea ze swoją aplikacją wizualizującą przenoszenie swojego asortymentu do mieszkań klientów. Takie ciekawe rozwiązania nie tylko budują wizerunek nowoczesnej firmy, ale i niesamowicie angażują odbiorców.

Świat AR i VR to na pewno przyszłościowy kierunek, który w tym roku jeszcze bardziej zaznaczy swój niepowtarzalny charakter i wielkie możliwości reklamowania firm.

trendy AR oraz VR na rok 2019

Trend nr12 - Era sztucznej inteligencji

Jeżeli mówimy już o botach i wirtualnym świecie, trzeba też wspomnieć o znaczeniu sztucznej inteligencji. Mimo że temat przewija się już od kilku lat, to technologia AI coraz mocniej zaznacza swoje możliwości również w obszarze marketingu i reklamy. Systemy są w stanie przetwarzać ogromne ilości informacji, a to wielkie ułatwienie pod względem analizowania trendów.

Trend nr13 - Osłabiony Facebook

Po aferze z wyciekiem danych portal Zuckerberga wciąż nie może się otrząsnąć i to, że dzieje się źle widać gołym okiem. Największym problemem jest jednak brak pomysłu na dalszy rozwój serwisu. Mimo że pojawia się wiele nowości jak wideo 360, to nie są one na tyle mocne, aby zatrzymać odchodzących na masową skalę użytkowników. Z tym Facebook będzie musiał się zmierzyć w 2019. Czy to właśnie ten rok zakończy żywot portalu? Przesłanek jest wiele, ale Facebook nigdy się nie poddaje i na pewno możemy spodziewać się w tym roku kolejnych prób rozwoju serwisu. Uciekinierzy z Facebooka na WhatsAppie?

Nawet jeśli użytkownicy Facebooka dołączyli do akcji #deletefacebook to na pewno nie wycofali się z sieci. To oznacza, że otworzyły się drzwi dla innych aplikacji, które mogą wykorzystać tę lukę na rynku. Co zaskakujące, nowym schronieniem dla social media freaków okazał się WhatsApp. Aplikacja jest najczęściej pobieraną apką w ostatnich miesiącach. Czy taki prosty komunikator naprawdę zastępuje dawnym fanom Facebooka wielki portal? Decyzja o rezygnacji z wielu możliwości na rzecz WhatsAppa może szokować, ale jak widać użytkownicy mają już dosyć zamieszania i stawiają na prostotę. Może 2019 rok to czas, aby zastanowić się, dlaczego właściwie pędzimy za nowościami i czy są one nam naprawdę aż tak niezbędne do sukcesu?

osłabiony facebook w roku 2019

Trend nr14 - Employee advocacy

To kolejny trend, który będzie kontynuowany w 2019 roku. Dotyczy on zachęcania pracowników do promowania siebie w sieci. Wzrost popularności tzw. social selling ma w tym swój udział i marki zaczęły motywować pracowników do dzielenia się swoją wiedzą branżową, promocji własnej osoby oraz firmy na swoich portalach społecznościowych. To duża szansa dla LinkedIna, który cechuje charakter biznesowy. Być może pojawią się na nim nowe opcje albo zupełnie nowe aplikacje branżowe? Niedługo na pewno coś o tym usłyszymy.

employee advocacy zdjęcie

Trend nr15 - Analityka jako narzędzie personalizacji

W tym roku Facebook miał różne zawirowania. Statystyki w panelu usuwały się, wracały niepełne i tak w kółko. To wszystko dlatego, że portal Zuckerberga wprowadza nowe możliwości w Facebook Analytics oraz narzędzia do samodzielnego pomiaru. W 2019 roku coraz więcej osób będzie faktycznie korzystać z tych paneli i jeszcze skrupulatniej analizować dane pod względem skuteczności reklam oraz dostosowywania ich do odbiorców.